JohannesÅbnbaring og Kafkas hypokondri.
Nebukadnesar legede varulv ved fuldmåne, og blev efterlignet af titusinder
af udstødte afvigere , kaldet sindsyge "lunatics", i de kommende
årtusinder. Eksemplets magt er stærk. Vi inspireres til sindsyge og -
kropssymtomfremkaldende - vrangforestillinger.
Mysterie-religioner er det springbræt, som førte til Johannes Åbenbarings
absurd-litteratur, der omfatter den store skøge, det store udyr, de fire
ryttere og andet urealistisk fra Dommens Dag m.m.
Den jødiske fortælletradition er ikke så humoristisk som den nordiske, som
vi kender fra Grimm og HC Andersen. Men den er bedre til absurditeter,
urealisme, usynlighed osv, og talrige katolikker har fået sår i hænderne ved
at tænke intenst på Jesus på Korset(stigmatisme).
Også anden hypokondri var der gang i, udfra hellige skrifter, og måske de
fleste civilisations-sygdomme har rod i hypokondri, dybest set. Man vil ikke
leve længe, så underbevidstheden stopper de celler, der bekæmper begyndende
cancer.
En begavet kreativ forfatter ud i det absurde er Kafka, der "så sygdom som
metafor for sin egen kuede eksistens, og som et kærkomment middel til at
fremmedgøre sig yderligere i forhold til sin strenge far, sin familie
iøvrigt og selvfølgelig også sig selv.
Selv lokaliserede han sin fremfantaserede sygelige tilstand til spiserøret
og skrev meget om"forbindelsen mellem mave og mund" Og når det specielle
jødiske mavesår faldt til ro, flyttede spændingerne opad og gav ham ulidelig
hovedpine
Han led også af søvnløshed, ondt i ryggen, åndenød, hududslet og levede i
panisk angst for at tabe håret, miste synet og for sin let deformerede tå.,
og han var så overførlsom for larm, at det førte til næsten permanent
udmattelse". (David Zane Mairowitz "Kafka for beginners" 1993)
Nietzsche havde samme type sindsyge, hypokondri, (men ikke andre typer ), og
med lige så mange fantasifulde manifestationer i talrige organer.
Han beskrev hvad psykiatere siden har været enige om, at "vil man juble til
himlen må man være parat til at være nedtrykt til døden. Også Dostojevsky
beskrev den depressives og epileptikerens vidunderlige
højdepunktsoplevelser, der er direkte følge af nedturene/sygdomsanfaldene.
Ligeom Holberg var Kafka vildt i ekstase når han skrev og de lo begge
længe længe og højt i enrum af deres egen kreativitet, (folk hørte det
gennem væggen?
Susan Sontag sammenligner i bogen "Sygdom som metafor" de forskellige
tidsaldres epidemier og udbredte kroniske hhv små- sygdomme, og ser
tidsånden som vigtigere rod til pest og kolera end mikroberne(som jo altid
er tilstede overalt og af talrige typer, så en forhåndenværende "dråbe, der
får bægeret til at flyde over" og afgør overfladisk diagnose-type, er altid
parat)
Tuberkulose (som Kafka døde af) hænger sammen med kærlighed, ligesom AIDS
og syfilis gør. Selvhad er nok roden til alt sygdomsonde.
I en af Kafkas bøger overraskes en gal videnskab i at foretage lobotomi(det
hvide snit) på sig selv, for derved at beherske hele verden - et tema der er
blevet brugt ofte siden.
"Hvert organ må betragtes som udtryk for en bestemt længsel, en viljesakt
ikke hos individet, men hos arten.Schopenhauer. Ûber den willen in der natur
1835
Camus videreudviklede aburd-stilen og Ionezco, Beckett, Gide og Genet skabt
tilsvarende dramatik. Vigtig filosof der skabte Freuds og Jungs
psykologi-formuleringer derom er Schopenhauer.
Gyserfilm(splat, horror m.m.) er også moderne mysterie-religion og
absurd-kunst.
AFORISMER AF SCHOPENHAUER.
"Hvis ingen følte en så aldeles overdreven interesse for sig selv,
ville livet være så uinteressant, at ingen kunne holde det ud. Arthur
Schopenhauer
"Humorens er menneskenes eneste guddommelige egenskab. Schopenhauer
"Monoteistiske religioner alene har skabt religionskrige, religiøse
forfølgelser, kætter-domstole, ødelæggelse af afgudsbilleder, og destruktion
af gudebilleder, udslettelse af indianske templer og ægyptiske kæmpestatuer,
som havde set på solen i 3000 år, blot fordi en jaloux gud havde sagt "Du må
ikke gøre dig noget udskåret billede"Arthur Schopenhauer
"Hundrede mænd, der vil, er mægtigere end hundredtusinde, der
skal.Schopenhauer
"In der Straf-kolonie" af Kafka, inspirerede til gaskammer-propaganda
Denne roman af Kafka fordyber sig i fange-koloniens strafferedskab, som er
en harve af glas som indprenter "Vær retfærdig" og anden morralisering i
fangens ryg, i lang tid og på sindrig vis, inden fangen henrettes.
Temaet er tæt ved "Processen" hvor lov og anklage er ukendt, mens systemet
piner sine medlemmer.
Pikkelhjelmen var almindelig for officerer i Kejserriget hvor Kafka levede,
så pludselig kommer en jernpik fram af panden på en hovedperson.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com