Kønsskifte; CPR nummer + lynpas
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 06-09-03 16:56

Sammenkomster er en god ting, mange emner bliver vendt. Her er to
fra min sidste:

Ved kønsskifte i Danmark kan man så blive udstyret med nyt CPR
nummer, der modsvarer den nye identitet?

Hvad er varigheden på et 'lynpas' udstedt i Kastrup Lufthavn. Er
det kun et midlertidigt pas, eller kan man få sit pas fornyet mod
betaling af gebyr?

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 06-09-03 17:18

"Carsten Finn Rasmussen" skrev:

> Ved kønsskifte i Danmark kan man så blive udstyret med nyt CPR
> nummer, der modsvarer den nye identitet?

Ja. Men det kræver at man får operationen...

/kristian

Fra : Jesper Juul

Dato : 06-09-03 18:10

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB7FD55B.20EE7%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Ja. Men det kræver at man får operationen...

Er der da andre måder at få kønsskifte på end en operation?

Jesper Juul

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 07-09-03 10:11

Hvad skulle det være ??
Hvis du mener der skal andet til end en operation (som jo ændre kønsorganer)
til at kønsidentitet, skal diskusion nok tages et andet sted (f.eks.
dk.videnskab.psykologi)

Vi sidder her og diskutere om det er rigtig, at man får et CPR-nr ved
kønsskifte. Der skulle have været en udsendelse om det modsatte i TV??

John

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-09-03 12:17

John Kurt Nielsen wrote:

> Vi sidder her og diskutere om det er rigtig, at man får et
> CPR-nr ved kønsskifte. Der skulle have været en udsendelse om
> det modsatte i TV??

Mit spørgsmål gik ikke på evt. årsager til kønsskiftet. Det går
udelukkende på om man efterfølgende vil 'blive røbet' af forkert
CPR nummer, samr hvad er kriteriet for evt. ændring af CPR
nummer.

Fra : Annette Skovbon

Dato : 07-09-03 12:44

Når du ER opereret, hvadenten du bliver opereret herhjemme eller i
Thailand, så får du efter anmodning til civildirektoratet nyt CPR-nummer
og nyt navn. Det er egentlig navneregisteret der skal forvalte dette, men
det er blevet vidregivet til civildirektoratet som nu tager sig af dette.
Det lyder meget nemt, men det er en tung og meget svær proces.

-Annette

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-09-03 12:13

Kristian Storgaard wrote:

> Ja. Men det kræver at man får operationen...

Referencer?

Fra : TGD

Dato : 06-09-03 19:49

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse
> Sammenkomster er en god ting, mange emner bliver vendt. Her er to
> fra min sidste:
>
> Ved kønsskifte i Danmark kan man så blive udstyret med nyt CPR
> nummer, der modsvarer den nye identitet?

Ja det kan man.

> Hvad er varigheden på et 'lynpas' udstedt i Kastrup Lufthavn. Er
> det kun et midlertidigt pas, eller kan man få sit pas fornyet mod
> betaling af gebyr?

Mener det er 3 mdr husker jeg fra da jeg arb. i lufthavnen du får ikke et ny
da dette bliver produceret af Rigspolitichefen og er et stykke tid om at
blive lavet.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-09-03 13:30

Carsten Finn Rasmussen skrev:

> Ved kønsskifte i Danmark kan man så blive udstyret med nyt CPR
> nummer, der modsvarer den nye identitet?

CPR-loven:

| Stk. 5. Indenrigsministeriet tildeler nyt personnummer til
| personer ved fejl i de oplysninger, der indgår i deres person-
| nummer.

Når en person har gennemgået et kønsskifte, er personens køn i modstrid
med CPR-nummeret, og personen kan derfor få et nyt CPR-nummer.

Fra Vejlendning om folkeregistrering (til CPR-loven og
folkeregistreringsbekendtgørelsen):

TT

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 07-09-03 15:06

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> CPR-nummer.
>
> Fra Vejlendning om folkeregistrering (til CPR-loven og

Klar besked.
Takker og bukker.