lovpligtigt elgennemsyn på kollegieværelse~
Fra : sune vuorela

Dato : 03-09-03 16:03

Hjesa!

Jeg bor på et kollegium i København. I mandags (eller i weekenden)
blev der ophængt opslag på kollegiet (opslaget er citeret i sin helhed
nederst)

Kollegiet er af typen hvor der er 16 værelser der har fælleskøkken.

Opslaget handler om at der skal laves et eftersyn for at se om alle
installationer er lovlige og at de virker.

Der melder sig flere spørgsmål:

I følge hvilken lov skal der laves lovpligtige elgenneemsyn på
kollegieværelser? Eller lejemål generelt? Og hvor tit skal det
foretages?

Er opslag nok til at vicevært/udlejer kan skaffe sig adgang til det
lejede jvf. lejelovens paragraf 54?

Jeg vil ikke mene at dette arbejde er uopsætteligt, så derfor bør der
være 6 ugers varsel, og ikke kun 2. (§55 stk 1 og 3)

Det virker på inspektøren som den naturligste ting i verden at gå ind
på værelserne.

Kan det være andre lejeres pligt at informere lejere der ikke læser
dansk?

Her følger opslaget. Stavefejl med mere er ikke rettet. Fremhævelser
er forsøgt bevaret: /kursiv/ _understreget_ og *fed*

<store typer>_*EL GENNEMSYN*_</store typer>

Kollegiet skal nu have lavet et LOVPLIGIT el gennemsyn, dette betyder
at vi skal rundt på ALLE værelser for at se om alle elinstallationer
er i lovpligtig stand og virker.

Vi skal derfor have adgang til dit værelse. På dit værelse skal der
være adngang til alle elinstallationer, det vil sige du skal flytte
møbler osv. der står foran installationerne ud fra væggen.
Jeg beklager de ulemper dette med føre, men det er _/lovpligtigt,/_ så
vi _/skal/_ gøre det.

Vi starter i opgang 6 mandag d. 15. september kl. 9,00 og forventer at
nå en opgang pr. dag men det er ikke sikkert, i bedste fald kan vi nå
mere, så vær sød og sørge for at dine ting er flyttet i god tid.

Vil i være søde på jeres køkken og informere de engelsktalende
studerende, på forhånd tak for hjælpen.

Du behøver ikke at være hjemme, da jeg gå med rundt på samtlige
værelser.

Med venlig hilsen

<inspektørens navn>

--