banan-is2
Fra : Bettina Madsen

Dato : 04-09-03 13:47

Hej!

Her lige en opfølgning på bananisen.
Den opskrift jeg afprøvede (Henrik Engels) virkede rigtig
god, men den er ligesom blever grynet i det...
Fremgangsmåden var at koge mælke-fløde massen op 2 gange, hvor der
den anden gang er kommet æggemasse i. Det var da jeg havde den i kog
2. gang at den grynede.......
Er der nogen der kan gennemskue hvad jeg har gjort galt? Eller skal
den være sådan?
Udover konsistensen, så er smagen rigtig god.

Bettina Madsen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 04-09-03 14:44

> [...]
> Fremgangsmåden var at koge mælke-fløde massen op 2 gange, hvor der
> den anden gang er kommet æggemasse i. Det var da jeg havde den i kog

Der står ikke at det skal "koge op", der står "koge ind", men det mener jeg
også er lidt forkert at kalde det, det hedder "at man legere det"
Når æg bliver varme koagulerer de (de bliver stive), det er derfor massen
kan blive tykflydende når æggene er kommet i. Men hvis æggene bliver varmet
for meget op for hurtigt, vil det gryne.

Man skal være forsigtig med varmen når æggene er kommet i. nogle varmer det
i et vandbad for at være sikre på at det ikke går galt, men det er ikke
nødvendigt. Man skal bare bruge moderat varme og røre rundt i det hele
tiden.

Ligesom når man hælder den varme mælk/fløde i æggene, så er det meget
vigtigt at hælde i en tynd stråle, i mens man røre kraftigt i æggene.

Det kan være en fordel, når æggemassen har den rigtige konsitens, at køle
gryden af i et vandbad med koldt vand, så ikke "rest" varmen fra gryden for
det til at gryne.

Prøv igen

Jakob

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-09-03 15:07

"Bettina Madsen" <bma@SLET-DETTEducktrucks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> den være sådan?
> Udover konsistensen, så er smagen rigtig god.

På denne side er der nogle opskrifter på bananis som ikke skal koges. Jeg
har ikke selv prøvet bananis men jeg har lavet nogle af de andre og de er da
lykkedes hver gang.
http://ismaskinen.dk/

Kim

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-09-03 14:20

[Bettina Madsen | 04 Sep 2003 12:47:16 GMT]

>Fremgangsmåden var at koge mælke-fløde massen op 2 gange, hvor der
>den anden gang er kommet æggemasse i. Det var da jeg havde den i kog
>2. gang at den grynede.......

Uden at have læst opskriften, men når du opvarmer en ægge/flødemasse må
den IKKE komme i kog; tværtimod. Der er jo sådan at proteinerne i
æggene koagulerer ("krøller sammen") ved en temperaur på ca. 90 grader.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Bettina Madsen

Dato : 04-09-03 16:07

On 04 sep 2003, Rene' Hjorth wrote something like this :

> [...]
> ægge/flødemasse må den IKKE komme i kog; tværtimod. Der er jo
> sådan at proteinerne i æggene koagulerer ("krøller sammen") ved

Jeg kan godt se hvad det er I siger og jeg burde også vide bedre....
Hmhmhmhm, nu har en en kæmpe portion is, som smager udemærket, men
som man jo ikke kan servere for gæster, så det ender nok med at jeg
selv guffer den!!
Jeg vil snart gøre et nyt forsøg og så prøve at tænke lidt samtidig.

Tak for hjælpen.

Bettina Madsen