Forældelsesfrist el. lign.
Fra : Morten F. Christense~

Dato : 06-09-03 14:09

Hej

Et spørgsmål.

For ca. 10 år siden opretteede min kammerat et lån i et finanseringsselskab
på ca. 6000,-
Han betaler på lånet i ca 2 år, hvorefter nogle omstændigheder gør han går
på "røven" med hus & hjem. Alle betalinger til alle kreditorer bliver sat i
bero, indtil for ca. 3 år siden, hvor han indgår aftale med alle kreditorer
om tilbagebetaling på nær finanseringsselskabet, da han aldrig har hørt fra
dem siden, og fordi han faktisk har glemt om dem.
Nu 8 år efter modtager han et brev fra Finax, som sikkert har overtaget
lånet fra det eksisterende selskab, hvor han bliver bedt betale restgæld +
renter for 8 år, trods han ikke har hørt et kvidder fra dem siden han
meddelte dem han ikke kunne betale. Det skal ikke tolkes han han ikke vil
betale sin gæld, men renterne i 8 år er jo fuldstændigt ublu.

Har han nogle juridiske rettigheder her??

Med venlig hilsen

Morten

Fra : Rune Wold

Dato : 07-09-03 11:38

Morten F. Christensen wrote:

[klip]

> Har han nogle juridiske rettigheder her??

Forældelsesfristen for gældsbreve er 20 år.
Iøvrgt er der næppe grundlag for at statuere retsfortabelse pga.
passivitet, da det må være skyldners ansvar at informere alle kreditorer
ved frivillige forlig.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-09-03 18:02

"Rune Wold" <newKILLSPAMMERSs78@stofaNOWnet.dk> wrote in message
[klip]>
> Forældelsesfristen for gældsbreve er 20 år.

Jow, jow - med hvad med renterne? Er forældelsesfristen for dem også 20 år?

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Rune Wold

Dato : 07-09-03 18:24

Karina og Christian wrote:

[klip]

> Jow, jow - med hvad med renterne? Er forældelsesfristen for dem også 20 år?

Tjaa noget siger mig, at du stiller et retorisk spørgsmål (jeg kender
godt svaret).

/Rune Wold

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-09-03 18:31

"Morten F. Christensen" <nospam_frisk@pc.dk> wrote in message
[klip]
> Har han nogle juridiske rettigheder her??

Forfalden rente forældes på 5 år, så der synes ikke at være belæg for, at
man kan kræve 8 års renter af din ven.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Rune Wold

Dato : 07-09-03 18:52

Karina og Christian wrote:
> "Morten F. Christensen" <nospam_frisk@pc.dk> wrote in message
> [klip]

> Forfalden rente forældes på 5 år, så der synes ikke at være belæg for, at
> man kan kræve 8 års renter af din ven.

Jurister er sjældent store taljonglører. De renter der er forfaldet
inden for de sidste 5 år, vil de godt kunne kræve, da de jo ikke er
forældet endnu.

/Rune Wold

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-09-03 19:01

[klip]
> Jurister er sjældent store taljonglører.

Javel så.

> De renter der er forfaldet
> inden for de sidste 5 år, vil de godt kunne kræve, da de jo ikke er
> forældet endnu.

Som sagt: Forfalden rente forældes på 5 år.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Rune Wold

Dato : 07-09-03 19:07

Karina og Christian wrote:

[klip]

> Som sagt: Forfalden rente forældes på 5 år.

Jamen så er vi vel enige. Det var altså blot misforståelse, da du før
nævnte, at de ikke kunne kræve 8 års renter.

/Rune Wold

Fra : Karina og Christian

Dato : 07-09-03 19:13

[klip]>
> Jamen så er vi vel enige. Det var altså blot misforståelse, da du før
> nævnte, at de ikke kunne kræve 8 års renter.

De kan kræve 5 års rente - /ikke/ 8 års rente, hvilket må være en oplysning
af interesse for vores spørger.

Med venlig hilsen
Karina