forklaring på udlejning
Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 04-09-03 18:18

Er der nogle her, som kan forklare mig det princippe forskel mellem
følgende:
1) Jeg køber en ejerlejlighed for at udleje den til f.eks. mine børn eller
fremmed
2) Jeg køber flere ejerlejligheder forskellige steder til udlejning
3) Jeg køber et hus med en række lejemål (f.eks en opgang)

Her tænker jeg omkring omkring selve udlejningen og altså ikke fremleje. Jeg
ved det bla. tidsbegrænset gælder for pkt 1; men hvad med pkt 2 ?

hilsen John

Fra : Rune Wold

Dato : 04-09-03 19:13

John Kurt Nielsen wrote:

[klip]

> Er der nogle her, som kan forklare mig det princippe forskel mellem
> følgende:
> 1) Jeg køber en ejerlejlighed for at udleje den til f.eks. mine børn eller
> fremmed

Jeg kan umiddelbart ikke rent lejeretligt se nogen forskel på, om du
lejer ud til familie eller fremmed. Det skulle ikke undre mig om
forholdene behandles forskelligt inden for skatteretten, men jeg har
absolut ingen konkret kendskab til denne del af juraen.

[klip]

> 2) Jeg køber flere ejerlejligheder forskellige steder til udlejning
> 3) Jeg køber et hus med en række lejemål (f.eks en opgang)

Så vidt jeg forstår spørger du om situation 2 behandles forskelligt fra
situation 3, er det rigtigt ?. I så fald er det vel heller ikke her en
principiel lejeretlig forskel. I hvert fald ikke udover den rent
praktiske forskel, at der situation 3 som regel allerede er lejemål i
opgangen. I sådanne tilfælde vil du kunne indtræde som udlejer i de
foreliggende lejemål uden lejers samtykke.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);