Ejerforening?
Fra : Søren Jensen

Dato : 06-09-03 14:42

Jeg har lige et spørgsmål, ang. hvad man er fæles om at betale i en
ejerforening.
1) Jeg bor i en ejendom hvor nogen i ejendommen syntes at faldstammerne er i
så dårlig stand at de bør skiftes ud, og at det er en fæles opgave at betale
dette.
Det er bare ikke i alle lejligheder, hvor de er ringe. Så det skal kun være
i de lejligheder hvor de er for ringe at de skal skiftes. Kan man godt sige
at det er en fæles betaling i genem ejerforeningen. Eller er det en privat
sag at få lavet?

2)Hvor går grænsen for hvad der er fælles, er der evt. nogen der kan en
henvisning til reglerne.

Med Venlig Hilsen

Søren Jensen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-09-03 14:46

I dk.videnskab.jura, skrev Søren Jensen:
> [...]
> sag at få lavet?
>
> 2)Hvor går grænsen for hvad der er fælles, er der evt. nogen der kan en

Det plejer at hedde sig at rør osv. der er lodrette ( dvs. faldstammer )
er på foreningen og vandrette ting er en privat sag.

Udskiftning af faldstammer kan du jo heller ikke lave uden at skulle til
at rode i mange lejligheder.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Søren Jensen

Dato : 06-09-03 14:59

Jov man kan godt rode med faldstammer i en lejlighed. Man skære simpelhen
rørene over i hver ende. laver en samling. det kan sku godt lad sig gøre,
men er da noget fusk.

Søren

Fra : Johnt

Dato : 07-09-03 14:29

"Søren Jensen" <hvidtfeldt@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Jov man kan godt rode med faldstammer i en lejlighed. Man skære simpelhen
> rørene over i hver ende. laver en samling. det kan sku godt lad sig gøre,
> men er da noget fusk.

Ja, og cirka 4 gange så dyrt end at skifte hele faldstammen på en gang.

René

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 07-09-03 10:03

1) Det er jo sådan, at når man har valgt at flytte ind i en lejlighed, er
der visse ting man er fælles om. Dermed er men fælles om at træee nogle
beslutninger. Derudover er bestyrelsen ansvarlig for ejendommens
vedligeholdelse. Dermed kan bestyrelsen beslutte at skifte faldstammer også
beslutte at det økonomiske er billigere at udskifte hele faldstammen fremfor
dele af den.
I den ejendom hvor jeg er formand, har vi lige besluttet at skifte
faldstammer og pålagt den enkelte beboer at rydde omkring rørene på
beboerens regning uanset stand på røret hos den enkelte bebor. Der er en
langt række områder (f.eks. vandforsyning, udskiftning af tag eller vinduer)
som besluttes på fælles plan og det påvirker den enkelte beboer uanset hvad
denne beboer måtte synes

Hilsen JOhn

Fra : Jens B. R.

Dato : 10-09-03 14:01

"John Kurt Nielsen" <johnkurt@ofir.dk> wrote in message news:<3f5af417$0$13251$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> beslutte at det økonomiske er billigere at udskifte hele faldstammen fremfor

En af de ting hvor det kan ses tydeligst er vel i forhold til
udskiftning af tagbeklædning, denne udgift bliver jo ikke kun betalt
af dem som bor øverst men deles af hele ejendommen, uanset hvor man
bor.

> [...]
> som besluttes på fælles plan og det påvirker den enkelte beboer uanset hvad

Hos mig har man så anlagt nøjagtig det samme synspunkt men har så i
samarbejde med entreprenøren fået tilbud på at udbedre skaderne efter
de nye faldstammer i samlet flok så ikke man skal have 12 forskellige
murere til at komme rendende.

> Hilsen JOhn
Snip

typisk kan man læse det i vedtægterne for ejerforeningen evt.
generalforsamlinger hvor man har besluttet noget om udskiftning af
vandhaner og lign. Hos mig betaler ejerforeningen eksempelvis for
udskiftning af pakningerne i en vandhane som drypper.

Mvh

Jens
ex.formand i ejerforening