Politivedtægten og bortvisning fra offentl~
Fra : Henrik Hansen

Dato : 05-09-03 17:12

I går var jeg og et par andre personer udsat for en noget mærkelig
opførsel fra politiets side.

Der blev afholdt en brand/redningsøvelse inde på et indhegnet
fabriksareal, og de flotte røde brandbiler er jo altid sjove at kigge
på. Vi stod på den modsatte side af vejen der løber fordi virksomheden,
inde på en bred græsrabat – og var derfor ikke til gene for nogen eller
noget overhovedet, da der pludselig efter 20 min kommer en betjent
farende over mod os, og fortæller os, at der må vi ikke stå – vi
forsvarer os selvfølgelig med, at området er offentlig, og vi på ingen
måde kan genere nogen eller noget ved at stå der – men vi får bare det
svar, at han var politi og han bestemte – og vi skulle bare forsvinde
inden han ’rullede sig ud’. Vi ville ikke have ballade og da jeg har
lært, at man altid skal efterkomme politiets anmodninger, så vi
forsvandt ned af vejen – og man skal jo også tænke på betjentens
blodtryk…

Efterfølgende diskuterer vi selvfølgelig om, han var i sin ret til at
bortvise os eller han bare skulle demonstrerer sig magt.

Den paragraf i politivedtægten, der kan tænkes anvendt siger:

-- Citat start --

§ 6., stk. 1. Politiet kan forbyde enhver, der opholder sig på en vej,
at stå stille der eller at færdes frem og tilbage på kortere
strækninger, når den pågældendes ophold eller færden medfører ulempe for
omboende eller forbipasserende, eller der er begrundet formodning om, at
den pågældende på dette sted udøver et ulovligt erhverv.

--- Citat slut --

Jeg er ikke jurist, men som jeg læser den, så skal den bøjes en del, for
at kunne bruges i pågældende tilfælde.

Jeg kunne forstå det, hvis det IKKE havde været en øvelse, men derimod
en rigtig ulykke, og der var mange sårede/kvæstede, men under en øvelse,
hvor der ingen farer eller ulemper kan være for de medvirkende personer.

Jeg har altid haft stor respekt for politiet – og har det for så vidt
stadig, men det kan ikke undgås at man respekten daler en smule, når man
udsættes for en så åbenlys mærkelig behandling.

/Henrik

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 05-09-03 21:11

"Henrik Hansen" <HenrHans@Post2.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måde kan genere nogen eller noget ved at stå der -

> da jeg har lært, at man altid skal efterkomme politiets anmodninger, så vi

Smiler lidt da de to ting ikke helt passer sammen... *S*
--
Med venlig hilsen Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 05-09-03 21:22

"Tholo - www.tholofoto.dk" skriver:

> "Henrik Hansen" <HenrHans@Post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Smiler lidt da de to ting ikke helt passer sammen... *S*

Nemlig - det gør de ikke - det er jo netop essensen i det, altså, kan
politiet bortvise dig uden grund ????

Grunden til jeg/vi gik, var at jeg gad ikke få en bøde, eller hvad han
kunne finde på - han har jo 'magten'....

/Henrik