"Ukendte" bands/musik I mener andre burde ~
Fra : Peter G

Dato : 03-09-03 16:26

Inspireret af en tråd på nettet, hvor en deltager efterlyste anbefalinger
ang. "ukendte" yndlingsplader vil jeg tage tråden op i gruppen.

Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Den første der skriver Radiohead, Kashmir, Dimmu Borgir, Kandis, Stewie
Wonder, Hawksley Workman, Corrs, Lars Lilholt, Van Morrison, Carpark North,
Vangelis o.l. har misforstået emnet. Vi skal ned i de bands hvor du er ret
så sikker på at folk i gruppen ikke har hørt om den før.

Jeg lægger ud:

Jeg vil anbefale Edward Artemiev's "Solaris - The Mirror - Stalker" som er
en "opsamling" af lydspor/collager fra de tre Tarkosky film. Det er
stemningsfulde instrumentalcollager når de er perfekte og de blæser Eric
Serra, Vangelis, Jarré m.fl langt ud af vandet. De skal simpelthen høres.
Desværre er pladen relativt dyr at få fat på (den kan vist nok kun købes
gennem sønnens russiske pladeselskab), men den er alle pengene værd. Varmt
anbefalesværdig.

Anmeldelser af pladen:
http://www.electroshock.ru/eng/edward/review/solaris/index.html

Om Edward: http://www.electroshock.ru/eng/edward/index.html

Og hvad er din(e) anbefaling(er)?

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Gruppen har en OSS (Ofte Spurgte Spørgsmål).

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 03-09-03 16:38

"Peter G" <PeterG@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gennem sønnens russiske pladeselskab), men den er alle pengene værd. Varmt

Ved ikke om de er så skide ukendte, det er de ikke for mig, men har ikke set
deres plade nogle steder i Århus, men jeg vil KLART anbefale The Music -
Take The Long Road And Walk It.

Lækker Indie musik, masser af spade og monotom drum beat. Det er krydret med
lidt elektronik hist og her. Det fede er sangeren, en ung knøs med en god
skinger stemme

http://www.armchair-dj.com/reviews/t/take_the_long_road_and_walk_it.asp

VH
Peter

Fra : Peter Tønnesen

Dato : 03-09-03 16:40

> [...]
med
> lidt elektronik hist og her. Det fede er sangeren, en ung knøs med en god

PS: Albummet hedder The Music som bandet

Fra : Karina Hjorth

Dato : 03-09-03 17:02

> Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Okay, så vil jeg sige Jim Davidson... Amerikaner med en kanon stemme. Stilen
er pop. Noget af hans musik kan høres på
http://jim-davidson.mymusic.dk

Mvh
Karina

--
http://www.shubidua.nu - dedicated to the best band ever
http://www.shubidua.nu/salimata - dedicated to my fosterchild from Mali

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-09-03 17:26

Karina Hjorth skrev i en meddelelse...

> Okay, så vil jeg sige Jim Davidson... Amerikaner med en kanon stemme.
Stilen
> er pop. Noget af hans musik kan høres på
> http://jim-davidson.mymusic.dk

Hørt!
Kan helt klart slutte mig til her - jeg synes hans CD bliver bedre og bedre
jo flere gange man hører den.
Og Karina, hvordan gik det egentlig med hans udfordring - stødte han på
nogen i de offentlige transportmidler der kostede en ekstra uge i Danmark -
sikkert ikke, men man er jo lidt nysgerrig

Mvh Tina
--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Karina Hjorth

Dato : 03-09-03 18:35

> Og Karina, hvordan gik det egentlig med hans udfordring - stødte han på
> nogen i de offentlige transportmidler der kostede en ekstra uge i
Danmark -
> sikkert ikke, men man er jo lidt nysgerrig

He-he.. Nej, desværre... Vi satte ham på flyet i onsdags Men han har
lovet at komme tilbage.

Mvh
Karina

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-09-03 17:32

Peter G skrev i en meddelelse...
> Inspireret af en tråd på nettet, hvor en deltager efterlyste anbefalinger
> ang. "ukendte" yndlingsplader vil jeg tage tråden op i gruppen.
>
> Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Jeg tror jeg vil vove pelsen og anbefale 30 Odd Foot of Grunts - eller
TOFOG - hvis man vil være lidt indforstået.

De har indtil videre udgivet tre fulde albums: Gaslight, Bastard Life Or
Clarity og Other Ways Of Speaking og man kan læse lidt om dem på deres
officielle hjemmeside www.gruntland.com - og ja, det er Russell Crowe der er
forsanger

Mvh Tina

Fra : Peter G

Dato : 19-09-03 22:26

Tina Susanne Johansson skrev:

> og ja, det er Russell Crowe der er
> forsanger

Hæ. ;D
Jeg vil prøve at give dem en lytter.

[Jamen, kan han SYNGE og er hans guitar sat TIL en FORSTÆRKER? Eller er det
Milli Vanilli om igen ;-P]

Fra : Troels

Dato : 03-09-03 18:04

> Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Jeg er gået hen og blevet ret glad for Black Box Recorder på det sidste. Jeg
ved ikke helt hvad man skal kalde den genre musik de spiller, men
elektronisk 80'er agtig pop, er vist rimeligt dækkende. Albummet hedder
Passionoia.

Så er der jo Tiger Tunes som efterhånden ikke er så ukendte mere. Det er
legesyg elektronisk rock med nogle fængende melodier. Se bare titlerne på
demoerne og albummet, så ved du hvor vi er henne af
http://www.tigertunes.dk/

/Troels

Fra : Mads Breddam

Dato : 03-09-03 18:20

> Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Aske Jacoby - Clubbing
Hilmar Örn Hilmarsson - Angels of the Universe. (godt med Sigur Rós )
Wishing Well - Life goes it's way.

Det var lige hvad man kunne komme på.

--
Mvh.:
Mads Breddam

Esbjerg fører superligaen! Kimi vinder.

Fra : Anita

Dato : 03-09-03 21:06

> [...]
> ang. "ukendte" yndlingsplader vil jeg tage tråden op i gruppen.
>
> Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

"The world is creative" med det danske band Portland (www.portlandweb.dk)
Stil: electronica med guitar og delvist inspireret af 80'er Depeche Mode

og

"Lifeline" og "Structures" med det svenske band Colony 5 (www.colony5.com)
Stil: electronica i 80'er stil med et touch af industrial, sådan som det
skal lyde i 2003. Inspiration fra Nitzer Ebb og Front 242.

Mange hilsner
Anita

---------------------------
Uofficiel Baal-hyldestside
www.anitac.dk

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 03-09-03 21:46

> [...]
> Vangelis o.l. har misforstået emnet. Vi skal ned i de bands hvor du er ret
> så sikker på at folk i gruppen ikke har hørt om den før.

Svært at vurdere, hvad folk kender og ikke kender, men jeg kan da ikke huske
Fiona Apple nævnt herinde. Hun er absolut et lyt værd. Ret interessant
blanding af flere genrer og hendes tekster er ligefrem værd at læse.

/Ulrik.

Fra : Invader Zim

Dato : 04-09-03 01:20

Ulrik Lauritzen wrote:
> [...]
> ikke huske Fiona Apple nævnt herinde. Hun er absolut et lyt værd. Ret
> interessant blanding af flere genrer og hendes tekster er ligefrem

jeg har lige anbefalet hendes sang "On The Bound" i en tråd for et par dage
siden :)

-Invader Zim

Fra : Invader Zim

Dato : 04-09-03 00:51

Peter G wrote:
> [...]
> Carpark North, Vangelis o.l. har misforstået emnet. Vi skal ned i de
> bands hvor du er ret så sikker på at folk i gruppen ikke har hørt om

(snip)

OK jeg tror nok det er en smart ide hvis jeg opdeler dette i genrer.
Listen er LANG.

Rock (? øh.. indie/punk/metal/whatever):

16 Volt - Wisdom (industrial rock, albummet er gammelt og muligvis udgået)
Curve - Gift (elektronisk indie!)
Big Dumb Face - Duke Lion Fights The Terror!! (øhm.. ja.)
John Zorn - Naked City (en af jazz fusion kongerne)
Lard - The Last Temptation of Reid (Jello Biafra og Al Jurgenson!
punkpunkpunk)
OhGr - Sunnypsyop (Nivek Ogre's 80'er rock (eller hvad?? haha) band's nyeste
album )
Queen Adreena - Taxidermy (indie? punk? art rock? ...???)
The Dillinger Escape Plan - Calculating Infinity (math rock/grindcore/jazz
kongerne)
They Might Be Giants - Flood (deprimerende, sjov og satirisk "børne"musik)

Elektronisk, støjende (industrial, jungle, IDM, powernoise, dark ambient
etc):

Ars Moriendi - Memorandum (dark ambient/punk ...! check især sangen
Armageddon)
The Berzerker - The Berzerker (det mest komprimisløse black
metal/gabber/industrial band nogensinde)
Converter - Exit Ritual (en af industrial powernoise kongerne... hans nyeste
album Exit Ritual pt. ikke officielt udkommet endnu. se ham live d. 17.
oktober)
Dryft - Cell (Gridlocks powernoise/jungle projekt)
FAV - Freude Am Verzweifeln (industrial EBM - tilbage til rødderne!
blanding mellem støjende punk, gammel kraftwerk og leæther
strip/hocico/wumpscut!)
Gridlock - Further / The Synthetic Form (Gridlocks musik er en genial
blanding af experimenterende industrial, dark ambient og IDM)
Haus Arafna - Children of God (Industrial/powernoise. En af de originale.
Manden er vred. Meget vred.)
Hecate - The Magick of Female Ejaculation (powernoise/breakcore/jungle.
Rachael Kozak er en hård dame. En MEGET hård dame. Hehe)
Hecate vs Lustmord - Law of the Battle of Conquest (Hecate har givet fire af
Lustmords gamle dark ambient sange nyt liv med støjende breakcore rytmer og
sensuel (skræmmende? hehe) vokal)
Interlace - Innuendo (svensk, nyt og forfriskende industrial band. se dem
live lørdag d. 13. september på krudttønden)
Kalte Farben - Trust/Opium (industrial EBM, har lidt ligesom Das Ich en stor
og flot lyd, dog langt mere støjende)
Numb - Language of Silence (Denne plade er et industrielt mesterværk.
Forstået på den måde at den trækker tænder ud - på en dansevenlig måde :)
Numbs vokalist lyder som en hardcore metal sanger, og musikken er hård, tung
og brutal)
Nymphomatriarch - Same (Venetian Snares og Hecate. støjende?
jungle/breakcore... du vil ikke vide hvordan de har lavet dette album...)
Pain Station - Dead Is Dead (Converters tidligere hovedprojekts sidste
album. Mindre støjende end de to forrige, mere melodisk og melankolsk)
Schizoid - Promoganda (Industrial/punk/black metal/noise/commodore
64/gabber/hiphop?!?!)
Skinny Puppy - Too Dark Park (du kender ikke industrial hvis du ikke kender
skinny puppy :P )
Spetsnaz - Grand Design (Nitzer Ebb er tilbage! på en måde! hehe)
Somatic Responses - Dying Language (IDM/powernoise, et af deres bedste
albums til dato)
Tarmvred - Subfusc (svensk melodisk IDM/powernoise/breakcore)
Winterkälte - Structures Of Deconstruction / Drum'n'Noise (et af de
ultimative powernoise bands)
Wumpscut - Music For A Slaughtering Tribe (et af de mest rå, komprimisløse
og aggressive industrial/EBM albums nogensinde, banede efter min mening
vejen for bands som Feindflug og Suicide Commando)

Andet, ikke (så) støjende (electronica, neofolk, neoklassisk, industrial,
jungle, IDM, osv):

Android Lust - The Dividing (Shikhee's nyeste album kan muligvis
sammenlignes med Das Ich's musik, men The Dividing er så meget mere. Der er
rock ballader, synthpop, ebm, rå industrial metal, neofolk, neoklassisk,
powernoise... kvinden er sgu utrolig)
Amon Tobin - Out, From Out Where (jungle/jazz/IDM ... ja jeg ved ikke hvad
man skal kalde ham, men genial er han.)
Beefcake - Drei (IDM, trance, jungle, powernoise og jeg ved ikke hvad. Jeg
gider ikke skrive mere på denne her liste haha)
Boards of Canada - Music Has The Right To Children (en af IDM kongerne)
Collide - Chasing The Ghost (smuk, melodisk, støjende, experimentrerende og
poppet. Karin har en stemme som en engel, og Statik (som også er med i
Skinny Puppy nu) er et mindre industrielt geni)
Das Ich - Egodram (Industrial/neoklassisk/jazz/EBM ... de er lidt i en
klasse for sig selv)
Goldfrapp - Felt Mountain (Electronica? Rock? Alison Goldfrapp skal høres.)
Haujobb - Vertical Theory (atmosfærisk, smuk, aggressiv og intelligent
blanding af industrial EBM og IDM)
Lamb - What Sound / Fear of Fours (electronica/jungle/m.m. jeg tror aldrig
jeg har hørt så flotte og smukt skrevet kærlighedssange som Lambs)
Mira Calix - One on One (IDM. Pladen er superb. Jeg mener at Mira er gutten
bag Autechre's kone?)
Patric Catani - The Horrible Plans of Flex Busterman (musik i stil med kmfdm
lavet på en spectrum, soundtracket til et ikke eksisterende computerspil.
Totalt griner og gennemført godt lavet)
Sieben - Sex and Wildflowers (et af Matt Howdens mange projekter. Også
medlem af Sol Invictus. Genren er... neofolk og neoklassisk (muligvis).
Violinerne, og det der LYDER som cello, guitar, trommer, bas osv er alt
lavet med kun EEN violin og en sampler og effekt processor. Manden er
fuldstændig genial. Se ham forresten live på Koldingborg d. 20. sept, han er
simpelthen fantastisk på scenen)
Snog - Beyond The Valley Of The Proles (tag country rock, nick cave, leonard
cohen, industrial powernoise, IDM og bidende satire, og put det i en
blender. Resultatet er Snogs nyeste plade. Jeg har aldrig hørt noget
lignende. David Thrussell har virkelig overgået sig selv med denne plade)

nu hvor jeg har brugt så lang tid på at skrive dette, undrer jeg mig om der
nogen der overhovedet kommer til at bruge denne liste til noget. heh.

-Invader Zim

-----
Club Metropolis
http://www.club-metropolis.dk

Fra : Peter G

Dato : 19-09-03 22:26

Invader Zim skrev:

> OK jeg tror nok det er en smart ide hvis jeg opdeler dette i genrer.
> Listen er LANG.

Jeps, men interessant. Tak for nogle udvalgte og informative anbefalinger
som jeg vil kigge nærmere på.

Fra : Gizmoduck

Dato : 04-09-03 01:11

On 3 Sep 2003 15:25:43 GMT, Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

>Inspireret af en tråd på nettet, hvor en deltager efterlyste anbefalinger
>ang. "ukendte" yndlingsplader vil jeg tage tråden op i gruppen.
>
>Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Jeg vil da lige anbefale forsangeren fra The Beautiful South's
solo-projekt, cd'en er et par år gammel nu. Biscuit Boy AKA Crackerman
- Fat Chance.

Den blevet siden udgivet under hans rigtige navn, Paul Heaton, fordi
den ikke solgte hehe.

Det er glimrende popmusik, med tekster der er værd at lytte til masser
af gange.

Rasmus

p.s. det meste med Beautiful South er også værd at lytte til, det er
snart længe siden vi hørte noget til dem i Danmark, så de skal da også
anbefales igen :)

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-09-03 05:57

Peter G <PeterG@despammed.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bj581s.3vvh47v.1@PetersmaerkeligeFQDN.invalid...
> [...]
> ang. "ukendte" yndlingsplader vil jeg tage tråden op i gruppen.
>
> Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

_______

´Det kunne f.eks. være:

Skal vi plukke jordbær i min have (Helle)
Jeg er på vej til Tapernøje (Palle Bror)

Dem er der vist ikke mange som kender. Det var plader som mig bekendt aldrig
kom på Dansktoppen

Hilsen ^Åge

Fra : Steen Broelling

Dato : 04-09-03 20:51

On Wed, 03 Sep 2003 15:25:43 +0000, Peter G wrote:

> [...]
> gennem sønnens russiske pladeselskab), men den er alle pengene værd. Varmt

Mine anbefalinger går på:
The Young Gods (switcherband med en forsanger som er uddannet operasanger)
(deres plade TV Sky er den mest tilgængelige).
Wiseblood (det ultimative) (har kun lavet en fuld skive, Dirtdish, som er
den dyreste LP i min samling - derudover et par maxisingler, senest PTTM
som er en blanding af Ministry og Frank Sinatra!).
Swans/Skin - 2 bands med stort set samme musikere - Michael Gira er
drivkraften, som formår at få lytteren til at ønske at begå selvmord
af ren weltsmerch!

Fra : Invader Zim

Dato : 04-09-03 22:54

Steen Broelling wrote:

> [...]
> Swans/Skin - 2 bands med stort set samme musikere - Michael Gira er
> drivkraften, som formår at få lytteren til at ønske at begå selvmord

alle tre vil jeg også KRAFTIGT anbefale!!

-Invader Zim

Fra : Peter G

Dato : 19-09-03 22:26

Lyder interessant. Længe leve www.bibliotek.dk

Fra : I8NY

Dato : 20-09-03 17:40

Ja Michael Gira er det onde selv.
Var til koncert med Swans for mange år siden.
Han stod med ryggen til publikum hele koncerten,
og virkede ikke særligt tændt.
Hans musik syntes jeg er en sammensmeltning af
skønhed og rædsel.
Det lyder måske åndsvagt,men det er det
bedste jeg kan komme på.
Og Jarboe er en original sanger,helt fantastisk.

Nu vi snakker om underkendte bands.
For nogle uger siden fandt jeg et kassettebånd med
hvad jeg tror er et dansk enmandsprojekt,
Unveiled.
Jeg har aldrig hørt andre nævne det projekt.
Det er en kanon skive,dystert Industrial.

Og forresten var jeg til "julepunk" i Viborg,
for mange år siden,
dengang det var en tradition i viborg,og så et dansk band der hed
Cyklon Anti Cyclon.
Et Sort Sol sideprojekt.
Fedt,original punk.
Den plade jeg har hedder bare Cyclon Anti Cyclon.

Mvh I8NY
"Dare you question my integretorr?!"Cartman
www.destruktion.dk

Fra : Hans Huttel

Dato : 08-09-03 12:28

Peter G skrev:

>Inspireret af en tråd på nettet, hvor en deltager efterlyste anbefalinger
>ang. "ukendte" yndlingsplader vil jeg tage tråden op i gruppen.
>
>Hvilke(n) RELATIVT UKENDTE plade(r) vil I anbefale?

Der er kommet mange interessante bidrag allerede (er Lustmord og
Autechre virkelig så kendte, at deres sideprojekter er "relativt
ukendte"?). Her er et par danske albums, alt for få mennesker har hørt.

Fra i år vil jeg nævne Kenneth Thordals debutalbum som solist, "11
salmer fra bunden af havnen"? Thordal var tidligere med i Stalin
Staccato, der var store stjerner i Polen (!), og Nude, der lavede
Suede-inspireret pop/rock midt i 1990'erne.

Fra 2001 skal nævnes Jens K.'s debutalbum "Hen over byens tage".

Begge er værd at lytte til. Vil tiltale folk, der kan lide Love Shop,
Lars H.U.G., C.V. Jørgensen o.s.v.

--
Hans Hüttel | email: hans@cs.auc.dk
BRICS, Dept. of Computer Science | WWW: http://www.cs.auc.dk/~hans/