|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvilken spartelmasse til fribord/træbåd? Fra : Nicolai
 | 
 Dato :  06-09-03 14:30
 | 
 |  | Hejsa!
 Hvilke spartelmasser kan bruges til bredspartling af fribordet på min
 træbåd- 23f./ kravelbyg.1948.
 Hilsen Nicolai.
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Tersgov (06-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  06-09-03 19:28
 | 
 |  | 
 "Nicolai" <nic.pernille@email.dk> skrev i en meddelelse
 news:bjcn3a$9fp$1@news.cybercity.dk...
 
 > Hvilke spartelmasser kan bruges til bredspartling af fribordet på min
 > træbåd- 23f./ kravelbyg.1948.
 
 Hvis du spartler direkte på rent træ, så vil jeg anbefale West epoxy blandet
 med West fortykningsmiddel. Det er absolut det bedste og det er også det, der
 holder længst. Alternativt kan du bruge Hempels epoxyfiller. Det er også ok.
 
 Skal du spartle på gammel maling, så vil jeg anbefale Hempels Unifiller. Det
 er en god, allround spartelmasse og den er ikke så dyr. Hvis der er nogen, som
 bilder dig ind, at det er en almindelig spartelfarve, så tro dem ikke.
 Forskellen er, at Unifiller er baseret på opløsningsmidlet Styren, så den er
 en hel del bedre end almindelig spartelfarve. Men den lugter naturligvis også.
 Den er også meget hurtigtørrende. Skal der spartles i tykke lag, skal det gøre
 ad flere gange.
 
 Er det store overflader, så er epoxy nummer et, men det er vigtigt, at du får
 slebet den gamle maling af, så du spartler på rent træ. Det er så også en
 fordel, hvis du allerførst maler med et tynd lag ufortyndet og ufortykket
 epoxy. Lad det tørre ca. 3-4 timer, til det er klæbrigt. Så kan du spartle
 oven på dette. Fidusen er, at det første lag lag trænger dybt ind i træet, og
 at det samtidig går i fin forbindelse med det næste, tykke lag.
 
 Men husk, at ved brug af epoxy, må der *ikke* være fugt i træet. Det skal være
 tørt! Så du er nødsaget til at slibe malingen af  i *god* tid, før du skal
 spartle, så træet får luft.
 
 Bruger du epoxy kan du spartle op til 10-15 mm i tykkelsen afhængig af
 erfaring og håndelag.
 
 Men du må lige definere, hvad du mener med bredspartling. Det er ikke særligt
 godt at spartle hen over nådderne, så kan træet jo ikke arbejde frit. Hvis du
 alligevel gør det, så skal det være med epoxy, fordi det er den masse, der er
 mest fleksibel.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  Niels Kongshøj (08-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Kongshøj
 | 
 Dato :  08-09-03 06:30
 | 
 |  | 
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bjd8t9$po6$1@news.cybercity.dk...
 > Skal du spartle på gammel maling, så vil jeg anbefale Hempels Unifiller.
 Det
 > er en god, allround spartelmasse og den er ikke så dyr.
 Dette produkt er forøvrigt 100% identisk med Åffa Bil & Båd
 Spartelmasse/Åffa Universalspartelmasse. Jeg har tuber af begge liggende.
 Tube og æske er ens bortset fra varemærket og brugsanvisningen er ord for
 ord identisk. Jeg gætter på, at originalen er billigst. Se evt.:
http://www.danalim.dk/conferences/offentlig/produktinformation/bilogbaad.pdf |  |  | 
   Claus Tersgov (07-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  07-09-03 13:28
 | 
 |  | 
 "Niels Kongshøj" <nej@ingen.spam> skrev i en meddelelse news:3f5ad01a$0$13172
 
 > Dette produkt er forøvrigt 100% identisk med Åffa Bil & Båd
 > Spartelmasse/Åffa Universalspartelmasse. Jeg har tuber af begge liggende.
 > Tube og æske er ens bortset fra varemærket og brugsanvisningen er ord for
 > ord identisk. Jeg gætter på, at originalen er billigst. Se evt.:
 
 De er begge styren-alkyd baseret, men jeg tvivler på, at de er 100% identiske.
 Dette fordi, Danalim selv laver deres produkter, og det gør Hempel også. Men
 bortset fra det er det sikkert udmærket.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
    Niels Kongshøj (09-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Kongshøj
 | 
 Dato :  09-09-03 15:49
 | 
 |  | "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse....
 >
 > "Niels Kongshøj" <nej@ingen.spam> skrev i en meddelelse
 >
 > > Dette produkt er forøvrigt 100% identisk med Åffa Bil & Båd
 > > Spartelmasse/Åffa Universalspartelmasse.
 
 > De er begge styren-alkyd baseret, men jeg tvivler på, at de er 100%
 identiske.
 > Dette fordi, Danalim selv laver deres produkter, og det gør Hempel også.
 Men
 > bortset fra det er det sikkert udmærket.
 >
 > Claus
 >
 >
 Hej Claus
 
 Hvis du så de to ved siden af hinanden i samme type tube med samme stempler
 i ombukket på tuben i helt ens æsker med næsten og ord for ord identisk
 brugsanvisning tror jeg nu nok, at du ville blive overbevist.
 
 Først et citat fra Åffa-tuben:
 "... er en hurtigtørrende styren-alkydbaseret spartelmasse, der kan bruges
 ude og ind samt over og under vandlinjen på både. Kan slibes efter ca. 1
 time..."
 så fra Hempel-tuben:
 "Hurtigtørrende styren-alkydbaseret spartelmasse, der kan bruges over
 vandlinjen. Kan slibes efter ca. 1 time."
 
 Så fra igen fra Åffa:
 "Universal spartelmasse kan bruges på de fleste materialer, såsom
 glas-fiber, jern, aluminium, plywood og træ ikke alene under 1-, men også
 under 2-komponente malinger. Ideel til fyldning af mindre revner og til
 bredspartling af større flader.
 Synker minimalt"
 Så fra Hempel:
 "Kan bruges på de fleste materialer, såsom glas-fiber, jern, aluminium,
 plywood og træ ikke alene under 1-, men også under 2-komponente malinger.
 Ideel til fyldning af mindre revner og til bredspartling af større flader.
 Synker minimalt"
 
 Dette kan umuligt være en tilfældighed. Jeg gætter på, at Hempel anser det
 for overflødigt at udvikle et nyt produkt, hvis der allerede findes et, der
 har fine egenskaber. Så er det langt billigere at få Danalim til at køre en
 serie med Hempel-logo på i ny og næ og sælge dem til Hempel-pris.
 
 For øvrigt tror jeg, at der er en tilsvarende situation med Proof 10 fra
 Hempel og Icopal tagkit.
 
 Mange hilsener
 Niels Kongshøj
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
     Claus Tersgov (09-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  09-09-03 13:22
 | 
 |  | 
 "Niels Kongshøj" <nej@ingen.spam> skrev i en meddelelse news:3f5ca4c0$0$13158
 
 > Dette kan umuligt være en tilfældighed. Jeg gætter på, at Hempel anser det
 > for overflødigt at udvikle et nyt produkt, hvis der allerede findes et, der
 > har fine egenskaber. Så er det langt billigere at få Danalim til at køre en
 > serie med Hempel-logo på i ny og næ og sælge dem til Hempel-pris.
 
 Det er ikke utænkeligt, at Hempel måske får nogle af sine varer produceret i
 underentreprise af firmaer, der har specialiseret sig i netop den type varer.
 Men det er jo ikke det samme som, at de to varer er identiske. Det eneste, man
 kan udledw af deres datablade er, at de begge er styren-alkyd baseret. Danalim
 skriver f.eks. intet om tørstofindhold, det gør Hempel.
 
 Hempel massen kan da sagtens være produceret ud fra en anden recept, f.eks.
 med nogle bedre materialer, det er der ingen garanti for...
 
 Unifiller er et gammelt produkt og min erfaring er, at det også er et godt
 produkt. Men til bredspartling er der nu bedre produkter, hvis man ønsker, at
 det skal holde længe og kunne tåle f.eks. stød.
 
 Med hensyn til beskrivelsen kunne det sagtens være en tilfældighed. Hvis du
 har et specifikt produkt og du kort og koncist skal beskrive dets egenskaber
 er det ikke underligt, at ordlyden er ret ens. Det samme kan man se i
 brugsanvisninger.
 
 Jeg har før i tiden haft en fin biindtægt ved at oversætte og udarbejde
 engelske brugsanvisninger til dansk og så sælge dem til diverse firmaer, og
 ser man på disse, så er de næsten altid ret ens sammenlignet med dem, andre
 har lavet..
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
      Niels Kongshøj (10-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Kongshøj
 | 
 Dato :  10-09-03 19:59
 | 
 |  | 
 "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bjkgjd$1goh$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Niels Kongshøj" <nej@ingen.spam> skrev i en meddelelse
 news:3f5ca4c0$0$13158
 >
 > > Dette kan umuligt være en tilfældighed. Jeg gætter på, at Hempel anser
 det
 > > for overflødigt at udvikle et nyt produkt, hvis der allerede findes et,
 der
 > > har fine egenskaber. Så er det langt billigere at få Danalim til at køre
 en
 > > serie med Hempel-logo på i ny og næ og sælge dem til Hempel-pris.
 >
 > Det er ikke utænkeligt, at Hempel måske får nogle af sine varer produceret
 i
 > underentreprise af firmaer, der har specialiseret sig i netop den type
 varer.
 > Men det er jo ikke det samme som, at de to varer er identiske. Det eneste,
 man
 > kan udledw af deres datablade er, at de begge er styren-alkyd baseret.
 Danalim
 > skriver f.eks. intet om tørstofindhold, det gør Hempel.
 >
 > Hempel massen kan da sagtens være produceret ud fra en anden recept,
 f.eks.
 > med nogle bedre materialer, det er der ingen garanti for...
 >
 > Unifiller er et gammelt produkt og min erfaring er, at det også er et godt
 > produkt. Men til bredspartling er der nu bedre produkter, hvis man ønsker,
 at
 > det skal holde længe og kunne tåle f.eks. stød.
 >
 > Med hensyn til beskrivelsen kunne det sagtens være en tilfældighed. Hvis
 du
 > har et specifikt produkt og du kort og koncist skal beskrive dets
 egenskaber
 > er det ikke underligt, at ordlyden er ret ens. Det samme kan man se i
 > brugsanvisninger.
 >
 > Jeg har før i tiden haft en fin biindtægt ved at oversætte og udarbejde
 > engelske brugsanvisninger til dansk og så sælge dem til diverse firmaer,
 og
 > ser man på disse, så er de næsten altid ret ens sammenlignet med dem,
 andre
 > har lavet..
 >
 > Claus
 
 Hej Claus
 
 En af os gætter forkert, men hovedsagen er vel også, om der er tale om et
 godt produkt. Jeg har kun brugt disse spartelmasser til mindre opgaver, hvor
 de ikke er blevet udsat for ekstreme vilkår. Begge produkter fungerede fint.
 Jeg ville nu ikke være nervøs for Åffa-produktet. Åffa lover, at produktet
 kan bruges til både bil og båd.
 
 Mange hilsener
 Niels Kongshøj
 
 
 
 
 |  |  | 
    Niels Kongshøj (09-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Niels Kongshøj
 | 
 Dato :  09-09-03 16:30
 | 
 |  | "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:bjf874$2ifd$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "Niels Kongshøj" <nej@ingen.spam> skrev i en meddelelse
 news:3f5ad01a$0$13172
 >
 > > Dette produkt er forøvrigt 100% identisk med Åffa Bil & Båd
 > > Spartelmasse/Åffa Universalspartelmasse. Jeg har tuber af begge
 liggende.
 > > Tube og æske er ens bortset fra varemærket og brugsanvisningen er ord
 for
 > > ord identisk. Jeg gætter på, at originalen er billigst. Se evt.:
 >
 > De er begge styren-alkyd baseret, men jeg tvivler på, at de er 100%
 identiske.
 > Dette fordi, Danalim selv laver deres produkter, og det gør Hempel også.
 Men
 > bortset fra det er det sikkert udmærket.
 >
 > Claus
 >
 >
 For øvrigt:
 Jeg checkede lige prisen på Åffas produkt, da jeg var i Silvan: kr. 49,95.
 Uni Filler fra Hempel koster kr. 72 i Nautisk Udstyr-butikkerne. Så der er
 da lidt at spare - og Silvan plejer jo ellers nok at kunne tage en god pris.
 
 Mange hilsener
 Niels Kongshøj
 
 
 
 
 |  |  | 
     Bjarke Christensen (09-09-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bjarke Christensen
 | 
 Dato :  09-09-03 19:58
 | 
 |  | Ja, men det behøver ikke at have nogen forbindelse til produkterne. Det
 skyldes nok primært avanceforskellen i de to forretninger. Silvan modellen
 kører sikkert med 20-40% avance. Bådbutiker kører (grosist+forretning) med
 50-100% (selvfølgeligt afhængigt af hvilke produkter vi taler om)
 
 /Bjarke
 
 
 "Niels Kongshøj" <nej@ingen.spam> wrote in message
 news:3f5cae3d$0$13212$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
 > "Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 > news:bjf874$2ifd$1@news.cybercity.dk...
 > For øvrigt:
 > Jeg checkede lige prisen på Åffas produkt, da jeg var i Silvan: kr. 49,95.
 > Uni Filler fra Hempel koster kr. 72 i Nautisk Udstyr-butikkerne. Så der er
 > da lidt at spare - og Silvan plejer jo ellers nok at kunne tage en god
 pris.
 >
 > Mange hilsener
 > Niels Kongshøj
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
 |  |