Trøstespisning
Fra : Ejvind \"SoulWalker\~

Dato : 06-09-03 19:58

Jeg vejer alt for meget og trænger virkelig til at tabe mig. Jeg er 29 år,
180 cm høj og 132 kg tung. Mit daglige job er som taxichauffør som jo ikke
ligefrem gør det bedre.

Motionen ved jeg godt hvordan man skal takle det er desværre bare
motivationen der mangler. Men mit første skridt på vejen er trøstespisning.
Når man vejer så meget burde det ikke være umuligt at starte med at tabe sig
ved ikke at trøstespise. Kan i give nogen gode råd som ikke er alt for
besværlige?

Jeg tænker selv på noget med at drikke en masse vand men jeg synes bare at
man bliver så utrolig hurtig træt at alm lunken vand fra hanen. Mængden af
vand er ikke det store problem. Jeg bruger en 1½ L kande til at drikke af da
alt andet er for småt. ½L flaske f.eks. for jeg jo tømt inden jeg når 3
meter væk fra vandhanen. Men hvad har i af andre tips?

En af de andre store problemer bortset fra selvfølgelig sulten er at man
bliver tør og klistret i halsen. Hvordan løser man det problem? Man kan vel
godt spise sukkerfrie bolsher af en eller anden art? Det burde vel ikke gøre
nogen som helst forskel om man går og spiser dem i ny og næ bare for at
holde munden lidt beskæftiget?

Nogen gode råd til en der forsøger at stoppe med at trøstespise.....

/SoulWalkeR

Fra : Therese

Dato : 06-09-03 20:44

"Ejvind "SoulWalker" Toft" skrev
> Nogen gode råd til en der forsøger at stoppe med at trøstespise.....

Hej Ejvind
Du kan evt. købe sukkerfri tyggegummi med forskellig smag. De holder i hvert
fald munden beskæftet længe, og du spytter det jo ud igen. Selv er jeg ret
pjattet med det nye "hot rush" tyggegummi fra Stimorol med lakridssmag.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Rap

Dato : 06-09-03 21:32

Hey

Wasa's knækbrød Kanelknäcke er genialt. 1 g fedt pr. skive, og så smager det
geniale til en kop kaffe.....

Øv dig i at spise lidt hver 3. time - trust me, det er fannerme svært.

Held & Lykke

Rap

Fra : Puk

Dato : 13-09-03 20:45

"Rap" <rap@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Øv dig i at spise lidt hver 3. time - trust me, det er fannerme svært.

Jeg kan kun erkære mig enig i, at det med at spise ofte hjælper helt
gevaldigt på trøstespisning.
Men at det er svært, er jeg faktisk ikke enig i.

Jeg har selv siden 6. august været igang med at forsøge at omlægge motions-
og kostvaner. I den forbindelse har jeg kontaktet en personlig træner med
uddannelse indenfor kost og ernæring og har fået ham til at lægge en
kostplan til mig. Det koster en del penge (i mit tilfælde 800 kr) men det
er efter min mening alle pengene værd.

Jeg ved og vidste helt afgjort nok om kost til at burde kunne spise
ordentligt, det var ikke det der var problemet. Ork jo jeg vidste en del om
kulhydrater, proteiner og fedt, kalorier og at man burde spise 6 gange om
dagen, og jeg skal komme efter dig. Men hvad jeg ikke vidste, var hvordan
jeg omsatte al den teoretiske viden til lækker mad ! Og det er altså
kodeordet for mig. Jeg er alt for glad for mad til at kunne holde ud at
spise salat evig og altid *G*.

Da jeg nu havde betalt i dyre domme for denne her kostplan, så bestemte jeg
mig for, at så skulle jeg dælme også prøve at følge den. Reglen var jo de
famøse 6 måltider om dagen, så der var jo ikke andet for end at prøve.

I løbet af de første 2-3 dage mistede jeg simpelthen al lyst til søde sager
!!!

Det var væsentligt nemmere at spise ofte, end jeg havde troet. Desuden
havde jeg bildt mig selv ind, at jeg ikke kunne spise morgenmad, men det var
noget vås. Selvfølgelig kunne jeg det og nu kan jeg altså ikke undvære det.

Jeg har ikke rørt slik, kager, is, chips eller andet i den stil siden 6.
august og savner det overhovedet ikke. Jeg er helt overbevist om, at det
hænger sammen med de 6 daglige måltider, som holder mit blodsukker stabilt
og derved sikrer, at jeg ikke får den der ubændige trang til at stryge på
tanken efter noget lækkert.

Faktisk er min trang til søde sager så meget væk, at jeg end ikke drikker
cola light. Det vil sige, jeg har drukket ca. 1½ liter cola light siden
d.6. august. Ikke fordi, jeg ikke må. Men fordi jeg, da det gik op for
mig, at jeg altså slet ikke havde trangen til søde sager, besluttede mig for
at så kunne jeg lige så godt få lært mig selv, at hygge og søde sager ikke
er synonymer.

Så jeg kan varmt anbefale de 6 måltider om dagen. Ikke bare fordi de holder
forbrændingen oppe (hvilket naturligvis er en god ting) men altså også
fordi, det holder blodsukkeret stabilt og derved gør, at det ikke er en kamp
at holde sig fra alt det, som har alt for mange kalorier.

Mange hilsner
Puk
- der såmænd både har været til fødselsdag og grill-aften siden d.6. august
og IKKE havde problemer med at holde nallerne fra chips, slik, kager eller
is.

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 14-09-03 13:33

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in

> [...]
> ham til at lægge en kostplan til mig. Det koster en del penge (i mit
> tilfælde 800 kr) men det er efter min mening alle pengene værd.

Jeg kommer fra landet hvor vi traditionelt spiste morgenmad, fik
formiddagskaffe (*med* brød), middagsmad, eftermiddagskaffe (*med* brød),
aftensmad og så lige lidt aftenskaffe (ofte *med* mindst en småkage eller
to) og måske lige lidt natmad. Det er naturlivis ikke noget problem hvis
man er en hårdarbejdende landmand eller hans lige så hårdt arbejdende kone.
Men alt i alt har jeg aldrig haft problemer med at spise mange gange om
dagen

Kan du fortælle lidt om hvad du spiser til mellemmåltiderne, som holder
lækkersulten væk. Jeg forsøger mig med frugt af forskellig art, dyrt og
spændende frugt. Men satte nogen en pose haribo foran mig, så forsvandt den
nok ret hurtigt. Lige nu kører jeg på ren og skær vilje mod min lækkersult
og så ved vi jo alle at det bare er et spørgsmål om tid før der ryger slik,
sodavand eller kage ned.

--ingermarie

Fra : Puk

Dato : 15-09-03 15:52

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> Men alt i alt har jeg aldrig haft problemer med at spise mange gange om
> dagen

Det har jeg så haft før, men jeg tror simpelthen det var et spørgsmål om, at
jeg ikke prioriterede det højt nok.

> [...]
> nok ret hurtigt. Lige nu kører jeg på ren og skær vilje mod min lækkersult
> og så ved vi jo alle at det bare er et spørgsmål om tid før der ryger

Jeg tror egentlig ikke kun det er mine mellemmåltider, som gør forskellen.
Jeg tror, det udover at handle om blodsukker også handler om, at jeg synes
den mad jeg spiser er lækker (måske fordi mine forventninger til, hvor
lækkert det kunne være var ret lave *G*) og så naturligvis også, at jeg er
ekstremt motiveret.

En typisk dag for mig ser måske sådan her ud:

Morgenmad:
3 dl All bran m. 4 dl. skummetmælk og en halv banan.

Mellemmåltid:
1 lille Cheasy yoghurt + 2 gulerødder

Frokost:
1 rugklapper med 2 hjemmelavede frikadeller og 4 skiver agurk + 1 banan
eller
1 rundtenom levebrød m. 1 æg, ½ rundtenom levebrød m. 1 skive 3% pålæg + 2
skiver agurk og 1 skive franskbrød m. 35 gr rejer og lidt citron

Mellemmåltid:
1 æble/1 pære + ½ rundtenom levebrød m. 1 skive 3% pålæg + 2 skiver agurk

Aftensmad:
Cheeseburger m. salat og tomat og ketchup
eller
Lasagne med oksekød, champignon og løg
eller
kyllingefilet m. kartofler i både og ristede grønsager
eller
Mørbradgryde m. ris
eller
Kalkungryde m. ris
eller......
(Hvis du er interesseret i nogle opskrifter, så lad mig det vide, så skriver
jeg gerne nogen af dem)

Mellemåltid:
1 stk frugt (hvad jeg nu har købt. Jeg er alene, så jeg ender tit med kun
at have 2 forskellige slags frugt) +
2 gulerødder
eller
1 Lille Cheasy yoghurt + 2 gulerødder
eller
1 stk grovknækbrød m. lavkalorie syltetøj/marmelade + en halv banan
eller....

Jeg har faktisk ufattelig mange valgmuligheder, men jeg har jo naturligvis
mine favoritter, som jeg så bruger mest.

Alt i alt er jeg mæt hele tiden, synes maden smager godt og føler ikke, at
jeg tæsker rundt i grønsager og salat hele tiden *S*.

Jeg spiser efter mit hvilestofskifte, således at jeg konstant er i
energiunderskud.

Mange hilsner
Puk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 06-09-03 22:04

> [...]
> alt andet er for småt. ½L flaske f.eks. for jeg jo tømt inden jeg når 3
> meter væk fra vandhanen. Men hvad har i af andre tips?

Hej
Jeg synes det med dit vanddrikkeri lyder lidt alarmerende. Har du talt med
din læge om at blive testet for sukkersyge? Det stillesiddende arbejde plus
din vægt og tørst kunne indikere lidt derhenad.
Taler af erfaring - lå nærmest under vandhanen til maven var ved at
sprænges.

VH Birgitte

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-03 22:34

> [...]
> alt andet er for småt. ½L flaske f.eks. for jeg jo tømt inden jeg når 3
> meter væk fra vandhanen. Men hvad har i af andre tips?

Kan anbefale at fylde en 1½L flaske op med ½vand og lægge den ned i frysern
til det er is, også ellers fylde resten op med vand om morgen før du tager
på arbejde.

Hvad drikker du ellers?

Fra : Fif

Dato : 12-09-03 09:23

Hej alle!

Har lige afsluttet en kur på 13 dage som skulle ændre(læs øge) mit
stofskifte i op til 2 år. Man skulle derefter kunne spise normalt uden at
tage på.

Har under kuren tabt 6 kg, så det ok.

Nu er det så bare lige... kan det virkelig lade sig gøre at ændre
stofskiftet ved bare at spise lidt anderledes i 13 dage?

Kuren bestod mest af bøf, kinakål, æg, tomat, yoghurt, skinke, kylling og
ristet brød.

V.h Fif

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-09-03 11:29

"Fif" <fifet@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Nu er det så bare lige... kan det virkelig lade sig gøre at ændre
> stofskiftet ved bare at spise lidt anderledes i 13 dage?

Den er god nok, det skulle være ren fup.

http://www.go-motion.dk/artikler/slankekurens_abc_3.htm

> V.h Fif

Nicolai

Fra : Pia J

Dato : 13-09-03 12:59

"Nicolai Larsen" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in message news:ZjC8b.71233
> Den er god nok, det skulle være ren fup.
>
> http://www.go-motion.dk/artikler/slankekurens_abc_3.htm

Jeg tror også det er fup, men samme side påstår, at den bedste slankekur er
pulverkur.

Til det kan jeg kun sige, at det dælme også er fup, for det smager hæsligt,
man bliver ikke mæt, og allerede på anden dag begynder man at fantasere om
flødekager for at hjælpe på kedsomheden.

Jeg tror ikke på der er flere mennesker, som kan overholde en pulverkur og
forblive slanke bagefter, end dem som bruger grapefrugter.

:Pia

Fra : Nicolai Larsen

Dato : 13-09-03 22:26

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> wrote in message

> Jeg tror også det er fup, men samme side påstår, at den bedste slankekur
er
> pulverkur.

Ok, må indrømme jeg ikke læste det hele igennem.

> [...]
>
> Jeg tror ikke på der er flere mennesker, som kan overholde en pulverkur og
> forblive slanke bagefter, end dem som bruger grapefrugter.

Måske, men er det der nye produkt fra ham der Arne Astrup, ikke en
pulverkur? Jeg tror nu nok at den, isoleret set som en kur, virker. At man
så mener, at pulver ikke mætter, smager grimt osv, er jo så et spørgsmål om
"hvem" man er. Jeg kunne heller ikke drømme om at tabe mig ved pulver, men
jeg har drukket tonsvis af pulver, i forbindelse med vægtforøgelse og
styrketræning. Og man vænner sig til smagen. Ja, endda på et tidspunkt kan
man li' det.

> :Pia

Nicolai

Fra : Nanna

Dato : 15-09-03 08:59

"Fif" <fifet@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det så bare lige... kan det virkelig lade sig gøre at ændre
> stofskiftet ved bare at spise lidt anderledes i 13 dage?

Hej Fif,
Det tror jeg ikke du skal regne med den kan.
Jeg har selv for ca. 8 måneder siden været på kuren og tabt ca.15 kg, ialt
(tabte ca.8 kg. på kuren). Jeg har INTET taget på siden, holder mig på 57-58
kg.. Men, jeg blev meget bevidst om hvad jeg spiste efterfølgende, så hvis
du passer på og spiser sundt og fornuftigt og motionerer kan du garanteret
sagtens holde dit vægttab.
Der er jo ingen grund til at tabe 6 kg, for så at tage dem på igen, fordi
man tror at man kan spise løs..

Tillykke med dit vægttab.
Nanna