Holdbarhed af spiritus
Fra : KD

Dato : 04-09-03 22:02

Hej

Jeg har lige fundet en flaske vodka og en flaske rom bagerst i skabet, og de
har ikke været åbnet. Mit spørgsmål er, er der en begrænset holdbarhed på
sådan noget stas så længe det ikke har været åbnet, det er nok ca. tre år
gammelt.

KD

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 04-09-03 22:31

KD <DETTESKALFJERNESk_d@post7.tele.dk> skrev:
>Hej
>
>Jeg har lige fundet en flaske vodka
>og en flaske rom bagerst i skabet, og de
> [...]

-- Jeg har en 1,75 liters Smirnoff Vodka købt i 1995, den har
været i brug til at lave Sort Svin og krydder"snaps" af. Den sjat
der er tilbage smager så vidt jeg kan bedømme meget normalt
*HIK* :-/ Så mon ikke også dine flasker er OK?
Lisbeth

Fra : Stefan Garvig

Dato : 05-09-03 02:21

"KD" <DETTESKALFJERNESk_d@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan noget stas så længe det ikke har været åbnet, det er nok ca. tre år

Det meste spiritus kan sagtens holde sig i mange år - selv efter at have
været åbnet. Dog ikke gammel Dansk, der hurtigt bliver grumset.

Meget gammel spiritus kan have mistet pusten en kende, hvis proppen ikke har
været helt tæt: En del af spritten er fordampet.

Smagsnuancerne kan være blegnet noget i gammel spiritus, men den bliver
aldrig dårlig (måske efter et par århundreder).

Madeira kan holde i meget lang tid. Jeg hørte om en madeira-smagning for
nogen tid siden, hvor man smagte en Madeira fra 1789. Den blev lavet
samtidig med Den Franske Revolution!Madeiraen smagte ikke dårligt, men havde
én smag, så at sige. Nuancerne var, så vidt jeg husker, smeltet sammen til
én.

Carlsberg gemmer Carlsberg Påskebryg helt tilbage fra 1956, og de kan
sagtens drikkes i dag - de fejler intet. Men smagen er, ligesom ovennævnte
madeira, kun med én nuance og aldeles anderledes end en nybrygget Påskebryg
(som man desværre ikke bliver lavet mere: Stort, stort hulk og klynk!!)

Venligst

Stefan

--
**********
For direct reply only:

Fra : -V-

Dato : 05-09-03 09:59

Stefan Garvig wrote:
> [...]
> ovennævnte madeira, kun med én nuance og aldeles anderledes end en
> nybrygget Påskebryg (som man desværre ikke bliver lavet mere: Stort,

Jeg har været så heldig at smage en Påskebryg fra 1967, som have ligget i
Carlsbergs kældre i 35 år.
Den smagte intet mindre end fremragende: mørk som porter, stærk som guldøl
og med fine søde spidser, som en god sherry. Dejligt!

-V-

Fra : Lars

Dato : 11-09-03 09:06

jeg overvejer om de pasteuriserede og filtrerede øllet dengang...?

I dag er en dansk øl varmebehandlet (pasteuriseret) og filtreret, så den er
i princippet død når den kommer på flaske og bliver blot kedeligere med
tiden. De belgiske ales derimod bliver flaskemodnet/udviklet dvs. de tappes
med gæren og et ekstra skud sukker for, at de kan gære videre på flaskerne.
Disse kan holde sig og udvikles i mange år.

vh

Lars

Fra : sune vuorela

Dato : 05-09-03 06:56

En der kalder sig "KD" <DETTESKALFJERNESk_d@post7.tele.dk> skrev:

> [...]
>sådan noget stas så længe det ikke har været åbnet, det er nok ca. tre år

Jeg ville få dem destrueret. Jeg kan godt tage mig af destruktionen.
Bare kom forbi og aflever dem!

--
Sune

Fra : KD

Dato : 05-09-03 08:42

Det ser ud til at mine formodninger var rigtige nok.

Tak for hjælpen. SKÅL

mvh

KD

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 05-09-03 09:08

KD wrote:
> Det ser ud til at mine formodninger var rigtige nok.
>
> Tak for hjælpen. SKÅL

Er det ikke lidt tidlige på dagen at begynde at drikke? :)

--
Jacob

I think a good product would be "Baby Duck Hat". It's a fake baby duck,
which you strap on top of your head. Then you go swimming underwater
until you find a mommy duck and her babies, and you join them. Then,
all of a sudden, you stand up out of the wat r and roar like Godzilla.
Man, those ducks really take off! Also, Baby Duck Hat is good for
parties.