Layout
Fra : Holger Danske

Dato : 06-09-03 13:19

Hejsa

Jeg er helt ny i Layout Managers og derfor håbede jeg på at finde lidt
hjælp her. Jeg kunne godt tænke mig en layout der ligner nedenstående?
Hvilken Layout Manager er så bedst at anvende?

Hvis jeg i et af felterne ønsker at placere yderligere komponenter, fx
et label, vil det så være hensigtsmæssigt først at placere et Panel i
feltet og dernæst placere label'en på panel'et?

Links til hvordan layouts laves, vil også blive værdsat.

På forhånd tak!

______________________
| |
|____________________|
| | | |
| |______________| |
| | | |
| | | |
| | | |
| | | |
|__|______________|__|

Fra : Lars Dam

Dato : 06-09-03 13:32

On Sat, 6 Sep 2003 14:18:55 +0200
Holger Danske <no@mail.thx> wrote:

> [...]
> feltet og dernæst placere label'en på panel'et?
>
> Links til hvordan layouts laves, vil også blive værdsat.

Vis du ikke vil kaste dig ud i gridbaglayout, så kan du f.eks. gøre det på denne måde:

// midt panelet
JPanel de = new JPanel();
de.setLayout( new BorderLayout() );
de.add( BorderLayout,NORTH, d );
de.add( BorderLayout,CENTER, e );

JPanel master = new JPanel();
master.setLayout( new BorderLayout() );
master.add( BorderLayout,NORTH, a );
master.add( BorderLayout,EAST, c );
master.add( BorderLayout,WEST, b );
master.add( BorderLayout,CENTER, de );

Suns tutorial har sikkert noget: http://java.sun.com/docs/books/tutorial/reallybigindex.html

Men det er højst sandsynligt kun grundlæggende. For at lave komplicerede layouts, er der ikke noget ivejen for at bryde det ned i 'sublayouts' som jeg gjorde i ovenstående eksempel.

vh. ld