Årsopgørelse
Fra : Lars

Dato : 05-09-03 17:02

Hej,

Jeg har selvstændig virksomhed og afleverer min selvangivelse til 1. juli.
Min kone skal - åbenbart - aflevere sin selvangivelse omkring maj måned.

Men nu siger skattevæsenet til hende, at hun ikke kan få sin årsopgørelse
før min selvangivelse er behandlet.

Hvor har de hjemmel til dette ?. Det er mere et principielt spørgsmål, men
det irriterer min kone ,at hun skal gå og vente på at de bliver færdig med
behandlingen af min før hun kan få sin årsopgørelse som hun skal bruge til
nogle bankforretninger.

Er der nogen der ved - har erfaring - om noget af dette.

Mvh Lars

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 17:42

"Lars" <mlh@mail.tts.dk> wrote in message
> Men nu siger skattevæsenet til hende, at hun ikke kan få sin årsopgørelse
> før min selvangivelse er behandlet.
> Hvor har de hjemmel til dette?

Det er så sandelig ikke noget, skattevæsenet gør for at genere jer -
tværtimod.

Det skyldes, at der mellem ægtfæller findes en række specielle forhold hvad
beskatning angår - fx kan et uudnyttet personfradrag hos den ene ægtefælle
overføres til den anden.

Derfor er det naturligvis nødvendigt at skattevæsenet behandler begge
ægtefællers selvangivelser, før det endelige årsresultat kan beregnes.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk - Annoncehajerne kommer også efter DIG!

Fra : Lars

Dato : 05-09-03 20:32

Hej,

Ja men hvorfor skal min kone så allerede i maj indsende sin selvangivelse.-
Man kan jo altid ændre en årsopgørelse hvis det vil sig at der skal
overføres noget mellem ægtefællerne. Det sker jo så tit alligevel.

Mvh Lars

Fra : Poul Christensen

Dato : 05-09-03 20:48

"Lars" <mlh@mail.tts.dk> wrote in

> [...]
> skal bruge til nogle bankforretninger.
>
> Er der nogen der ved - har erfaring - om noget af dette.

Da din kones endelige skat afhænger af dine indkomstforhold (uudnyttede
bundfrafrag m.v.)kan hendes skat jo ikke beregnes, før skattevæsenet kender
dine indkomstforhold.

Jeg mener i øvrigt at din kone også kan vente med at indgive selvangivelse
til 1. juli, når hun er gift med en selvstændig erhvervsdrivende.

Hvis I ikke kan vente på slutopgørelse er det jo tilladt at indsende
selvangivelsen før 1. juli.........

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : JørgenE

Dato : 08-09-03 22:50

"Poul Christensen" <poulc@ofir.dk> skrev i

> [...]
> til 1. juli, når hun er gift med en selvstændig erhvervsdrivende.
>
> Hvis I ikke kan vente på slutopgørelse er det jo tilladt at indsende

Og det er helt rigtigt - jo hurtigere jeres selvangivelser indleveres jo
hurtigere får I slutopgørelsen. Men som nævnt påvirker personfradrag og
renteindtægt eller udgift ægtefællers skat, for har I store renteindtægter
beregnes skatten hos den der har højeste skat og fordeles ægtefællerne
imellem jf. selvangivelsen, så med vores nuværende system skal ægtefæller
indgive selvangivelse samtidigt. Dvs. at din kone også har tidsfrist som dig
eller omvendt - altså den der har længst tidsfrist trækker ægtefællen med
til denne tidsfrist.

Mvh. JørgenE
www.Lav-Det-Selv.dk