Dampspærre
Fra : Jacob

Dato : 04-09-03 07:13

Hej altvidende gruppe

Er der en som kan af/bekræfte mig i at tro at en dampspærre som regel
sættes op, for at fugt indefra boligen ikke skal trænge ind i murværk,
træværk eller hvad der nu er mellem 'den varme side' og 'den kolde
side'?

Når jeg spørger, er det fordi en bekendt af mig vil udnytte sin kælder
til beboelse. I den forbindelse, opsætter han dampspærre mellem kælder
og stueetage. Det mener jeg i bedste flad er unødvendigt, da der er
varmt på begge sider og måske har 'dækket' endda bedre af at kunne
ånde frit!?

Hvad siger dem som ved noget om den slags?

mvh.

Jacob

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-09-03 07:58

Jacob wrote:
> [...]
> sættes op, for at fugt indefra boligen ikke skal trænge ind i murværk,
> træværk eller hvad der nu er mellem 'den varme side' og 'den kolde

Korrekt.

Varm luft kan indeholde mere fugt, derfor kommer der kondens på kolde flader.

> [...]
> og stueetage. Det mener jeg i bedste flad er unødvendigt, da der er
> varmt på begge sider og måske har 'dækket' endda bedre af at kunne

Spørg ham om der er dampspærre imellem de alm værelser.

Men det kræver at kælderen altid er opvarmet som stuen.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-09-03 07:59

Jacob wrote:
> [...]
> sættes op, for at fugt indefra boligen ikke skal trænge ind i murværk,
> træværk eller hvad der nu er mellem 'den varme side' og 'den kolde

Fuldstændigt korrekt. Vanddampen vil "på et eller andet tidspunkt" i sin
vej igennem væggen nå et dugpunkt hvor den kondenserer til vand grundet
den lavere temp. Dette vil betyde at man nu står med en væg med
fugt/vand inde i konstruktionen, med de problemer det giver.

> [...]
> og stueetage. Det mener jeg i bedste flad er unødvendigt, da der er
> varmt på begge sider og måske har 'dækket' endda bedre af at kunne

Det ville jeg helt klart også sige.
Da han skal bruge kælderen som beboelse går jeg ud fra han vil varme den
op, hvorfor det -præcis som selv skriver- i bedste fald vil være
unødvendigt med en dampspærre her. Jeg ved ikke helt præcist hvad der i
værste fald kan ske, men han skulle ihvertfald have udluftning særskilt
for kælderen også.
Der findes en del dok. om dampspærrer på nettet, evt. hos gyproc eller
danogips.

Mvh

Jesper

Fra : Jacob

Dato : 05-09-03 06:57

Tak for svarene begge to

mvh.

Jacob

Fra : Arne Kruse Nielsen

Dato : 09-09-03 21:21

--
akn-slg: Vand søger opad - Sæt dampspærre hvor kulde
og varme mødes - for at undgå damp. Generelt altså