Ophavsret til musik
Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 05-09-03 17:19

Kære gruppe

Jeg har et spørgsmål vedr. ophavsret til musik: kan jeg lægge et mp3-klip
fra et nummer på min hjemmeside, med kildeangivelse selvfølgelig?

Er der noget med at man må bruge et klip på et antal sekunder, et antal
takter el. lign.? Eller er det kun hvis man har en aftale?

Med venlig hilsen,
Mikkel

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-09-03 17:53

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der noget med at man må bruge et klip på et antal sekunder, et antal
> takter el. lign.? Eller er det kun hvis man har en aftale?

Jeg vil gætte på at det altsammen står i "lov om ophavsret" som du finder på
retsinfo.dk - http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/A2003/0016429.htm

Mvh Anders Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-09-03 18:22

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Jeg har et spørgsmål vedr. ophavsret til musik: kan jeg lægge et mp3-klip
> fra et nummer på min hjemmeside, med kildeangivelse selvfølgelig?

Du skal have tilladelse fra ophavshaver (kunstner/pladeselskab), og du
skal indgå en kontrakt og betale til KODA, hvis ophavshaver har en
aftale med KODA (og det har de stort set alle sammen). Du kan læse om
KODA og brugen af musik på internettet på http://www.koda.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 05-09-03 19:07

> [...]
> skal indgå en kontrakt og betale til KODA, hvis ophavshaver har en
> aftale med KODA (og det har de stort set alle sammen). Du kan læse om

Tak for linket - yep, koda havde svaret. Jeg var ikke klar over, at de også
repræsenterede udenlandske kunstnere i DK, ellers havde jeg allerede
henvendt mig til dem.

Minimumsbeløbet er 100,- pr. måned, selv for lydprøver på op til 45 sek. pr.
værk. Hm...

Mikkel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-09-03 21:27

"Mikkel Moldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in

> Minimumsbeløbet er 100,- pr. måned, selv for lydprøver på op til
> 45 sek. pr. værk. Hm...

Hmm, kan det ikke dækkes ind under citatretten og dermed være gratis
?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898