do..loop
Fra : bsn

Dato : 03-09-03 13:39

Hej NG.
jeg har her en do loop løkke i en funktion i et Access modul, som jeg ikke
får til at køre korrekt.
jeg får kun 1. gennemløb i den første løkke, sammelignet med alle i den
nestede do..loop.
den vil ikke skifte til record 2 i første løkke, og sammeligne den med alle
records i den nestede do..loop.

her er koden:

Do Until Rs.EOF = True
Var = Rs!Cpr
Do Until Rs1.EOF = True
Var1 = Rs1!Cpr
If Var = Var1 Then
MsgBox ("Cprnummer " & Var & " forekommer både i bude og i
afløsere"), vbInformation
Tjek = False
End If
Rs1.MoveNext
Loop
Rs.MoveNext
Loop

Kan i hjælpe
Hilsen
Bjarne

Fra : Torben Frandsen

Dato : 03-09-03 14:05

"bsn" <bsn@oncable.dk> wrote

> her er koden:
>
> Do Until Rs.EOF = True
> Var = Rs!Cpr
> Do Until Rs1.EOF = True
> Var1 = Rs1!Cpr
> If Var = Var1 Then
> MsgBox ("Cprnummer " & Var & " forekommer både i bude og i
> afløsere"), vbInformation
> Tjek = False
> End If
> Rs1.MoveNext
> Loop
> Rs.MoveNext
> Loop
>
> Kan i hjælpe

Ved første gennemløb af den ydre løkke, gennemløber du den indre indtil
..EOF. Ved andet gennemløb af ydre løkke har du ikke ændret cursorens
position i den indre løkke, hvorfor den afsluttes før den går i gang. (Arj,
hvor var det hyggeligt den gang man havde cursors!)

Nestede loops i ADO (eller er det DAO?) trækker i øvrigt tænder ud hvad
angår performance. Prøv at formulere det som et SQL-statement i stedet.

Torben

Fra : bsn

Dato : 03-09-03 17:18

"Torben Frandsen" <torben@rem.airsupport.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> .EOF. Ved andet gennemløb af ydre løkke har du ikke ændret cursorens
> position i den indre løkke, hvorfor den afsluttes før den går i gang.
Kan det ikke lade sig gøre med VBA.
Hilsen
Bjarne

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 03-09-03 20:41

bsn skrev:
> Kan det ikke lade sig gøre med VBA.

Som Torben antydede kan det sagtens lade sig gøre, men det er dødens pølse
at behandle data på den måde!

Hvis du har 10 poster i Rs og 10 poster i Rs1, bliver "If Var = Var1 Then"
kør 100 gange.
Hvis du har 1000 poster i Rs og 1000 poster i Rs1, bliver "If Var = Var1
Then" kør 1000000 gange.

Indsæt en Rs1.MoveFirst lige uden for "Do Until Rs1.EOF = True ... Loop"
løkken (lige før eller lige efter) og du vil kunne gøre det, som du ønsker.

En anden lille ting: "True" er lig "True=True" er lig "True=True=True" er
lig...
Det er "Rs1.EOF = True" jeg hentyder til

-------
Tomas

Fra : bsn

Dato : 03-09-03 23:41

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam@blikroer.dk> skrev i en meddelelse

> Som Torben antydede kan det sagtens lade sig gøre, men det er dødens pølse
> at behandle data på den måde!
Hvordan så ?

> Indsæt en Rs1.MoveFirst lige uden for "Do Until Rs1.EOF = True ... Loop"
> løkken (lige før eller lige efter) og du vil kunne gøre det, som du
ønsker.
Tak for det...

> En anden lille ting: "True" er lig "True=True" er lig "True=True=True" er
> lig...
> Det er "Rs1.EOF = True" jeg hentyder til
OK - de er slettet ))
Bjarne

Fra : Steen Alcor

Dato : 04-09-03 00:06

Hvorfor ikke bruge en Findfirst

Do until Rs.EOF
Rs1.Findfirst "Cpr = '" & Rs.Fields("Cpr") & "'"
If Not Rs1.Nomatch Then MsgBox(bla bla bla)
Rs.Movenext
Loop

Eller endnu bedre via en sqlsætning

"Select * From Tabel1 Where Cpr In (Select Cpr From Tabel2)"

Steen

Fra : bsn

Dato : 04-09-03 08:21