Rå pralbønner
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-09-03 14:04

Jeg er helt vild med at gnaske en rå pralbønne i mig i ny og næ. (smager
iøvrigt også godt kogte). Er der noget om at de er giftige uden at blive
kogt først? Eller er det i niveauet: hvis man spiser to ton om ugen, så er
de giftige?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jakob Bock

Dato : 06-09-03 14:30

Preben Riis Sørensen skrev:

> [...]
> kogt først? Eller er det i niveauet: hvis man spiser to ton om ugen, så er

Jeg talte for nyligt med en gartner, som havde spist frø af en
pralbønnesort rå. Jeg kender ikke til den specifikke sort, eller
mængden af indtagede bønner. Resultatet var dog, at hun ca. en halv
time efter følte sig lidt underligt (blev sort for øjnene m.m.),
hvorefter hun gik mere eller mindre kold og brækkede sig i flere timer
efter.

Stort set alle bønnearter er mere eller mindre giftige, og bør koges
(rigeligt) inden de fortæres.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-09-03 14:55

> Jeg er helt vild med at gnaske en rå pralbønne i mig i ny og næ. (smager
> iøvrigt også godt kogte). Er der noget om at de er giftige uden at blive
> kogt først?

Fra Torben Langer: Giftige planter:
Giftigheden er ret beskeden, det er frøene, der indeholder de giftige
stoffer, som er i både havebønne og pralbønne.
Der tilrådes forsigtighed ved anvendelse af rå bønner i køkkenet.

Til sammenligning er vurderingen af rå bønners giftighed på niveau med
grønne hyldebær, mens grønne kartoffeldele vurderes til Middel.
-
Jeg og mine børn har spist rå bønner i håndfuldvis, og ingen af os er blevet
syge af det - men det er jo heller ikke bønner med store frø, der er de
lækreste.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-09-03 18:58

Inger Pedersen <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en

> [...]
blevet
> syge af det - men det er jo heller ikke bønner med store frø, der er de

Tak for svarene, så tror jeg (fortsat) jeg har det godt med (og af) at nappe
en i ny og næ.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-09-03 20:07

> [...]
> kogt først? Eller er det i niveauet: hvis man spiser to ton om ugen, så er

Både pralbønner og havebønner indeholder det giftige stof
- Phasin. Bønneforgiftning kaldes fabisme - måske kan du
finde noget om det på nettet ( synonymord "favisme".
Det findes også i spirerne, men der skal en del til, før man
får ubehag af stoffet.

Per A. Hansen