Langsom elektronisk omdrejningstæller!?
Fra : TeeVee

Dato : 02-09-03 22:30

På min mc (Suzuki GSX 750 ESD), som har elektronisk omdrejningstæller, er
der begyndt at dukke en lidt mærkelig fejl op. Det er som om
omdrejningstælleren er langsom om at opdatere.
Når jeg bare holder i frigear og gasser op, så følger nålen egentlig helt
fint med op i omdr., men når jeg slipper gassen kan jeg høre på motoren at
den falder hurtigt tilbage i tomgang, imens nålen lige er 1-2 sekunder om at
finde ned på tomgangen.

Jeg har også opdaget fejlen når jeg accelererer stille og roligt, så er det
som om nålen "sidder fast" lige under 4.000 omdr.. Men når motoren kommer op
over de 5.000 omdr. så springer nålen lige pludselig derop og fortsætter
fint sammen med motoren op i omdrejninger. Dog sidder nålen slet ikke fast,
hvis jeg trækker koblingen og gasser lidt op mens jeg ruller.

Jeg har først tænkt at det nok bare var en dårlig forbindelse, så jeg har
renset stikkende ved CDI'en og oppe ved instrumenthuset, men det har ikke
hjulpet.

Jeg kan godt finde ud af at skrifte elektronik-komponenter ud og bruge et
multimeter, men jeg er bare lidt i tvivl om hvordan sådan en
omdrejningstæller egentlig fungerer, så jeg har ikke villet skille den ad
endnu.

Håber der nogen som kan komme med et hint om hvad der kan være galt.

// Anders
GSX 750 ESD