Lowcarb peanuts og chokolade
Fra : Steen F.

Dato : 03-09-03 20:44

Ja, så er det mig med mine sære Niels Ehler/Omega/lowcarb spørgsmål igen :o/

Jeg søger noget spise-chokolade med over 70% kakaoindhold. Nogle forslag?

Når det nævnes at nødder og peanuts er acceptable i beherskede mængder,
menes der så f.eks. at Kims Saltede Peanuts er okay? Jeg er klar over at man
ikke skal spise 100-vis af gram af det....

Hilsen Steen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-09-03 21:18

[Steen F. | Wed, 3 Sep 2003 21:44:22 +0200]

>Jeg søger noget spise-chokolade med over 70% kakaoindhold. Nogle forslag?

Bl.a. Cluizel laver en chokolade med et meget højt kakoindhold; de har
sågar en 99% der er ret lækker (men ret special i smagen, naturligvis).

Men du kan sikkert godt tillade dig at spise lidt normalt sukkerfri
chokolade (fås i gode supermarkeder) når det blot er lavet på
sukkeralkoholer/maltitol - og ikke det der er lavet på
fruktose/druesukker.

>Når det nævnes at nødder og peanuts er acceptable i beherskede mængder,
>menes der så f.eks. at Kims Saltede Peanuts er okay? Jeg er klar over at man
>ikke skal spise 100-vis af gram af det....

Lige præcis peanuts er ikke et godt valg; peanuts er faktisk mere en
bønne end en nød, så indholdet af stivelse er lidt for højt. Spis
istedet nogle macadamias eller mandler eller hasselnødder.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Helle Biks

Dato : 04-09-03 08:42

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg søger noget spise-chokolade med over 70% kakaoindhold. Nogle forslag?
> Hilsen Steen

Netto har en en chokolade med 72% kakaoindhold. Den koster under en ti'er og
hedder "Lindenborg".

mvh Helle

Fra : Pia J

Dato : 04-09-03 09:07

"Helle Biks" <virkerkunkort@hotmail.com> wrote in message

> Netto har en en chokolade med 72% kakaoindhold. Den koster under en ti'er
og
> hedder "Lindenborg".

Men den er knap så lækker som de dyre. Ok at bage med. Billig nok til at
afprøve :)

Pia

Fra : Mimi

Dato : 04-09-03 10:53

"Steen F." <steen.koldingNOSPAM@NOSPAMstofanet.dk> wrote:
> Jeg søger noget spise-chokolade med over 70% kakaoindhold. Nogle forslag?

Gå i Irma og bliv himmelhenrykt over det lækre udvalg af 70+ chokolade*mmmm*
Ellers gå i Netto efter Lindenborg som foreslået og få stillet de værste
chokoladeabstinenser for under en ti'er. Du kan jo også selv smelte det ud
over nogle hasselnødder og så køle dem ned - det er faktisk meget lækkert.

> menes der så f.eks. at Kims Saltede Peanuts er okay?

Ifølge Omega så er peanuts helt ok. Men som Rene skriver, er der nogle andre
nøddetyper, som er endnu bedre valg. Du kan f.eks. spise saltmandler i
stedet, de er rigtig lækre. Men igen, hvis pengepungen siger, du bedre har
råd til peanuts, så spis du dem i stedet du.

Mimi

Fra : Pia J

Dato : 04-09-03 11:08

"Mimi" <mimi@NoMail.com> wrote in message

> [...]
> stedet, de er rigtig lækre. Men igen, hvis pengepungen siger, du bedre har
> råd til peanuts, så spis du dem i stedet du.

Der har i dk.kultur.mad+drikke for nylig været opskrifter på saltmandler.
Jeg har selv planer om at sende min mand i metro og købe en hel sækfuld til
dette brug samt mandelmel til bagning m.m.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-09-03 13:11

[Pia J | Thu, 4 Sep 2003 12:07:50 +0200]

>Jeg har selv planer om at sende min mand i metro og købe en hel sækfuld til
>dette brug samt mandelmel til bagning m.m.

Ikke for at være lyseslukker, men...

Metro har ikke mandelmel; de har hele usmuttede mandler, de har
mandelflager og mandelsplitter.

Dog synes jeg at skallen faktisk hører til på saltmandler (desiden er
det jo rene fibrer), så jeg lader den afgjort sidde på når jeg skal lave
saltmandler.

Og - sidst jeg undersøgte det, var der ikke nogen voldsom besparelse ved
at købe nettop mandler i Metro, når jeg sammenlignede med priserne i
Netto.

Men må jeg også foreslå at lave søde mandler? Lad dem ligge i 15
minutter i lidt vand og sødemiddel*) og evt. kanel, og rist dem så
langsomt i ovnen.

*) Jeg bruger en blanding af maltitol og cyklamat, men de fleste
sødemidler på det danske marked burde kunne anvendes, f.eks. Flydende
Sød.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 04-09-03 15:09

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message
> [Pia J | Thu, 4 Sep 2003 12:07:50 +0200]

> Ikke for at være lyseslukker, men...
>
> Metro har ikke mandelmel; de har hele usmuttede mandler, de har
> mandelflager og mandelsplitter.

Nej, jeg mente en sæk mandler jeg kunne kværne til mel OG lave saltmandler
af.

Har Netto ligeså store poser som i metro? Man kommer ikke langt med 500 g..

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-09-03 15:56

[Pia J | Thu, 4 Sep 2003 16:09:14 +0200]

>Nej, jeg mente en sæk mandler jeg kunne kværne til mel OG lave saltmandler
>af.

Ahh, OK.

>Har Netto ligeså store poser som i metro? Man kommer ikke langt med 500 g..

Nej, men kiloprisen omregnet er der ikke den store forskel. Jeg køber
mandelflager og mandelsplitter i Metro, men hele mandler i Netto.

(og enrgos mandelmel hos Condi eller Chokoladekompagniet - ca. 50 kg.)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 04-09-03 20:51

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

> Nej, men kiloprisen omregnet er der ikke den store forskel. Jeg køber
> mandelflager og mandelsplitter i Metro, men hele mandler i Netto.

Kan du huske Nettos kg pris?

> (og enrgos mandelmel hos Condi eller Chokoladekompagniet - ca. 50 kg.)

Host. Og hvor længe kan det holde sig? (ikke hvor længe du er om at bruge
det)

:Pia

Fra : sune vuorela

Dato : 04-09-03 20:55

En der kalder sig "Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev:

>Kan du huske Nettos kg pris?

13-14 kr for 200 gram

--
Sune

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-09-03 17:28

[Pia J | Thu, 4 Sep 2003 21:50:48 +0200]

>Host. Og hvor længe kan det holde sig? (ikke hvor længe du er om at bruge
>det)

Det kan holde sig 6-9 måneder, men kan vist fryses?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Mimi

Dato : 04-09-03 15:22

> [...]
> Dog synes jeg at skallen faktisk hører til på saltmandler (desiden er
> det jo rene fibrer), så jeg lader den afgjort sidde på når jeg skal lave

Afgjort enig, ingen tvivl, skallen hører til på saltmandler.

> Og - sidst jeg undersøgte det, var der ikke nogen voldsom besparelse ved
> at købe nettop mandler i Metro, når jeg sammenlignede med priserne i
> Netto.

Er der mon et svagt håb for, at kvaliteten i Metro ku' være en anelse bedre?
For jeg synes godt nok der er mange dårlige/kedelige imellem i sådan en pose
fra Netto - ikke decideret fordærvede, bare sådan mindre sprøde og af lidt
ringere smag. Der er nok ca. 15% kedelige mandler i sådan en lille
Netto-pose. . . eller er det bare mig der er sart?

Mvh Mimi

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-09-03 19:54

[Mimi | Thu, 4 Sep 2003 16:21:40 +0200]

>Er der mon et svagt håb for, at kvaliteten i Metro ku' være en anelse bedre?

Det var godt du sagde det, for det havde jeg glemt at pointere.

Der er afgjort en kvallitetsforskel; der er flere "pæne" mandler i
Metro's og derudover synes jeg også at smagen er bedre og de er mindre
tørre.

Det var blot, at kryderer man sine mandler med f.eks. salt og chilli, er
mandlernes egne smagskvalliteter nogen gange nødt til at stå i
baggrunden :)

>...eller er det bare mig der er sart?

Næh, bestemt ikke.

René