Beskæring af guldregn
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 06-09-03 09:20

Hej

Jeg har en guldregn som består af ca 15 stammer. Det virker som om den
er ved at kvæle sig selv. Der er ingen blade langs stammerne, men kun i
enden/kronen.

Hvordan beskærer jeg den bedst og hvornår bør det gøres?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-09-03 04:26

Karsten Feddersen wrote:

> [...]
> enden/kronen.
>
> Hvordan beskærer jeg den bedst og hvornår bør det gøres?

Hvis du ikke vil lade den være så fæld den og plant en ny

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-03 06:56

Hej

Peter Ole Kvint wrote:

> Hvis du ikke vil lade den være så fæld den og plant en ny

Siger du dermed at det slet ikke kan lade sig gøre?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-09-03 08:13

On Sun, 07 Sep 2003 07:56:11 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Siger du dermed at det slet ikke kan lade sig gøre?

I så fald er det i hvert fald noget vrøvl. Man kan sagtens beskære en
guldregn. Hvordan kommer an på hvad du vil opnå. Skal den stammes op
fjernes selvfølgelig sidegrene, skal den tyndes ud tages hvad der måtte
være nødvendigt, samtidig med at man sørger for at træet beholder en
rimelig pæn facon osv.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-03 08:37

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> fjernes selvfølgelig sidegrene, skal den tyndes ud tages hvad der måtte
> være nødvendigt, samtidig med at man sørger for at træet beholder en

Primært tyndes ud. Spørgsmålet er om det er nu eller hvornår det skal
gøres. Skal klip/afskæringer være tæt ved stammen eller vil den skyde
derfra hvor jeg klipper grenen?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-09-03 10:10

On Sun, 07 Sep 2003 09:37:29 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:

>Primært tyndes ud. Spørgsmålet er om det er nu eller hvornår det skal
>gøres. Skal klip/afskæringer være tæt ved stammen eller vil den skyde
>derfra hvor jeg klipper grenen?

Nu er en rimelig god tid at beskære. Når det er udtynding får man også
bedre en fornemmelse af hvor meget lys det giver, hvis man klipper når
træerne har blade. Til gengæld kan det være lidt mere besværligt at se
om træet beholder en god form, altså mht. de tilbageværende grenes
placering.

Du skal klippe helt inde ved den lille krave der sidder omkring grenen,
der hvor den sidder fast på stammen. Helt tæt på, men endelig ikke
beskadige den. Kraven til med tiden lukke såret, og hvis man klipper
helt derinde kommer der yderst sjældent nye skud fra snittet.

Hvis du klipper længere ude, så vil der ret sikkert komme en bunke nye
skud.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 07-09-03 17:30

Hej

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
> helt derinde kommer der yderst sjældent nye skud fra snittet.
>
> Hvis du klipper længere ude, så vil der ret sikkert komme en bunke nye

Mange tak . Det bliver prøvet næste weekend.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 07-09-03 20:49

Karsten Feddersen wrote:

> Hej

> Siger du dermed at det slet ikke kan lade sig gøre?

Naturligvis kan planten overleve en beskæring, og du kan
med hård beskæring få planten til at blive grøn igen helt fra
jorden, men resultatet bliver ikke kønt, og planten vælter nemt.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 08-09-03 05:50

Hej

Peter Ole Kvint wrote:

> Naturligvis kan planten overleve en beskæring, og du kan
> med hård beskæring få planten til at blive grøn igen helt fra
> jorden, men resultatet bliver ikke kønt, og planten vælter nemt.

Størsteparten af guldregnens stammer er over 7-8 cm i diameter, så de
vælter næppe. Det skulle da lige være, at jeg beskærer den skævt, så det
ser ud som om den vælter.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-09-03 09:32

Karsten Feddersen wrote:

> Hej

> Størsteparten af guldregnens stammer er over 7-8 cm i diameter, så de
> vælter næppe. Det skulle da lige være, at jeg beskærer den skævt, så det
> ser ud som om den vælter.

Når de er så store bliver de nemt hule, og hule stammer er svagere end hele.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 08-09-03 09:33

Karsten Feddersen wrote:

> Hej

> Størsteparten af guldregnens stammer er over 7-8 cm i diameter, så de
> vælter næppe. Det skulle da lige være, at jeg beskærer den skævt, så det
> ser ud som om den vælter.

Derfor uden er den sikkert podet og skyder under podestedet,
efter beskæring.