Smør vs. margarine. Og dressing
Fra : Steen F.

Dato : 05-09-03 01:18

Det begynder vist snart at blive en anelse pinligt med alle mine spørgsmål
om low-carb ingredienser, men jeg er stadig i tvivl om nogle ting (især i
forbindelse med Omega-metoden) så derfor spørger jeg igen.

Er det okay at bruge margarine (f.eks. Nutana plantemargarine "100% rent" og
fri for transfedtsyrer) i stedet for Kærgården smør til stegning på panden
sammen med olie?
Jeg synes kun at der bliver nævnt smør og olie i forbindelse med stegning,
men aldrig margarine. Er det kun pga. smagsoplevelsen?

Mht. til salatdressinger så har jeg eksperimenteret selv med nogle
cremefraise/mayonaise/flødeskum kombinationer, men har altså mere lyst til
f.eks. Kraft's Thousand Island dressing. Hvad synes panelet om den idé (rent
low-carb mæssigt)? Der er iøvrigt ikke overvældende mange E-numre i den
dressing - max 2-3 så vidt jeg husker på stående fod.
Og hvor meget dressing bruger I? Jeg bruger ca. 1/4 dl dressing til en fyldt
dyb tallerken på 20 cm i diameter.

Hilsen Steen

Fra : sune vuorela

Dato : 05-09-03 06:54

En der kalder sig "Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk>
skrev:

>Jeg synes kun at der bliver nævnt smør og olie i forbindelse med stegning,
>men aldrig margarine. Er det kun pga. smagsoplevelsen?

der er sgu da ingen glæde ved at spise margarine...

>Mht. til salatdressinger så har jeg eksperimenteret selv med nogle
>cremefraise/mayonaise/flødeskum kombinationer,

Flødeskum?

> men har altså mere lyst til
>f.eks. Kraft's Thousand Island dressing. Hvad synes panelet om den idé (rent
>low-carb mæssigt)?

Kig på varedeklarationen. Hvor mange kulhydrater er der i den?
Jeg ville nok bruge min kulhydratration på noget mere fiberholdigt.

--
Sune

Fra : KR

Dato : 05-09-03 22:09

"sune vuorela" skrev
> der er sgu da ingen glæde ved at spise margarine...

Til gengæld så indtager man det måske af samme grund i
beherskede mængder i modsætning til (tand)smør.
--
Mvh. KR

Fra : Steen F.

Dato : 06-09-03 14:46

sune vuorela wrote:
> der er sgu da ingen glæde ved at spise margarine...

Jeg synes ikke at der er den store smagsforskel når man steger med magarine
eller smør, hvis man samtidig bruger olie.
Jeg "spiser" ikke magarine, kun til stegning... hvis du forstår.

Hilsen Steen

Fra : Mimi

Dato : 05-09-03 10:46

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> wrote:
> Mht. til salatdressinger så har jeg eksperimenteret selv med nogle
> cremefraise/mayonaise/flødeskum kombinationer,

Flødeskum synes jeg ikke liiiige er det mest oplagte at lave dressinger
med Grundingredienserne hedder
Cremefraiche og mayonnaise + krydderurter, hvidløg, tomatpure, krydderier.

> men har altså mere lyst til f.eks. Kraft's Thousand Island dressing. Hvad
synes panelet
> om den idé (rent low-carb mæssigt)?

Helt generelt er færdigproducerede madvarer ringere end end hjemmelavede i
lowcarb-mæssig henseende, fordi der bliver hældt sukker, mel og
smagsforstærker i, selvom det umiddelbart virker helt overflødigt. Derfor
får du nogle ekstra kalorier, som du ret nemt kan undgå ved selv at lave
maden. Hvis du har nogenlunde sans for sagerne i køkkenet, får du hurtigt et
bedre ernærings-, smags- og lowcarbmæssigt bedre produkt for de samme penge.

En nem thousand islanddressing:
1/2 dl mayonnaise
1/2 dl creme fraiche
2 tsk ravigotte sauce (en slags sennepssauce fra Irma el. Brugsen)
3 tsk tomatpure
salt + peber

Holder sig fint i køleskabet, så du kan godt lave til en uge ad gangen.

Tror i øvrigt du kunne have glæde af at læse bogen igen - der er mange ting
der falder lidt bedre på plads anden gang, man læser den. Ikke fordi du ikke
må spørge, men det lyder som om du måske ikke heeelt har fanget, hvad det er
du skal kigge efter på varedeklarationen, når du køber ind.

Mimi

Fra : Steen F.

Dato : 06-09-03 14:54

Mimi wrote:
> Flødeskum synes jeg ikke liiiige er det mest oplagte at lave
> dressinger med Grundingredienserne hedder
> Cremefraiche og mayonnaise + krydderurter, hvidløg, tomatpure,
> krydderier.

Det drejer sig også kun om _meget_ lidt flødeskum...1 teske flødeskum til 3
spsk cremefraiche måske. Samt noget mayonaise - jeg kan ikke huske det
præcise indhold da jeg ikke har opskriften her, men jeg kan evt. vende
tilbage til det senere hvis det skulle have interesse *S*

> [...]
> 1/2 dl mayonnaise
> 1/2 dl creme fraiche
> 2 tsk ravigotte sauce (en slags sennepssauce fra Irma el. Brugsen)

Tak for tippet! Det vil jeg da prøve asap.

> [...]
> Ikke fordi du ikke må spørge, men det lyder som om du måske ikke
> heeelt har fanget, hvad det er du skal kigge efter på

Du har helt ret.. jeg skal have læst bogen igen! *GG*
Har nogle af jer læst bogen? Jeg synes den er lidt svær at hitte ud af, men
al begyndelse er vel svær.

Hilsen Steen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-09-03 21:18

[Steen F. | Fri, 5 Sep 2003 02:18:05 +0200]

>Jeg synes kun at der bliver nævnt smør og olie i forbindelse med stegning,
>men aldrig margarine. Er det kun pga. smagsoplevelsen?

Jeps, personligt ser jeg ikke nogen grund overhovedet til at bruge
magarine, men diverse lowcarb dieter har ikke "imod det". Jeg har ikke
rørt ved magarine siden jeg flyttede hjemmefra :)

>men har altså mere lyst til f.eks. Kraft's Thousand Island dressing.

Jamen brug den da; kige på det ikke-light versioner der findes og vælg
den der har mindst kulhydrater og som tiltaler dine smagsløg; det er
trods alt ikke voldsomme mængder der bruges jo.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Steen F.

Dato : 06-09-03 14:58

Rene' Hjorth wrote:
> Jeps, personligt ser jeg ikke nogen grund overhovedet til at bruge
> magarine, men diverse lowcarb dieter har ikke "imod det". Jeg har
> ikke rørt ved magarine siden jeg flyttede hjemmefra :)

Jeg synes at der skal bruges mere smør til stegning end magarine. Og der
hvor jeg handler er magarine altid billigere end smør *G* Og da jeg ikke
synes at kunne smage den helt store forskel om der steges i smør eller
margarine (når der samtidig bruges olie), så kunne jeg jo spare et par
kroner der.

> Jamen brug den da; kige på det ikke-light versioner der findes og vælg
> den der har mindst kulhydrater og som tiltaler dine smagsløg; det er
> trods alt ikke voldsomme mængder der bruges jo.

Hvor meget dressing kan det anbefales at bruge?

Hilsen Steen

Fra : sune vuorela

Dato : 06-09-03 16:22

skrev:

>Hvor meget dressing kan det anbefales at bruge?

Det er vidst noget individuelt... Men du må jo opveje din egen lyst
til dressing med kulhydratindholdet i den valgte dressing. Selv ynder
jeg at bruge enorme mængder dressing...

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-09-03 18:07

[Steen F. | Sat, 6 Sep 2003 15:57:54 +0200]

>Hvor meget dressing kan det anbefales at bruge?

Det er svært at sige, men hvis vi tager udgangspunkt i at en
gennemsnitlig Knorr eller Kraft (ikke-light) har ca. 10 gram kulhydrat
pr. 100 ml., kan du jo sagtens bruge 2 store spiskeskefulde (2 x 15 ml.)
uden at belaste regnskabet med mere end 3 gram kulhydrat.

Men huske at kigge på flasken, typisk "søde" dressinger som Thousand
Islands har vist noget mere.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-09-03 23:27

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synes at kunne smage den helt store forskel om der steges i smør eller
> margarine (når der samtidig bruges olie), så kunne jeg jo spare et par

Har du taget med i dine overvejelser, at margarine er usundt for din krop -
HVOR usundt afhænger af mærket. At du ikke kan SMAGE forskel betyder
desværre ikke, at din krop ikke kan mærke forskel.

Mvh. Lisbeth

Fra : Steen F.

Dato : 07-09-03 00:26

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Har du taget med i dine overvejelser, at margarine er usundt for din
> krop - HVOR usundt afhænger af mærket. At du ikke kan SMAGE forskel
> betyder desværre ikke, at din krop ikke kan mærke forskel.

Jeg vidste ikke at margarine skulle være dårligere for kroppen end smør. Tør
man spørge hvorfor? (uden at få hovedet i maskinen og blive belært om
hvordan man Googler) *GG*

Hilsen Steen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 07-09-03 12:59

> Jeg vidste ikke at margarine skulle være dårligere for kroppen end smør.
Tør
> man spørge hvorfor?

Margarine fremstilles af vegetabilske fedtstoffer - rapsolie, solsikkeolie,
sojaolie, kokosolie, palmeolie, palmekerneolie samt i mindre grad animalske
fedtstoffer som svinefedt og fiskeolie.

Hvilke råstoffer der bruges afhænger af den aktuelle markedspris på de
forskellige fedtstoffer.

Så vidt så godt.

Fedtstoffer til margarine bliver raffinerede. Det vil sige, at de renses for
at fjerne lugt og smag. Derefter gennemgår de oftest en hærdningsproces og
tilsættes emulgatoren lecitin, syrnet skummetmælk og salt. Desuden bruges
ofte en række tilsætningsstoffer som eksempelvis sorbinsyre til
konservering, annatoekstrakter til gulfarvning, konsistensmidler, kunstige
sødemidler og aroma.

Se så er JEG begyndt at stå af.

Allerværst er dog, at margarine kan indeholde såkaldte transfedtsyrer, der
bliver dannet under hærdningen. Transfedtsyrerne er mindst ligeså skadelige
som mættede fedtsyrer. I dag er indeholdet af transfedtsyrerne i produkterne
dog reduceret kraftigt i forhold til tidligere - men det varierer fra
produkt til produkt, hvad indholdet er.

Margarine er med andre ord et "kunstprodukt" (vil jeg tillade mig at kalde
det) med en pokkers masse tilsætningsstoffer og i visse tilfælde altså også
helbredsskadelige stoffer.

Om smør har jeg fundet følgende:

"I smør findes der flere ting, som beskytter mod hjerte-karsygdomme. Det
gælder A-vitamin og det gælder lecithin, der er med til at forøge
omsætningen af kolesterol og andre fedtstoffer.

Smør indeholder desuden en del antioxidanter, som beskytter mod de frie
radikaler, - der ødelægger arterier i kroppen og medfører åreforkalkning.
Dertil kommer vitamin E og selen, der har anti-cancer-egenskaber.

I mavetarm-systemet er smør også nyttigt i kraft af en type fedtsyre, der
beskytter mod infektion, hvilket specielt beskytter små børn og ældre.
Fedtet i smør stimulerer desuden tarmcellernes sundhed, og beskytter dermed
mod tarmkræft."

Citat fra:
http://www.vitaviva.com/index2.asp?area=direct&link=http%3A//www.vitaviva.com/info/info_d.asp%3Ftype%3D2%26infoid%3D228

Jeg vælger smør og olier fordi jeg generelt foretrækker naturlige fødevarer.

Jeg kan ikke fordrage margarine-smag. Spis et stykke brød med margarine på -
og der sætter sig et fedtet ulækkert lag i ganen. Du og jeg kan måske ikke
altid SMAGE forskel på smør og margarine - men jeg kan mærke det i ganen, om
det er det ene eller andet. Smør laver ikke det der klistrede lag.

Mvh. Lisbeth

Fra : Steen F.

Dato : 07-09-03 17:03

Lisbeth Jacobsen wrote:
[snip]
> [...]
> ganen, om
> det er det ene eller andet. Smør laver ikke det der klistrede lag.

Hej igen og tak for den grundige forklaring. Jeg giver dig ret i, at
margarine smager direkte dårligt hvis man spiser det "rå", men til at stege
i synes jeg det er ok. Har tidligere prøvet at stege i smør, uden den helt
store forskel i smag. Men sundhedsmæssigt har du en endog meget god pointe,
så jeg vil da se mig om efter tilbud på smør i supermarkedet for fremtiden.

Hilsen Steen