Skipper Klements morgensang
Fra : Thomas

Dato : 04-09-03 19:07

Har netop bladret gennem Frede Farmands bog om Tvind-skolerne. Det
meste er ret tørt stof, men især starten om, hvordan Amdi sad på
Rantzausminde Efterskole og udtænkte verdensrevolutionen er
interessant, når man nu selv kommer fra området. Forstanderen på
efterskolen var en af Amdis gode venner, men efter hans datter havde
været med Amdi i Østen, skiftede han vist holdning.

En anden interessant ting i bogen er, at det nævnes, at Skipper
Klements morgensang af Ebbe Kløvedal og Leif Varmark, er
Tvind-skolernes slagsang.

Den sang har jeg ellers sunget lystigt ved flere lejligheder i min
ungdom, men det vil jeg godt nok ikke gøre mere.

VH

Thomas

Fra : Christian Muus

Dato : 05-09-03 11:07

"Thomas" <th63@ofir.dk> wrote in message
> [...]
>
> Den sang har jeg ellers sunget lystigt ved flere lejligheder i min
> ungdom, men det vil jeg godt nok ikke gøre mere.

Ja, jeg får da også helt kvalme, for den var et kæmpe hit på min højskole

Fra : Ole Damgaard

Dato : 06-09-03 11:58

"Christian Muus" <christianmuus2@hotmail.com> wrote in message news:<3f586048$0$13187$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> "Thomas" <th63@ofir.dk> wrote in message

> Ja, jeg får da også helt kvalme, for den var et kæmpe hit på min højskole

Hvad er det dog for en vrøvle-diskussion. Hvis musikken er i orden, er
det da ikke den der giver kvalme.
Skipper Klement er da stadig en fremragende fortolkning af den danske
folkemusiktradition - uanset hvem der har brugt den.
Jeg kan osse lide "I Danmark er jeg født" selv om visse liberale
politikere har brugt den på grundlovsmøder til at promovere en
ny-nationalisme, som den aldrig har været tænkt ind i.
På samme måde kan jeg stadig synes, at Danmark for Folket er en smuk
arbejdersang, selv om Fremskridtspartiet i sin tid forsøgte at gøre
den til sin kendingsmelodi - jeg kan osse stadig nyde wagner - på
trods af at Hitler forsøgte at "ophæve" ham til den ariske races
superkomponist.
Og jeg kan osse fortsat lide Morning has Broken og en masse andre af
Cat Stevens gode ting - uanset at nogle vestlige fundamentalister har
påvist, at han er blevet muslims fundamentalist.

Det ville klæde denne gruppe, hvis vi drøftede musikken ud fra
musikkens væsen og indhold fremfor, hvad nogle højtråbende grupper i
tidens løb har førsøgt at udnytte musikken til.

mvh ole

Fra : Dallemusen

Dato : 06-09-03 12:31

HØRT!