Kan politiet kræve at man udleverer passwo~
Fra : Jesper Olesen

Dato : 04-09-03 15:22

Hej Gruppe.

Jeg har et lille spørgsmål.
Hvis man har krypteret sin harddisk, og politiet mener at man har noget
ulovligt liggende på den. Kan de så kræve password udleveret, og hvad kan de
gøre, hvis man ikke vil give det? Kommer man i fængsel til man siger det?

Hilsen Jesper

Fra : Dan

Dato : 04-09-03 15:37

> [...]
de
> gøre, hvis man ikke vil give det? Kommer man i fængsel til man siger det?

De sætter et privat firma til at knække koden på din regning - og, det kan
blive dyrt!

Hvis du ikke har noget ulovligt på din harddisk kan du jo bare give dem
koden!
Hvis du har noget ulovligt liggende er det kun fair og rimeligt, at de
tiltvinger sig adgang!

Længere er den historie ikke....

Dan

Fra : Georg

Dato : 04-09-03 15:43

Næppe. Det er en ret, at værne om privatlivets fred. Det kan aldrig være
ejeren af harddisken der skal betale. Hvis myndighederne er så opsatte på,
at se indholdet, må de jo se om de kan skaffe sig adgang
Og det kan godt tage lang tid Hvis det overhovedet kan lade sig gøre

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-09-03 17:46

"Georg" <linesnuden@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at se indholdet, må de jo se om de kan skaffe sig adgang
> Og det kan godt tage lang tid Hvis det overhovedet kan lade sig gøre

Kan det evt. betragtes som sagsomkostninger eller er det udelukkende fra vi
begynder at tale om advokater?

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-09-03 15:44

Dan wrote:
> De sætter et privat firma til at knække koden på din regning - og, det kan
> blive dyrt!

Hvis nu vi siger koden er på fx. 32 tegn, blandede bogstaver og tal
og sådan... mon så ikke sagen bliver forældet før de får knækket
koden? :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-09-03 15:58

Hans> Dan wrote:
> [...]

Hans> Hvis nu vi siger koden er på fx. 32 tegn, blandede bogstaver og tal

Den er ofte nærmere 100 tegn.

Hans> og sådan... mon så ikke sagen bliver forældet før de får knækket
Hans> koden? :)

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 04-09-03 15:45

Dan> de

Dan> De sætter et privat firma til at knække koden på din regning - og, det kan
Dan> blive dyrt!

Har du eksempler på at de faktisk har sendt regningen videre?
Hvis man har krypteret disken ordentligt, kan firmaet ikke knække koden.

Dan> Hvis du ikke har noget ulovligt på din harddisk kan du jo bare give dem
Dan> koden!

Det kunne jo godt tænkes at man havde ting på sin disk som man godt ville
holde for sig selv uden at det var ulovligt.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 04-09-03 19:19

Dan wrote:
> De sætter et privat firma til at knække koden på din regning - og,
> det kan blive dyrt!

Har du en henvisning til hjemmel til dette?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : it teknik

Dato : 09-09-03 07:19

Sikke noget vrøvl at skrive man bliver ikke opkrævet politiets udgifter for
at knække password.
så tror jeg tvind koncernen ville være gået fallit nu

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 04-09-03 19:52

Jesper Olesen wrote:
> [...]
> noget ulovligt liggende på den. Kan de så kræve password udleveret,
> og hvad kan de gøre, hvis man ikke vil give det? Kommer man i fængsel

"Jeg er ked af det med jeg husker den ikke, jeg har det med at glemme
ting..."

Den kan de ikke helt sige så meget til.

Bare vær opmærksom på at der er bagdøre i mange programmer, således at der
er andre metoder til at knække dem end brute force.

\MK

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-09-03 20:51

In article <bj7hqq$7ll$1@news.cybercity.dk>, "Jesper Olesen"
<olesen_99@INGENSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>gøre, hvis man ikke vil give det? Kommer man i fængsel til man siger det?

Jeg er _ikke_ jurist, men jeg ser umiddelbart 3 situationer:

1) Politiet vil have adgang til din HD for at få beviser mod dig. I det
tilfælde burde sagen være klar, da man ikke kan tvinges til at vidne mod
sig selv. Dette burde også gældehvis det drejede sig om ens nærmeste.

2) Journalist/kildebeskyttelse. Her kan journalister jo blive dømt til at
udlevere info, så krypteringen burde ikke være interessant. Bortset fra at
give en undskyldning for ikke at gøre det; "jeg har glemt..."

3) Det drejer sig om 3die part, og der er ikke specielle forhold. Måske
det samme som 2?

Mvh

Martin

--