"Vind kryds" på nyt tag
Fra : Grønne

Dato : 04-09-03 21:02

Jeg er ved at lægge nyt tag og i den forbindelse har der meldt sig et enkelt
spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på.

Der skal på taget laves et "vind kryds"(eller hvad det nu hedder), det skal
som jeg forstår det laves for at skidtet ikke klapper sammen. Men hvor skal
det være ? mellem lægter og klemmeliste, oven på lægterne eller kan jeg
snuppe den nemme løsning og sætte det indvendig ?

Håber der er nogen der kan hjælpe med et svar inden jeg får revet det
resterende hår af...!

/Grønne

Fra : Tømreren

Dato : 04-09-03 22:27

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det være ? mellem lægter og klemmeliste, oven på lægterne eller kan jeg
> snuppe den nemme løsning og sætte det indvendig ?

Indvendigt på dine spær (altså den nemme)...
Gå ned i Carl F eller en anden "beslagpusher" og køb et par rulle vindbånd
(den tykke model) og nogen beslagskruer f.eks 60mm,husk at spænd det godt ud
så det er helt stramt.

Mvh
Tømreren

Fra : Grønne

Dato : 05-09-03 05:25

> [...]
> (den tykke model) og nogen beslagskruer f.eks 60mm,husk at spænd det godt

Det var jo lige det jeg ville høre på en halvkold fradag morgen.

Takker mange gange. Det er nu en del nemmere indvendig, udvendig er der jo
nogen der har sat en hulens masse lægter...

Hvor maget skal sådan noget skidt spændes op ? og skal det skrues undervejs
eller kun i enderne ?

Med Venlig Hilsen

/Grønne

Fra : Tømreren

Dato : 05-09-03 08:21

> Det var jo lige det jeg ville høre på en halvkold fradag morgen.

Det er da heldigvis blevet bedre vejr nu..

> Takker mange gange. Det er nu en del nemmere indvendig, udvendig er der jo
> nogen der har sat en hulens masse lægter...

Jeg kender det godt,nogen gange er der bare nogen nisser der laver en masse
ved ens hus..

> Hvor maget skal sådan noget skidt spændes op ? og skal det skrues
undervejs
> eller kun i enderne ?

De skal helst spændes ud så du kan "spille" på dem (hive lidt i dem og så
siger de "SPOING")
Det nemmeste er at sætte vindbåndet fast i det første spær>køre det ca.
5-6M. ned og så der tager du et stykke lægte på ca. 1 m. og skruer
vindbåndet godt fast på,så du kan "vride" lægten omkring spæret,altså bruge
lægten som en opstrammer (lidt svært at forklare) du gør så det samme med
det sidste stykke,,,, husk at vindbåndet må IKKE deles,det skal være ét
stykke par tagflade og gå på kryds fra top til bund (deraf navnet
"vindkryds") Og det er det bedste hvis de sidder hver sin vej på hver sin
tagside..

Lyder det som det rene sortsnak?

Mvh
Tømreren

Fra : Grønne

Dato : 05-09-03 16:41

> [...]
> stykke par tagflade og gå på kryds fra top til bund (deraf navnet
> "vindkryds") Og det er det bedste hvis de sidder hver sin vej på hver sin

Det lyder nu meget fornuftigt, men nu har jeg jo købt sådan nogle fine
strammeren til at sætte på. Så jeg skruer vel bare båndet fast i enderne og
så spænder op til den synger...?

Men skal det så skrues til alle de andre spær sår det er spændt op ?

/Grønne

Fra : Tømreren

Dato : 05-09-03 20:36

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse news:bjaar8

> Det lyder nu meget fornuftigt, men nu har jeg jo købt sådan nogle fine
> strammeren til at sætte på.

God ide.. de koster lidt men virker..

>Så jeg skruer vel bare båndet fast i enderne og
> så spænder op til den synger...?

Ja,du har jo sat lægter på ikke (de skal være helt færdige)

> Men skal det så skrues til alle de andre spær sår det er spændt op ?

Jeps..

Vejret er jo med dig... Go' arbejdslyst

Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-09-03 19:26

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Indvendigt på dine spær (altså den nemme)...

Det er den nemme løsning, men ikke den korrekte løsning.

Den korrekte løsning er at montere det på oversiden af spærene inden
lægterne kommer på, især hvis man har høje spær (8"-9"). Så er der ikke
problemer med at overside af spærene (samt taget) bevæger sig, når vinden
suser hen over taget.

Er spærene kun 4" høje er problemet dog mindre.

Fra : Tømreren

Dato : 05-09-03 20:32

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lægterne kommer på, især hvis man har høje spær (8"-9"). Så er der ikke
> problemer med at overside af spærene (samt taget) bevæger sig, når vinden

Det er det ifølge SBI-Anvisningerne
http://www.sbi.dk/udgivelser/publikationer/andet/er_dit_hus_stormfast/er_dit
_hus_stormfast.pdf
side 4

Fra : Martin Christiansen

Dato : 05-09-03 22:08

> Det er det ifølge SBI-Anvisningerne

http://www.sbi.dk/udgivelser/publikationer/andet/er_dit_hus_stormfast/er_dit
> _hus_stormfast.pdf
> side 4

Hvilket desværre ikke gør det mere rigtigt...

Bemærk hvad der står på side 1 af pjecen. "På de følgende sider er der vist
forslag til udbedring af et typisk hus. "

Pjecen beregnet for huse som er opført uden stormsikring, og giver nogle
forslag til udbedring. Disse forslag er selvfølgeligt udarbejdet med skyldig
hensyntagen til at huset er bygget og giver derfor forslag til alternative
udførelser af stormsikring.

Hvis man laver et nyt tag er det direkte forkert at montere vindtræksbåndet
på undersiden, medmindre man sikrer vridningen i spæret på anden måde. Se
bl.a. SBI-anvisning 147 "Konstruktioner i småhuse".

Som jeg skrev før er problemet med vridning af spæret ikke så stort ved et
4" spær, men ved et 8" eller større giver det et stort vred i spæret hvis
vindtræksbåndet er monteret på undersiden.