Finner og fremdrift ?
Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 06-09-03 07:11

Hej Gruppe

Jeg har i går testes mine nye Mares Avanti X3 finner og er blevet en kende
skuffet.
Før havde jeg et par alm. fuldfodsfinner af den billige type.
Jeg føler ikke, jeg har fremdrift i mine nye finner overhovedet.
Hvad hulen gør jeg galt ? Skal de virkelig ikke give mere fremdrift, de er
jo større end de gamle og det burde jo give lidt mere.
Jeg forstår ingenting, kan nogen hjælpe ? Hvis det virkelig er tilfældet at
de er så dårlige har jeg et par ovenstående meget billigt til salg
hvis jeg når at smide dem ud i hidsighed. Er helt smadret i mine lægmuskler
af at svømme 1½ km.(godt nok i stærk strøm), men det havde ikke være et
problem med de gamle som er "legetøj" købt i supermarked.
Skal jeg have mig en anden finne ? Nogle forslag ? Skal jeg vælge en
fuldfodsfinne med plads til støvler og hvilken.
Var jo lige så glad over at jeg havde fået støvler og skulle have nogen
finner med stor fremdrift i, så det var et af de større antiklimaks
jeg har oplevet. Noget jeg havde glædet mig ekstrem meget til, blev en
møjtur, med efterfølgende smerter i mine lægmuskler.

På forhånd tak for svar.

Mvh

Søren B Rasmussen

Fra : Henrik.M

Dato : 06-09-03 09:45

"Søren B Rasmussen" <sbr@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe

.. Er helt smadret i mine lægmuskler
> af at svømme 1½ km.(godt nok i stærk strøm),

Det ville jeg nok også blive -

Henrik.M

Fra : Søren B Rasmussen

Dato : 06-09-03 10:50

> Det ville jeg nok også blive -
>
> Henrik.M

*G* Ja....stærk strøm er jo også relativ....men der var "lidt" kraftigere
strøm end der plejer at være.
Problemer ligger i, at med de gamle "Bilka" finner blev mine lægmuskler ikke
til en stenhård masse der gør at jeg ikke kan løbetræne
i dag.
Jeg må indrømme, at det kunne have udviklet sig til en farlig
situation....jeg måtte sige til mig selv flere gange, at jeg skulle slappe
af og lade mig drive med strømmen. Var virkelig glad for min makker igår ,
der til sidst måtte hjælpe en udmattet snokler op vandet, er nu altid glad
for min makker.

Mvh

Søren

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 06-09-03 12:21

Det er muligvis bare et spørgsmål om at dine benmuskler ikke er vænnet til
at svømme med et par større og stivere blade. Hvis dine gamle
'legetøjsfinnner' har mindre pladeareal og er blødere er det logisk nok at
du kramper til, også fordi det er andre muskler i især foden du bruger når
du svømmer med støvle og hælremsfinne. Det er gerne små uanseelige
muskelgrupper der går 'i panik' over finneskift.
Løsning: Find en svømmehal (evt. en inderbugt uden strøm) og tag maske,
snorkel og pågældende sæt finner og støvler med (hør først svømmhallen om du
må bruge snorkel). Tag så bare og svøm et antal kilometer over nogen gange
med finnerne, indtil du føler du kan svømme langt med dem uden at krampe
til. Væn dine muskler til de større og stivere finner i et sikkert miljø før
du hopper i skidtet åbentvands. (Dette gælder selvsagt hver gang man køber
nyt udstyr, få skidtet afprøvet i sikkert miljø først.)

Mvh
Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub (der stadig husker overgangen
fra alm. scuba-finner til lange fridykker-finner, av for fannen!)

Fra : Claus Larsen

Dato : 06-09-03 10:57

Hej Søren
Det faktum at du er øm i lægmusklerne kunne tyde på at du flytter mere vand
end med dine gamle finner. Og hvis du flytter mere vand så for du også mere
fremdrift.
Problemet er nok mere strømmen. sammenlagt med en stivere/større finne
hvilket giver en større belastning af dine benmuskler. og deraf følgende
ømhed.
Prøv dine nye finner et sted hvor der ikke er strøm
og oplevelsen vil sikkert blive en helt anden.
Envidere er det almindeligt at en ny finne kræver lidt tilvænning.

Hilsen Claus

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 08-09-03 12:27

> Hvad hulen gør jeg galt ? Skal de virkelig ikke give mere fremdrift, de er
> jo større end de gamle og det burde jo give lidt mere.

Efter at have fridykket og spillet UV-rugby med mange forskellige finner, er
jeg nået frem til at bløde "standard" plastic finner stort set alle sammen
er ens. Den betydende faktor er længden (men også bredden) på bladet, samt
hvor stort et "svirp" (energi lager) finnerne giver når de bøjes og slippes,
og ikke mindst stivheden af bladet.

Jo længere og stivere finne bladet er, jo mere skal du træne før du kan
bruge finnerne med held, men til gengæld er de langt mere behagelige til dyb
fridykning (altså uv-svømning). Omvendt er de bløde og korte finner
overlegne til overfladesvømning.

Således skal du vælge forskellige finner alt afhængigt af om du forventer
meget svømning i overfladen, eller om det meste af svømningen foregår under
vandet.

Du kan også vælge at svømme-træne flere kilometer i svømmehallen flere gange
hver uge. Hvis du gør dette vil du uden problemer kunne trække selv de
længste og stiveste finner over længere strækninger (f.x. 2,5 km i
svømmehallen).

Mvh
Jesper