arveret
Fra : J Andersen

Dato : 05-09-03 12:53

er det muligt at give arveafkald efter sine forældre og overgive sine
rettigheder og forpligtigelser til sine børn ?? og har det event. betydning
om de er myndige eller ej , altså børnene *ss*

hilsen Johnni

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-09-03 15:06

"J Andersen" <johnni@winther-andersen.dk> skrev i en meddelelse
> er det muligt at give arveafkald efter sine forældre og overgive sine
> rettigheder og forpligtigelser til sine børn ??

Ja.

> og har det event. betydning
> om de er myndige eller ej , altså børnene *ss*

Nej.

Dine forældre opretter blot et testamente, som afskriver dig som arving, og
giver din andel til dine børn.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk/alarm - 2vejs bilalarm m. fjernstart & turbotimer - nedsat 30%

Fra : Else Holm

Dato : 05-09-03 15:23

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en
meddelelse news:bja5be$28b$1@sunsite.dk

> Ja.

> Nej.
>
> Dine forældre opretter blot et testamente, som afskriver dig som
> arving, og giver din andel til dine børn.

Det er nemmere at lave en erklæring om afkaldet, men det er
meget vigtigt, at der står, at det er til fordel for dine livsarvinger
eller noget tilsvarende - ellers fratage du børnene mulighed for
at få arven.

Se mere på

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/863.html og læs
mere i emne 862 og 864.

Arveafkald kan gives helt til umiddelbart efter et dødsfald
"inden man har befattet sig med boet" - derefter kan det
ikke lade sig gøre uden afgifter etc.

--
Else

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-09-03 15:27

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget vigtigt, at der står, at det er til fordel for dine livsarvinger
> eller noget tilsvarende - ellers fratage du børnene mulighed for

Ok.
Jeg kender det fra en, som havde en større gæld, og ikke ønskede at pengene
skulle forsvinde.
Og I de fleste kreditaftaler står der (svjh) at gælden er til forfald, hvis der
gives arveafkald.

Fra : Peter G C

Dato : 05-09-03 20:14

In news:bja6k6$9sm$1@sunsite.dk,
Morten Fruergaard <mitfornavn@mit efternavn.com> typed:

[klip]

> [...]
> pengene skulle forsvinde.
> Og I de fleste kreditaftaler står der (svjh) at gælden er til

Et arveafkald er et løfte, og derfor ikke en del af en anden persons
testamente.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-09-03 21:13

> Et arveafkald er et løfte, og derfor ikke en del af en anden persons
> testamente.

Ja, og?
Er det ikke netop det jeg skriver?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-09-03 23:07

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev Fri, 5 Sep 2003 21:14:28
+0200

>Et arveafkald er et løfte, og derfor ikke en del af en anden persons
>testamente.

Det kan blive et både og. Man kan jo nemlig ikke give arveafkald til
fordel for sin ægtefælle.

Men man kan give et ubetinget afkald og så kan ægtefællen tilgodeses
tilsvarende i arveladers testamente.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : alexbo

Dato : 05-09-03 15:55

"Morten Fruergaard" skrev

> Dine forældre opretter blot et testamente, som afskriver dig som arving,
og
> giver din andel til dine børn.

Sådan kan man i hvert fald ikke, forældrene kan ikke slette en livsarving.
Som jeg læser nedenstående kan man give afkald med forebehold for sine egne
livsarvinger.

Arveloven.
§ 30. En arving kan ikke sælge, pantsætte eller på anden måde overdrage den
arv, han har i vente. I denne arv kan der heller ikke søges fyldestgørelse
af arvingens kreditorer.
§ 31. En arving kan over for arveladeren mod eller uden vederlag give afkald
på sin arveret. Afkaldet har også virkning for udstederens livsarvinger,
medmindre disses arveret er forbeholdt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Else Holm

Dato : 05-09-03 16:15

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> afkald på sin arveret. Afkaldet har også virkning for udstederens
> livsarvinger, medmindre disses arveret er forbeholdt.

Der står jo netop "medmindre disses arveret er forbeholdt" -
livsarvinger
har ikke krav på arv. Kravet opstår først, når arven er faldet.
(Læs: Dødsfaldet har fundet sted). Det er derfor, at arveafkaldet skal
formuleres således, at f. eks. F giver afkald på arv efter sine
forældre mod
at arven går videre til F's livsarvinger.

- og for at knytte en bemærkning til den foregående kommentar om at
unddrage kreditorerne mulighed for at "tage" pengene, så kan
arveafkald
sandelig også gives i tilfælde, hvor der er penge nok, så man lige så
godt
kan lade dem gå videre til livsarvingerne og alt så springe et led
over
for at spare en gang afgift.

--
Else

Fra : alexbo

Dato : 05-09-03 16:50

"Else Holm" skrev

> [...]
> formuleres således, at f. eks. F giver afkald på arv efter sine
> forældre mod
> at arven går videre til F's livsarvinger.

Egenligt synes jeg også, at det var det jeg skrev.

Jeg formoder vi er enige om at man ikke kan testamentere sig ud af en
livsarving.

mvh
Alex Christensen

Fra : Else Holm

Dato : 05-09-03 17:47

> [...]
>
> Egenligt synes jeg også, at det var det jeg skrev.
>
> Jeg formoder vi er enige om at man ikke kan testamentere sig ud af

Ja, men jeg taler heller ikke om testamente men om arveafkald.
Familieadvokaten skriver:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/863.html
"Hvis du meddeler arveafkald på ventende arv, får dette afkald
også virkning for dine livsarvinger, medmindre disses arveret er
forbeholdt. Hvis du giver arveafkald på grund af insolvens eller
for at spare boafgift, er det meget vigtigt, at du sørger for i
erklæringen at præcisere, at arveafkaldet er personligt, så at
det klart fremgår, at den arv, som du giver afkald på, skal tilfalde
dine livsarvinger. Glemmer du dette forbehold, får dine børn
eller andre livsarvinger ikke din arvelod. Den tilfalder de øvrige
arvinger, typisk dine søskende."

--
Else

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-09-03 21:16

> Sådan kan man i hvert fald ikke, forældrene kan ikke slette en livsarving.

Jo, det kan de da sagtens.

Men arvingen kan gøre indsigelse, hvis forældrene har slettet fx deres søn.
Men hvis sønnen ikke gør indsigelse, så arver han intet.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-03 21:41

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Men arvingen kan gøre indsigelse, hvis forældrene har slettet fx deres
søn.
> Men hvis sønnen ikke gør indsigelse, så arver han intet.

Det gør sønnen/datteren heller ikke, hvis der intet er at
arve...tsk..tsk..

Hr. Bjørn

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-09-03 07:22

"Bjørn Jørvad" <hrbjoern_AT_post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør sønnen/datteren heller ikke, hvis der intet er at
> arve...tsk..tsk..

Næ, eller hvis de ikke ønsker at arve.
OG det var jo det, der blev spurgt om, ik?

Fra : alexbo

Dato : 06-09-03 09:08

"Morten Fruergaard" > skrev

> Men arvingen kan gøre indsigelse, hvis forældrene har slettet fx deres
søn.
> Men hvis sønnen ikke gør indsigelse, så arver han intet.

Ikke at gøre indsigelse, er ikke det samme som ikke ønske at arve.
En livsarving er en livsarving, og så er det fuldstændig ligegyldigt, hvad
der står i et testamente.

Ved dit eksempel skulle et forældrepar kunne fraskrive en bortrejst søn sin
arv, og da han ikke ved at forældrene er døde, kan han ikke gøre indsigelse,
og mister sin lovbestemte arv.
Den holder ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-09-03 19:45

> [...]
> arv, og da han ikke ved at forældrene er døde, kan han ikke gøre indsigelse,

Jeg kender til en sag, hvor en datter ikke ønskede at arve efter sin far, da hun
skyldte så mange penge væk, at de ville falde i et hul. Hendes far lavede derfor
et testamente, hvor hun skulle have 0 kr. Hendes børn skulle arve hendes andel.
Da hun - i starten - ikke gjorde indsigelse, var det sådan det var. Da hendes
bank fandt ud af, at hun ikke ville arve de mill. alligevel, var de pludselig
til at snakke med. Der blev lavet en aftale med banken, hun gjorde indsigelse,
fik sine penge, banken en del af deres, og der var stadig en hel del penge
tilbage til hende, som hun så kunne have de sjovt for.

Hvis man ikke kunne gøre det på den måde, ville banken vel ikke have gået med
til et forlig, da de jo i alle tilfælde ville få nogle penge, hvis man ikke
kunne skrive et sådant testamente.

Fra : alexbo

Dato : 06-09-03 22:44

"Morten Fruergaard" skrev

> Jeg kender til en sag, hvor en datter ikke ønskede at arve efter sin far,

Det kan datteren selv bestemme, hun kan frasige sig arven.
Men dine indlæg har gået på, at man med et testamente kan afskære en arving
fra sin arv.

Tvangsarv

§ 25. Halvdelen af den arvelod, som tilkommer arveladerens livsarvinger og
ægtefælle, er tvangsarv.

§ 26. Over tvangsarv kan arveladeren ikke råde ved testamente, medmindre
undtagelse har særlig lovhjemmel.

Jeg kommer nok ikke længere.

mvh
Alex Christensen

Fra : GSJ

Dato : 06-09-03 23:51

> [...]
> ægtefælle, er tvangsarv.
>
> § 26. Over tvangsarv kan arveladeren ikke råde ved testamente, medmindre

Ikke for noget, men har du et telefonnummer til hende der datteren med
millionarven?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-09-03 00:29

"Morten Fruergaard" <mitfornavn@mit efternavn.com> skrev Sat, 6 Sep 2003
20:44:37 +0200

> [...]
>et testamente, hvor hun skulle have 0 kr. Hendes børn skulle arve hendes andel.

Jeg tror du har fået sagen refereret forkert, eller rettere du har nok
ikke fået hele historien. Det du beskriver der er nemlig ikke muligt.

Hun kan derimod selv give arveafkald til fordel for sine børn - men:

> [...]
>til at snakke med. Der blev lavet en aftale med banken, hun gjorde indsigelse,

Et arveafkald kan ikke trækkes tilbage.!

Derimod kan arvelader nægte at aceptere afkaldet, og det er nok det han
(efter aftale med den pågældende) har gjort.

>fik sine penge, banken en del af deres, og der var stadig en hel del penge
>tilbage til hende, som hun så kunne have de sjovt for.

Det lyder også ret usansunligt at banken skulle være villig til at nøjes
med 'en del af deres' hvis arven var større end det beløb de havde
tilgode.

>Hvis man ikke kunne gøre det på den måde, ville banken vel ikke have gået med
>til et forlig, da de jo i alle tilfælde ville få nogle penge, hvis man ikke
>kunne skrive et sådant testamente.

Hvis hun havde givet arveafkald havde de ikke fået noget som helst, det
havde derimod hendes børn. Til gengæld ville hun (fortsat) selv hænge på
gælden.

Jeg tror det er forgået sådan her: Da kvinden bliver klar over at banken
bare går og venter på at hendes far skal dø, så kommer hun 'pludselig' i
tanker om, at hun allerede 'for flere år siden' har givet arveafkald på
sin fædrene arv - men at hun tilfældigvis i løbet af nogen tid har
mulighed for at skaffe x-antal kroner ad andre kanaler.

Netop som hun så har indgået en akkord-aftale med banken beslutter
hendes far (meget belejligt) at forkaste hendes ønske om arveafkald.
Eller faderen er måske allerede død, og hendes børn kanaliserer så over
nogle år arven tilbage til hende indenfor rammerne af skattefri gaver.

Dermed ikke sagt at der er noget ulovligt i selve konstruktionen, men
det bærer præg af at være skruet sammen alene med det formål at presse
banken til at indgå en aftale.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-09-03 12:39

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror du har fået sagen refereret forkert, eller rettere du har nok
> ikke fået hele historien. Det du beskriver der er nemlig ikke muligt.

Beklager. Men sådan forgik det.
Kan man da ikke skrive i sit testamente, hvad man vil?
Fx at ens datter ikke skal arve noget?
Hvis man skriver det, vil det så automatisk blive nedkendt, og datteren modtage
sin arv - uden at hun gør noget?

> Hun kan derimod selv give arveafkald til fordel for sine børn - men:

Det var det ikke. Det var i hendes fars testamente. Da alle arvinger var samlet,
læste bobestyren testamentet op. Han var ikke glad, da han læste det med at
datteren ikke skulle arve noget, da han ikke viste, at du viste det.

> Et arveafkald kan ikke trækkes tilbage.!

Det er dig, og ikke mig, der snakker om arveafkald. Det var ikke det hun havde
gjort - for som du skriver, så kunne hun vel ikke trække det tilbage, vel?

> [...]

> Det lyder også ret usansunligt at banken skulle være villig til at nøjes
> med 'en del af deres' hvis arven var større end det beløb de havde

Men det gjorde de.
For hvis de ikke tog imod en del, ville hun ikke modtage noget, og dermed ville
de slet ikke modtage noget...

> Hvis hun havde givet arveafkald havde de ikke fået noget som helst, det
> havde derimod hendes børn. Til gengæld ville hun (fortsat) selv hænge på
> gælden.
>
> Jeg tror det er forgået sådan her:

Det kan tro, hvad du vil. jeg ved hvordan det er forgået.

> det bærer præg af at være skruet sammen alene med det formål at presse
> banken til at indgå en aftale.

Klart.