DSF klubber, trækstand og DSF's sikkerh
Fra : palle villesen

Dato : 05-09-03 10:51

Hej,

Jeg har nu undervist et hold elever, som havde store problemer med at
skaffe ventiler med reservesystem og den de endelig fik fat er mere
eller mindre uduelige (manometret viser ukorrekt tryk i flasken, de
lukker alt for tidligt) så vi overvejer endnu engang at ændre vores egne
sikkerhedsregler.

Derfor: Er der andre CMAS klubber derude der har regler som
differentierer lidt kraftigere og f.eks. kræver pony på dybe dyk/deko
dyk og/eller en lav for luft alarm.

Jeg lægger IKKE op til diskussion - der er de fleste nok enige alligevel
om trækstangen - men vi har et sæt regler som vi som klub skal følge (og
vi "dykker efter DSFs sikkerhedsregler").

Så vidt jeg kan se er reglerne vejledende.

http://www.sportsdykker.dk/sites?/udvalg/Teknisk%20Udvalg#link107

Vil det simpelthen sige at vi kan udpensle dem lidt mere for vores
medlemmer og f.eks. tillade folk at dykke med fri adgang til overfladen
osv. uden trækstang men at vi ANBEFALER lav for luft alarm. V. dybere
dyk er vi mest hooked på to seperate systemer (pony) af åbenlyse årsager.

Men altså - vil ovenstående være i strid med DSF's regler ?

Det var sådan set det hele.

Med venlige hilsner,
Palle, biodyk

Fra : JSC

Dato : 05-09-03 11:07

"palle villesen" <palle@nospam.birc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
> lukker alt for tidligt) så vi overvejer endnu engang at ændre vores egne
> sikkerhedsregler.

God idé

> Derfor: Er der andre CMAS klubber derude der har regler som
> differentierer lidt kraftigere og f.eks. kræver pony på dybe dyk/deko
> dyk og/eller en lav for luft alarm.

Vi håndhæver ikke trækstangen (reserveventilen) - Vi kræver dobbeltsystem
ved dekompressionsdyk (dyk med uhindret adgang til overfladen)

> [...]
> vi "dykker efter DSFs sikkerhedsregler").

> Så vidt jeg kan se er reglerne vejledende.

Jeps - derfor kan i jo passende selv lave jeres vejledning til reglerne i
jeres vejledning undlader i så kravet om reserve... I har selv muligheden
for at tolke på komplet udstyr.

Mvh.
Jørgen
www.vskdyk.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-09-03 11:36

JSC:

> Vi håndhæver ikke trækstangen (reserveventilen) - Vi kræver
> dobbeltsystem ved dekompressionsdyk (dyk med uhindret adgang til
> overfladen)

"med" > "uden"?

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : JSC

Dato : 05-09-03 11:59

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> JSC:

> "med" > "uden"?

Min fejl der skulle stå UDEN - tak til Peter

/Jørgen

Fra : Palle Villesen

Dato : 05-09-03 12:30

Ok, takker for input.

Det betyder jo nok at vi tillemper "vores" sikkerhedsregler så de ligner
jeres, altså vi kræver 0.4 L flaske, oktopus og manometer.

Vi anbefaler en lav for luft alarm og kræver det på dybe dyk (hvor vi på
det kraftigste anbefaler to seperate systemer i stedet for computer
eller trækstang.)

Er der nogen fra DSF der vil sige noget ?

P., biodyk

Fra : Ruth Kjær

Dato : 07-09-03 07:35

Nu, I kræver 0,4 flasker, sørger I så for, at medlemmerne køber en BCD, der
er godkendt til dette, således at de ikke er tvunget til "hjemmelavede" for
at dykke i klubben?

De bedste hilsner

Ruth

Fra : palle villesen

Dato : 08-09-03 11:42

Hej,

Nja.... de fleste køber en buddy BCD som er godkendt til 0.4 L flasker,
men vi kræver det vel egentlig ikke (hvilket DSF jo heller ikke gør så
vidt jeg ved)... Der er ikke rigtigt nogen der dykker med noget som kan
betegnes som "hjemmelavet".

P.

Fra : Ruth Kjær

Dato : 08-09-03 21:04

Så forstår jeg det ikke helt.

Du skriver, at 0,4 l flaske skal være et krav - helt fint.

Men hvis I så ikke samtidig kræver, at medlemmerne har en BCD, der ikke
mindst er BEREGNET og godkendt til en sådan flaske, så vil jeg mene, at
sikkerheden falder drastisk i forhold til, hvis I ikke krævede 0,4 l flaske.

De bedste hilsner

Ruth

Air365 - dykkerklubben for alle certifikater

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 05-09-03 11:37

palle villesen:

> V. dybere dyk er vi mest hooked på to seperate systemer
> (pony) af åbenlyse årsager.

I kunne være rigtig radikale (i ordets sande betydning) og kræve
dobbeltsæt med isolationsmanifold ved dekodykning!

:)

Fra : Palle Villesen

Dato : 05-09-03 12:33

Tja... det kunne vi - men jeg er også praktiker.

I forvejen dykkes der ikke dekodykning i biodyk, så det ville ikke
betyde det store. Men det ville alligevel være at kræve mere end nogen
ville overholde (uanset om ideen så er nok så god).

Vi skal sådan set bare have nærmet reglerne og dykkerne til hinanden, så
de fleste kommer til at dykke mere sikkert og holder op med at have en
trækstang på "fordi de skal"...

Men jeg er enig, det er bare ikke ladsiggørlig i klubben - så skal vi i
hvert fald udskiftet 90 % af medlemmerne. :)

P.

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-09-03 13:38

> [...]
> osv. uden trækstang men at vi ANBEFALER lav for luft alarm. V. dybere
> dyk er vi mest hooked på to seperate systemer (pony) af åbenlyse årsager.

Ja

> Men altså - vil ovenstående være i strid med DSF's regler ?

Nej

Men hvad vil i med den slags regler? Sikkerhedsregler skal virke nedfra og
op og ikke presses ned over hovedet på folk. I skal uddanne jeres nye
dykkere til at kræve (af deres makkere) at DSFs sikkerheds regler bliver
overholdt og hvis de ikke bliver det siger fra. At lave regler for
medlemmeren tager bare ansvaret fra dem. At nogle så vil kræve kun at dykke
med folk med dobbeltsæt og andre ikke bliver deres sag.

Stive regler kvæler aktivitet og klubliv.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Søren Arnvig

Dato : 06-09-03 18:20

> [...]
> eller mindre uduelige (manometret viser ukorrekt tryk i flasken, de
> lukker alt for tidligt) så vi overvejer endnu engang at ændre vores egne

Vi kan hurtigt blive enige om at den traditionelle træstangsreserve
er den dårligste af de mulige lav-for-luft alarmer der findes.
Men vær lige sikker på virke måden.
Når du skriver at den ikke virker, da manometret viser for lidt
så kan det være fordi reserven er således indrettet at den kun tillader
f.eks. 150 bar at passere. For at få det fulde tryk på manometeret skal
reserven derfor trækkes inden aflæsning. Under dykket nærmer
trykket sig nul på mano., og når man så trækker reserven hopper
den op på 50 bar igen.

Den moderne reserve rettet sig også efter "rule of thirds" d.v.s at
de tager ca 1/3 til reserve omkring 70 Bar, hvor en ældre
reserve først lukker ved 40-50 bar.

> Derfor: Er der andre CMAS klubber derude der har regler som
> differentierer lidt kraftigere og f.eks. kræver pony på dybe dyk/deko
> dyk og/eller en lav for luft alarm.

Vi har trækstangs reserve på alle vore klubflasker, men vi anbefaler
hellere en akustisk /visuel alarm på manometeret, eller ægte
redundans i form af en pony. Vi accepterer desuden at fok anvender
dobbeltsæt med iso-manifold, hvis de ellers er istand til at betjene det.

> [...]
> dyk er vi mest hooked på to seperate systemer (pony) af åbenlyse årsager.
>
> Men altså - vil ovenstående være i strid med DSF's regler ?

Nej, det mener jeg ikke. De egentlige sikkerhedsregler
er meget generiske og brede. TU's fortolkning/anbefalinger
er kun vejledende (men iøvrigt meget fornuftige.)

Søren Arnvig

Fra : Morten Dall

Dato : 07-09-03 07:24

> [...]

> osv. uden trækstang men at vi ANBEFALER lav for luft alarm. V. dybere
> dyk er vi mest hooked på to seperate systemer (pony) af åbenlyse årsager.

vi har også ændret lidt i vores sik. regler, vi har fjernet re
save stangen og fjernet 0,4l
til dels på grund af at det ikke er til at få en raserve ventil, og at de
gamle dykkere der ikke er med på hvordan de nye resave ventiler virker hev
vores elever op alt for tidlig forde de trode at de snart var tom for luft,
osv osv. der var mange gode argumenter.

men det du skriver med to seperate systemer, det er da lige efter DSF, de
har da nettop delt dyk ind i 3 grupper os siger lagvands dyk, = standart
dykker udstyr (SDU), dybdedyk = SDU + octapus/backup regulator, dyk uden
direkte adgang SDU + to redudante systemer

feks dobbelt sæt, pony, Stageflaske,

her er min holdning at pony som de fleste opfatter den (en 4l der er spændt
fast på en 15L) dur ikke, det er falsk sikkerhed, efter min mening, men har
man dem og folk vil bruge dem så rig den 4l flaske om til en stageflaske så
er i meget bedre kørende, det store problem med et Pony er at det er den der
skal rede din dag når alt andet går galt, det vil sige at det vigtigeste
rednings værktøj gemmer du omme på ryggen hvor du værken kan se eller nå
det, og slet ikke betjæne det ordenlig,

hvad nu hvis du går tom for luft, ? den sparsomme tid du har bruger du ikke
på at få fat i din makker, dor du har jo en pony, så de begynder at fumle
med at få din pony regulator ud af de sinrige anordninger du nu har brugt
til at få slanger manumeter og regulator godt af vejen så de ikke hønger i
vejen, nå du får den fram og i munden puster ud for at tømme den for vand
(hvis du da har noget at puste med) opdagerdu at den ikke virker, for den er
måske lukket (du har glemdt at åbne den) måske kan du nå ventilen, måske
ikke, måske plejer du at kunne, men kan ikke på grund af panik ?, måske får
du den åbnet men finder ud af at den var åben og at den i virkligheder har
haft en lille utæthed, så den så dyrbare extra luft er væk, de sidste
muglighed er at få fat i din makker som ligger 3 meter væk med hovet inde i
et ko øje og slet ikke er klar på hvad der sker,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,, så kan i selv sltuue historien, som i nu mener den vil ende

vi har også haft en fra klubben (en meget erfaren dykker, instruktøe, mange
dyk om året osv osv) som bruger pony, han hoppede i vandet, med den forkerte
regulator i munden, det vil sige at han "kørte" på 4l efter kort tid på 30m
er den tom, til dem der ikke har prøvet det, når en 4L går tom på 30m sker
det inde for en mundfuld luft, man mærker ikke langsomt at det bliver svære
at trække vejeret i den, lige pludselig er det bare slut, så det der skulle
have været med til at rede en nødsiduaktion var nu pludse lige med til at
skabe en, (der skete ikke noget han fik luft af makkeren og de fandt ud at
hvad der var galt, hvorefter han gik til bage til sim 15l flaske) men hvad
nu hvis de lå inde i et vrag et smalt sted osv, det kunne godt være gået
galt,

der er flere i klubben der har en pony (enda har jeg set noget så dumt som
en 1L pony, nå men det er en anden snak) der er aldrig nogle der har haft
brug for den, og vi har haft den ene siduaktion hvor den var skyld i en "tæt
på", ser man du fra det det (som ikke er noget godt statistisk mertriale) så
er man nok bedre tjænt med at lade den blive der hjemme ;-?

eller rig dem om til en stageflaske, (som også kan hænges på en BCD vest)
mer om det hvis der er nogle der er interaseret i at høre om Stageflasker og
fordelene ved dem.

mvh Morten Dall