Funktion der returnere flere værdier - kan~
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 07-04-01 17:28

Hej,

Jeg vil gerne have min funktion til at returnere flere værdier kan man
overhovedet det?

pft.

Anders

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 08-04-01 06:56

"Anders Jacobsen" <NOSPAMaj@mailme.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg vil gerne have min funktion til at returnere flere værdier kan man
> overhovedet det?

Man må kunne lave det, ved at returnere en værdi af en userdefined type.

Ex.

Type EmployeeRecord ' Create user-defined type.
ID As Integer ' Define elements of data type.
Name As String * 20
Address As String * 30
Phone As Long
HireDate As Date
End Type

Public Function ReturnEmployee (ID as Long) as EmployeeRecord
ReturnEmployee.Name = "Hans"
(Et eller andet)
End Function

Fra : Morten Fast

Dato : 08-04-01 09:43

"Anders Jacobsen" <NOSPAMaj@mailme.dk> wrote in message

> Jeg vil gerne have min funktion til at returnere flere værdier kan man
> overhovedet det?

Du kan enten lave en brugerdefineret type som Christian foreslog,
eller også kan du bruge udparametre.
Det er parametre sendt til funktionen ByRef, altså en pointer til
variablen i stedet for variablens værdi. Så kan du rette indholdet
direkte i din function.

F.eks.:

Function EnEllerAndenFunktion(ByVal Indparameter As String, _
ByRef Udparameter As String) As String

' Gør en hel masse

Indparamater = "En streng" ' Kommer ikke med ud
Udparameter = "En anden streng" ' Kommer med ud
EnEllerAndenFunktion = "Resultatet" ' Kommer med ud

End Function

Private Sub Form_Load()

Dim Resultat As String, Streng1 As String, Streng2 As String

Resultat = EnEllerAndenFunktion(Streng1, Streng2)

End Sub

Så vil variablerne Resultat og Streng2 være ændret.

Hvis du laver det i et modul, kan du endda bruge en
brugerdefineret type som udparameter.

--
Vh Morten