culotte
Fra : PR

Dato : 04-09-03 19:07

Familen kommer til fødsesldag på næste lørdag, og fødselareren vil gerne
have culottesteg!
Mine kvaler går lidt på tilbehøret. Det kunne være sjovt om man kunne
tilføje det lidt kedelige stykke kød lidt smag. Jeg leder m.a.o. efter
utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

VH PR

---

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-09-03 19:07

"PR" <rofus@firefly.dk> writes:

> [...]
> tilføje det lidt kedelige stykke kød lidt smag. Jeg leder m.a.o. efter
> utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

Mit eneste bud er en bønnesalat med æg og masser af hvidløg. Og så
skal en culottesteg jo være spækket med hvidløg. For at lave lidt et
tema til det, kan du jo også servere bagte hvidløg.

Ingredienser
500 g fine, grønne bønner
3 fed hvidløg
2 æg
½ dl olivenolie
salt

Fremgangsmåde
Bønnerne koges let, der skal stadig være bid i dem.
Æggene koges, de skal være hårdkogte.
Hvidløget knuses og æggene hakkes og blandes i olien.
Bønnerne vendes i dressingen og det smages til med salt.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Padmé Amidala

Dato : 04-09-03 19:45

Når du nu siger : det kedelige kød....springer der en skræk ind i mig; Du
gennemsteger vel ikke kødet...for så er der ingen tvivl om at det bliver
kedeligt..

Anyway, det var ikke det dit spørgsmål gik på..

Tilbehør:

Hvad med asparges eller haricots verte med bacon omkring?

Eller:
små baguettes med lidt gedeost og honning på...derefter en tur i ovnen til
osten er blød/smeltet

VH
Padmé

Fra : Stefan Garvig

Dato : 05-09-03 02:37

"PR" <rofus@firefly.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilføje det lidt kedelige stykke kød lidt smag. Jeg leder m.a.o. efter
> utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

Prøv at grydestege culotten. Start med en lille klat smør i en passende stor
gryde, fedtsiden nedad først, så der bliver nok fedtstof til stegningen.
Brun alle sider gyldne. Tilsæt en lille smule vand, læg låg på og steg
videre til culotten netop ikke føles blød indeni, når du trykker på den med
f.eks. undersiden af en gaffel. Tag culotten op og lad den hvile under
sølvpapir og et klæde, der kan holde på varmen. Lav sovs af stegeskyen.

Grydesteg giver den bedste sovs på denne jord!

Tilbehør? Jeg ville vælge gode danske kartofler, nænsomt børstet under en
vandhane med en blød børste. Endvidere en god gang grøn salat med lidt
tomatskiver (gerne hvor det våde indeni er fjernet). Dressing: Olie, lidt
eddike, salt (gerne Læsø-salt!), peber samt hvidløg i passende mængde.

Hvis ikke ovenstående bliver et hit, så ved jeg ikke ....

Rigtig god appetit.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
For direct reply only:

Fra : Nette

Dato : 05-09-03 09:00

"PR" skrev i en meddelelse
> Mine kvaler går lidt på tilbehøret. Det kunne være sjovt om man kunne
> tilføje det lidt kedelige stykke kød lidt smag. Jeg leder m.a.o. efter
> utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

Culottesteg er ikke kedeligt. Så er det fordi du laver den forkert/steger
den for meget. Husk det ikke er en gammeldags oksesteg og at den ikke skal
være gennemstegt og tør. Den skal være mere rostbeafagtig.
Jeg ridser den, lægger den i et ildfastfad og steger den i ovnen i 20 min.
ved 250 grader med lidt salt og et par klatter smør ovenpå. Der efter sænker
jeg temperaturen til 190 grader i ca. 45 min., tager stegen ud og lader den
stå og hvile med staniol over i yderligere 20 minutter. Jeg kender ikke
stegens vægt præcis, men den smelter på tungen, der er rigeligt til 4 voksne
personer og til pålæg til dagen efter.

Jeg serverer kogte grønne bønner, kogte halveret gulerødder, sennepssovs og
enten hassselbachkartofler, aspargeskartofler eller bare almindelig
kartofler til.
Da jeg var barn fik vi ofte oksesteg til nytår. Jeg laver nu selv culotte,
da jeg synes oksesteg er for gammeldags og tørt.

( Det her er faktisk min livret*G*)

Nette

Fra : Padmé Amidala

Dato : 05-09-03 11:46

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> stå og hvile med staniol over i yderligere 20 minutter. Jeg kender ikke
> stegens vægt præcis, men den smelter på tungen, der er rigeligt til 4

Hvis den steg du vil stege er ca 1½ kg vil jeg mene at det er alt for lang
tid at give den som ovenstående. Jeg plejer at, som du skriver, at ridse
den, spække den med masser af hvidløg og salt/peber og derefter en tur i
ovnen ved 200 grader i 45 minutter....derefter skal den hvile i ca 20
minutter, men uden tildækning, da den ellers vil stege videre og evt blive
for tør..

VH Padmé

Fra : Nette

Dato : 05-09-03 23:29

"Padmé Amidala" skrev i en meddelelse
> [...]
> ovnen ved 200 grader i 45 minutter....derefter skal den hvile i ca 20
> minutter, men uden tildækning, da den ellers vil stege videre og evt blive

Well, måske er din ovn anderledes end min, men her smeltede den på tungen
forleden.

Nette

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 05-09-03 14:26

"PR" <rofus@firefly.dk> writes:
>Mine kvaler går lidt på tilbehøret. Det kunne være sjovt om man kunne
>tilføje det lidt kedelige stykke kød lidt smag. Jeg leder m.a.o. efter
>utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

Som de andre skriver - culotte behøver ikke være kedelig.

Med hensyn til tilbehør vil jeg foreslå følgende:
Selvfølgelig nye kartofler, kogt med en kvist løvstikke og en kvist
citronmelisse
Dampede rosenkål
Hele stegte perleløg - altså stegt i olie
Hn bønne blandin af grønne og voksbønner, der er dampet med lidt smør

Sovesen ville jeg lave på stegeskyen, tilsat tørrede abrikoser, der har
været udblødt i lidt vand i et par timer.
Når abrikoserne er udblødte, hakker jeg dem fint, kommer dem i skyen og
blender det hele, koger ind med lidt fløde og så er den serveringsklar.

--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : PR

Dato : 05-09-03 18:20

> [...]
> tilføje det lidt kedelige stykke kød lidt smag. Jeg leder m.a.o. efter
> utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

Tak for mange svar, det ender nok med en hvidløgsspækket steg. Jeg vil gerne
noget andet end kartofler, vi er i september og nye kartofler er ikke
længere et hit ej heller asparges.

VH PR

---

Fra : Felix

Dato : 05-09-03 18:59

On Thu, 4 Sep 2003 20:06:58 +0200, PR wrote:

>utraditionelle løsninger både hvad angår tilberedning og tilbehør.

Tilberedningen skal naturligvis være enten lavtemperatur- eller
koldstegning.

Først brunes culotten (pande, gryde eller gril) til den er pæn
lysebrun på alle sider. De tykke sider indgnides med i alt 10
gram salt pr kg culotte.

Culotten lægges i en alm. kogepose (ikke stegepose) sammen med
masser af krydderier (hel peber, laurbærblade, løvstikkeblade
m.v.) og ituskårne rodfrugter (selleri, gulerødder, løg m.v.) og
varmes herefter ifølge valg mellem lavtemperatur- eller
koldstegning - vendes jævnligt. Kødsaften bruges i sovsen.

Bedre kan det ikke gøres!

Som tilbehør vælges mellem Waldorf-salat, franske ærter eller
alm. grøn salat. Nogle vil dog også gerne have noget surt til.

Kogte eller bagte kartofler, kartoffelmos med rodfrugter eller
pommes frites skal også til.

Fra : PR

Dato : 06-09-03 16:53

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> gram salt pr kg culotte.
>
> Culotten lægges i en alm. kogepose (ikke stegepose)
Hvad er forskellen og hvor køber man dem?
> [...]
> m.v.) og ituskårne rodfrugter (selleri, gulerødder, løg m.v.) og
> varmes herefter ifølge valg mellem lavtemperatur- eller
Definer venligst koldstegning og lavtemperatur
Det lyder ret interessant.
Venlig hilsen PR

Kødsaften bruges i sovsen.

> [...]
> alm. grøn salat. Nogle vil dog også gerne have noget surt til.
>
> Kogte eller bagte kartofler, kartoffelmos med rodfrugter eller

---

Fra : Felix

Dato : 06-09-03 20:51

On Sat, 6 Sep 2003 17:53:05 +0200, PR wrote:

>"Felix" skrev

>Hvad er forskellen og hvor køber man dem?

Der skelnes mellem fryseposer (som ikke egner sig til kogning),
kogeposer, fryse-kogeposer (som egner sig både til frysning og
kogning) og stegeposer (som egner sig til temperaturer over 100
grader, ofte op til 130 grader)

Forskellen afspejles i prisen pr. pose. Fra 11 øre til 17 kr pr
stk. Købes alle steder, bare spørg ekspedienten.

>Definer venligst koldstegning og lavtemperatur
>Det lyder ret interessant.

Koldstegning har jeg lært af denne gruppe, og det virker ud over
alle kullinariske forventninger. Søg på Google.
Kort fortalt 'steges' kødet ved den centrumtemper der ønskes, i
meget lang tid. Fra timer til dage.
Egne erfaringer er, at Culottestege brunes og viderebehandles i
et døgns tid eller to ved 55 grader C. Meget velegnet til
oksekød.

Ved lavtemperaturstegning brunes kødet, og den videre stegning
foregår ved en temperatur ca. 20 grader over den ønskede
centrumtemperatur. Typisk stegetid er 4-8 timer. Virker fint med
ungt kød.

Begge fremgangsmåder giver fine resultater. Specielt hvis man
garnerer kødet med ituskårne rodfrugter og div. krydderier,
herunder 1% (af kødets vægt) havsalt.

Forbruger Information (fi) har udgivet en pjece om emnet, hvor
mine erfaringer underbygges. Den kan hentes som PDF-fil.