bogføring af køb af farvepatron
Fra : Casper Bang

Dato : 04-09-03 17:46

Hej,

I min lille enkeltmandsvirksomhed, printer jeg en del ud; i forbindelse med
regnskab m.v.

Printeren bliver dog også tildels brugt privat.

Kan jeg trække købet af ny farvepatron fra i mit regnskab, og hvordan skal
dette gøres?

Håber i kan hjælpe :)

~Casper Bang

Fra : Dan

Dato : 04-09-03 20:16

Selve bogføringen ser således ud, hvis du er momsregistreret:

Kasse Kredit
Købsmoms Debet
Kontorartikler Debet

Mht. den private andel, så er det skattefar, der (i et vist omfang i
sammenråd med dig) laver en fastsættelse af, hvor stor en andel af udgiften,
der skal henregnes til privat andel - kontakt dit lokale skattekontor
angående dette.

Den private andel kan du selvfølgelig bogføre løbende, men det smartest er
nok at lave en enkelt bogføring ifbm. årsafslutningen.

Eksempelvis, hvis skattefar har bestemt, at 40% af dine udgifter til
kontorartikler skal henregnes til private udgifter.
Ja, så laver du blot en enkelt postering ifbm. årsafslutningen, hvor du
flytter 40% af udgifterne, du har haft i årets løb, væk fra kontoen for
kontorartikler og ned på private udgifter (husk at trække momsen med, da du
jo som privat person skal betale moms af dine private udgifter).

mvh.,
Dan