Hæk og vejsalt
Fra : NK

Dato : 05-09-03 13:50

Hej

Et godt råd søges. Jeg har en gammel (20-30 år?) 1,8 til 2m høj ligusterhæk
ud mod vejen. Den består af 2 sorter, en stedsegrøn og en løvfældende i vild
forvirring, sikkert pga retablering efter udgåede planter før min tid.

Efter de sidste par vintre har de stedsegrønne af dem haft det dårligt, og
nu har jeg visnede, halvvejs udgåede partier i hækken. Vejen skråner ind mod
hækken, som står en halv meter fra asfalten. Og der løber meget vand med
salt ind i hækken. Jeg gætter på, at de stedsegrønne tager skade, fordi de
suger saltvand op modsat de løvfældende, som først suger vand, når
saltkoncentrationen er blevet mindre efter den tidlige forårsregn.

Hvad kan anbefales? Skifte de dårlige planter ud med nye løvfældende i stor
størrelse, eller skal jeg hellere fælde hele hækken og plante en ny og mere
saltbestandig? Huset ligger kun 3 meter fra den nuværende hæk, så jeg har
brug for en hæk, som lukker for indblik i huset. Det bedste var en
stedsegrøn hæk (som sikkert ikke tåler salt) eller fx en bøgehæk, som
beholder de visne blade om vinteren. Men det skulle gerne være en klippet
hæk, som ikke gerne fylder over en meter i bredden.

Mvh Niels

Men hvad kan holde til saltet?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-09-03 19:18

On Fri, 5 Sep 2003 14:50:18 +0200, "NK" <niels.kj@nospamemail.dk> wrote:

> [...]
>suger saltvand op modsat de løvfældende, som først suger vand, når
>saltkoncentrationen er blevet mindre efter den tidlige forårsregn.

Din teori er sikkert delvis rigtig. Problemet med for meget salt i
jorden er bare at så kan planterne slet ikke få vand op! (Hvis man f.eks
overgøder sine planter, så kan man risikere at de dør af tørst, selv om
de har nok så meget vand.)

Men det kan jo være at dine stedsegrønne liguster simpelthen tørrer ud
fordi de ikke kan få vand nok op om vinteren hvor der er meget salt i
det.

(Ovenstående er dog kun nogle - muligsvis vilde - teorier fra min
side.... så godt fulgte jeg trods alt ikke med i biologi i skolen i sin
tid.)

>Men hvad kan holde til saltet?

Jeg vil tro at hvidtjørn kan klare det. De gror da i hvert fald ude i
sommerhusområderne her, hvor der er meget salt. En hæk af hvidtjørn kan
blive ret tæt, også om vinteren hvor den ingen blade har. Men den
stikker, gør den :-/

http://www.gartneriet.dk

Fra : NK

Dato : 06-09-03 10:25

Tak for svaret.

> [...]
> sommerhusområderne her, hvor der er meget salt. En hæk af hvidtjørn kan
> blive ret tæt, også om vinteren hvor den ingen blade har. Men den

Det der med tornene er jeg ikke så glad for.

Den forrige ejer af huset fortalte at den nuværende ligusterhæk har afløst
en berberishæk, og at der engang var en cykelrytter, som havde for meget
fart på i svinget. Resten af historien overlader jeg til din fantasi.

Så derfor ikke torne.

Hvad med bøg/avnbøg og salt?

Mvh Niels

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-09-03 14:42

"NK" <niels.kj@nospamemail.dk> skrev

> [...]
> en berberishæk, og at der engang var en cykelrytter, som havde for meget
> fart på i svinget. Resten af historien overlader jeg til din fantasi.

Der er så forskel på tornene på tjørn og berberis, men lad nu det ligge.
Men overvej naur, den er robust og gror rimeligt hurtigt op i den højde, du
ønsker.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin