Udstødnings spørgsmål
Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 04-09-03 22:45

Hej NG.

Jeg kunne godt tænke mig en udstødning, der larmer lidt mindre til
Banditten,har pt. en Streetfighter potte på, der er købt hos
www.louis.de , til den famøse sum af 1200 kr. inkl.. forsendelse ,
nok om det,
så hvis den skal larme lidt mindre, så skal det vel være en udstødning
der er med EG/ABE ?( hvad står det for ), så er den så vidt jeg
forstår godkendt til gade brug, er det korrekt ?

Samtidigt håber jeg på, at den er bare _lidt_ mere åben end Bandittens
standart potte, for de 13 hk som Streetfighter potten gav, kunne altså
godt mærkes !

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 05-09-03 09:51

> [...]
>
> Samtidigt håber jeg på, at den er bare _lidt_ mere åben end Bandittens
> standart potte, for de 13 hk som Streetfighter potten gav, kunne altså

Hej Dennis

Bandit 1200 er droslet i udstødningen. Hvis du sætter en org RF 900 potte
på, som intet siger lige som en org. B12 potte, og som passer lige over på,
vinder du også en en god portion HK. En B12 er magret meget ud i
karburatoren, så en grundig justering af nåle og dyser vil nok kunne frigive
en del HK og gasrespons. Husk der er mere til livet end topeffekt, men det
ved du jo godt siden du har købt en MC der rykker armene af føren ved
4000rpm.

Der er to typer potter.

"Not For Road Use"
De er lavet ved at et perforeret rør løber igennem en potte fyldt med
dæmperuld. Det er den potte der giver mest effekt, men også den som larmer
mest. Det bliver kaldt en racerpotte, råvejern, larmepotte o.s.v. Nogle af
dem er dog stadig ikke vildt larmende fra nye af, men de pør pakkes om med
ny potteuld hver 5000-20.000km alt efter brug og pottens udformning. At
skifte potteulden er på nogle potter umuligt, og på andre et hurtigt fix.
Micron laver f.eks potter der er skruet sammen, og hvor potteuldsskiftning
hurtigt kan fixes. De fleste potter er nittet sammen. Her skal man bore
nitterne op, og samle potten med nye nitter. Især potter af carbon horlder
ikke så godt, og carbon'en ødelægges omkring nittehullerne. Jeg fra råder
carbon race potter til folk der kører V2 og folk der køer mange kilomter.
Carbon skallen holder ikke, og den bliver som regel grim at kigge på. Prøv
at banke på en carbon potte. Hvis skallen er helt hård, og lyder metallisk,
så der det bare carbon tukket på en metal skal, og så holder det fint, men
ideen med at bruge carbon er så forsvundet. Hvis ikke man skifter potteulden
kan både skallen, værende af carbon eller metal misfarves af varme. Som
regel viderset sig som en stor plet midt på potten 5cm fra bunden. Det er
fordi potteulden brænder være fra bunden først, da varmen her er størst.
Effektmæssigt er de ret ens, det der varierer er vægten, finish,
lyddæmpningen og imponatoreffekten.

Orig og Road leagal, EG/ABE
Denne type potte er lavet uden dæmperuld, og dæmper lyden ved at
udstødningsgassen skal igennem nogle kamre og rør inde i potten. Dette
bremser udstødningsgassen og tager et par % af topeffekten. Potten slides
ikke på andre måder, og holder indtil korrosionen tager livet af den. Køber
man sådan en potte som værende "rustfri" skal man sørge for at indmaden i
potten også er rustfri. Indmaden er nemlig den del af lydpotten der er
størst udsat for korrosion, og på nogle potter som sælges som rustfri er det
kun ydermaterialet der er rustfrit, men indmaden er std. jern. Med hensyn
til lydniveauet, så er der stor forskel på disse potter. Nogle siger intet
lige som de originale, og andre brummer med en flot dyb lyd uden at skrige
ved mange omdrejninger. Disse potter kan også ændre motorkarikteristikken
ret meget, og give momenthuller og og toppe alt efter hvordan resonans
effekten påvireker cylinderfyldningen. At finde den rigtige "kammerpotte" er
ikke så let. Her ville jeg kigge på B12 sider og få tips samt måske skaffe
en artikel fra bladet Motorrad. De laver tit grundige tests af
"kammerpotter". Her vil du kunne finde den rigtige potte til din B12 som har
den lyd der passer til dig, og uden at få et kæmpe hul i effektkurven.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 05-09-03 12:09

Jens Jacob Bager Jensen wrote:
> [...]
> meget ud i karburatoren, så en grundig justering af nåle og dyser
vil
> nok kunne frigive en del HK og gasrespons.

Hej Jens.
Tak for svaret.

Se det var noget jeg godt kunne finde på, at sætte en RF 900 potte på,
så man får lidt flere hk, end med standart potten, men ikke mere larm.
Det kan da godt være at den standart, er magret meget ud i
karbureringen, men det er intet problem _overhovedet_ at få den ned på
12 km/l, så hvis den får lidt mere at leve af bliver det vel kun værre
?

Jeg havde denne her, Hurric dæmper i tankerne , fra www.louis.de best
nr: 10030872 ( 1925,- kr inkl. levering ) den bliver leveret med
db-killer og er EG/ABE godkendt, så den burde vel heller ikke "råve"
helt vildt
Men jeg vil lige tage kontakt til LC-Racing i Rønnede, og høre om de
skulle have en RF 900 potte liggende, hvis de er dyrere med den, en
Louis er med en ny Hurric dæmper !, så ved jeg ikke lige hvad jeg
vælger.

> [...]
> grundige tests af "kammerpotter". Her vil du kunne finde den rigtige
> potte til din B12 som har den lyd der passer til dig, og uden at få

Har læst lidt her
http://members.accesstoledo.com/fastlarry1/banditfaq.htm men det kan
da godt være, at jeg ikke har brugt stavepladen godt nok, for jeg
syntes ikke at jeg lige fandt noget.