Canna - frøformering - hvordan
Fra : Nick

Dato : 05-09-03 15:56

Er der nogen der ved (helst fra praksis!) hvorledes man frøformerer Canna
med størst succesrate?

Mail gerne direkte, men husk at fjerne parentesen i e-mailadressen!

På forhånd tak!

Fra : michael

Dato : 05-09-03 23:34

Hejsa !

> Er der nogen der ved (helst fra praksis!) hvorledes man frøformerer Canna
> med størst succesrate?

Jeg har godt nok ikke erfaring fra praksis, men ifølge Impectas såvejledning
skal frøene lægges i blød 4-5 døgn før såning. Sås indendørs i februar-marts
og udplantes efter afhærdning i maj-juni.

Håber du kan bruge det til noget.

Mange hilsner

Rebekka

Fra : Nick

Dato : 07-09-03 09:45

Tak for svaret, men jeg mangler en del detaljer. Som nævnt er det meget lidt
jeg har kunnet finde om sagen. Nogle steder står der at frøene skal files
(hvor meget ? blot let skarificering eller ???) og et enkelt sted står der
at de skal overhældes med kogende vand !!!!!! hvilket jo er en ret voldsom
behandling.

Alt i alt mangler jeg en eksakt opskrift på hvordan.

mvh

Fra : Søren Nielsen

Dato : 05-10-03 09:16

"Nick" <altomkrybdyr(fjernparentesmedindhold)@get2net.dk> skrev i en
meddelelse news:eC16b.635$HH3.146@news.get2net.dk...
> Er der nogen der ved (helst fra praksis!) hvorledes man frøformerer Canna
> med størst succesrate?
>
> Mail gerne direkte, men husk at fjerne parentesen i e-mailadressen!
>
> På forhånd tak!

Sidste år fik jeg en ordentlig bunke cannafrø ud af mine planter, som jeg i
løbet af efteråret lagde i blød i vand, først i en uges tid, hvorefter jeg
klippede/ridsede i skallen med en meget spids, kraftig saks. Derefter lå de
i vand i en uges tid igen, hvorefter jeg såede dem i et minidrivhus, der
blev stillet i soveværelset.

Ud af de omkring 75 frø jeg såede, kom der omkring 10 planter, (hvoraf min
elskede(?) kat åd to).

Da de ikke kunne være i minidrivhuset, plantede jeg dem ud i potter, som
ligeledes blev stillet i vindueskarmen i soveværelset.

Her i foråret blev planterne sat ud i drivhuset i en plantesæk, hvor de
hyggede sig indtil omkring skt. Hans, hvorefter de blev plantet ud i haven.

Om en succesrate på omkring 10% er godt, vil jeg overlade til andre om at
vurdere, men jeg var ganske godt tilfreds.

Med venlig hilsen

Søren Nielsen