Genveks erfaringer.....
Fra : TexasFlood

Dato : 02-09-03 22:07

Kigger lidt på et Venmar genveksanlæg - solgt her i DK under navnet
Ventivex.
Enheden har en roterende varmeveksler istedet for den vanlige krydsveksler
der er i de fleste anlæg.
Skulle give en højere virkningsgrad og skulle kunne holde lidt igen på
luftfugtugheden så der ikke bliver for tørt klima.

Noen der har erfaring med roterende varmevekslere som boligventilationsenhed
eller med Ventivex (Venmar) ?

MVH

TF

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 03-09-03 07:33

Hej

Ved et hurtigt kig på deres hjemmeside, afslører at den "lyver" omkring
lovgivningen, der står at nye huse SKAL have en luftudskiftning en 1/2 gang
i timen, dette er slet ikke korrekt, men det anbefales!!.
Kig hellere efter noget dansk produceret.
Jeg har lige købt og installeret et dantherm anlæg, det kører helt kanon, og
som et af de eneste anlæg kan det indreguleres elektronisk sådan at motorer
ikke kører fuld hastighed efter indregulering. (læs 8 hastigheder)

Mvh

Claus

Fra : Lars T

Dato : 03-09-03 20:56

> [...]
gang
> i timen, dette er slet ikke korrekt, men det anbefales!!.

Jeg går ud fra, at du her henviser til www.airtjek.dk, som kun er forhandler
af Venmar / Ventivex.

Ifølge det gældende bygningsreglement fra 1995 kapitel 11.2.2 stk 1 SKAL der
være et samlet luftskifte i boligen på 0,5 gange i timen.

Med hensyn til det oprindelige spørgsmål kan det tilføjes, at roterende
vekslere generelt har højere virkningsgrader mht. varmeoverføring end
traditionelle krydsvarmevekslere, og giver desuden mulighed for
fugtoverførsel fra udsugningsluft til indblæsningsluft, som nævnt.
Desuden fylder de jo også væsentligt mindre en krydsvarmevekslere.
Til gengæld er der også mulighed for overførsel af lugtgener fra
udsugningsluft til indblæsningsluft. Vigtigt, hvis udsugningen fra køkkenet
er koblet på anlægget.

Mvh.

Lars T.

Fra : TexasFlood

Dato : 03-09-03 22:17

"Lars T" <noreply@nospam.com> skrev i en meddelelse
> Jeg går ud fra, at du her henviser til www.airtjek.dk, som kun er
forhandler
> af Venmar / Ventivex.

Jeps.
Jeg synes de virker rimelige i priserne og ville høre om der var nogen
her der havde eller kendte nogen der havde et sådant anlæg.
Som jeg har forstået det laves de fleste varmegenvindingsanlæg med
krydsvekslere og ikke med roterende varmevekslere.

> Ifølge det gældende bygningsreglement fra 1995 kapitel 11.2.2 stk 1 SKAL
der
> være et samlet luftskifte i boligen på 0,5 gange i timen.

Det mener jeg også at have læst et sted.

> [...]
> fugtoverførsel fra udsugningsluft til indblæsningsluft, som nævnt.
> Desuden fylder de jo også væsentligt mindre en krydsvarmevekslere.

Hvad mener du med at "giver desuden mulighed for fugtoverførsel fra
udsugningsluft til indblæsningsluft" ?
Man kan vel ikke fravælge at den roterende varmeveksler overfører fugt fra
udsugningsluft til indblæsningsluft...eller hvad..!!?

> Til gengæld er der også mulighed for overførsel af lugtgener fra
> udsugningsluft til indblæsningsluft. Vigtigt, hvis udsugningen fra
køkkenet
> er koblet på anlægget.

På VentiVEX (Venmar) vekslere kan man sætte kulfilter på ud over det alm
filter så evt. lugtgener kan filtreres fra.

MVH

TF :0)

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 03-09-03 20:10

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> wrote:

>Noen der har erfaring med roterende varmevekslere som boligventilationsenhed
>eller med Ventivex (Venmar) ?

Michael Harritz fra Energibutikken er igang at udvikle nogle roterende
varmevekslere.

Og selv om der er flere anlæg ude at køre, er der tilsyneladende ikke noget om
projektet på hjemmesiden: http://energibutikken.dk/

Men telefonnummer og mailadresse kan selvfølgelig findes på siden.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 04-09-03 07:25

Hej

Jeg har selv haft en roterende tromle veksler, en ting man skal være meget
opmærksom på er at pakningen rund om tromlen skal ofte skiftes da den bliver
slidt. Men hensyn BR95 bøjer jeg mig i støvet

/Claus

Fra : TexasFlood

Dato : 04-09-03 21:35

"Claus & Lene Viborg-Larsen" <ccc.lll@NOSpam.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3f56daf0$0$82$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> [...]
bliver
> slidt. Men hensyn BR95 bøjer jeg mig i støvet

Hvad var det for en du havde ?
Hvordan var støjniveauet fra den - larmer en roterende mere end en
krydsveksler ?

MVH

TF

Fra : Claus & Lene Viborg-~

Dato : 05-09-03 09:00

Hej

Det var en Lindab LVAR 75, som efter lindabs udsagn skulle v;re den mest
lydsvage paa markedet, maaske sandt, men i hvertfald larmen min nyindkoebte
dantherm meget mindre....