|
| Betaling for returnering af ikke-bestilt v~ Fra : Jesper Nielsen |
Dato : 02-09-03 20:55 |
|
Jeg har købt en cd på postordre, ikke noget med noget medlemsskab.
Nu sender de en mere, som jeg blot skal returnere hvis jeg ikke vil have
den.....!
Hvad er mine rettigheder? Skal jeg returnere uopfordrede varer? Og hvem skal
betale portoen?
Jesper
| |
Rune Wold (02-09-2003)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 02-09-03 21:05 |
|
Jesper Nielsen wrote:
[klip]
> Hvad er mine rettigheder? Skal jeg returnere uopfordrede varer? Og hvem skal
> betale portoen?
Behold den uden at betale, hvis du er helt sikker på, at du ikke i
betingelserne for det tidligere køb eller på anden måde har accepteret
denne form for markedsføring.
Se nemlig Forbrugeraftalelovens § 4:
Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger
uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan
forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
TGD (02-09-2003)
| Kommentar Fra : TGD |
Dato : 02-09-03 21:51 |
|
"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f54f792$0$28628$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jesper Nielsen wrote:
[klip]
> Behold den uden at betale, hvis du er helt sikker på, at du ikke i
> betingelserne for det tidligere køb eller på anden måde har accepteret
> denne form for markedsføring.
>
> Se nemlig Forbrugeraftalelovens § 4:
>
> Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger
> uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke en fejl, kan
> forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
> tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
> forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
Firmaet vil sikkert hævde at det er en fejl, derfor har de også aftaler med
Post Dk at de kan returneres uden omkostniger, kan ikke huske om de skal
afleveres på posthuset eller bare kan dumpes i en postkasse.
| |
Bendt Rasmussen (02-09-2003)
| Kommentar Fra : Bendt Rasmussen |
Dato : 02-09-03 23:46 |
|
"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> skrev i en meddelelse
news:Fo75b.64036$Kb2.2880840@news010.worldonline.dk...
>
>
> Firmaet vil sikkert hævde at det er en fejl, derfor har de også aftaler
med
> Post Dk at de kan returneres uden omkostniger, kan ikke huske om de skal
> afleveres på posthuset eller bare kan dumpes i en postkasse.
>
Et firma der har så mange "fejlforsendelser", at de ligefrem har aftale med
Post DK om returnering uden omkostning for modtageren, kan vel dårligt
hævde, at der er tale om fejlforsendelse ?
Mvh
Bendt
| |
rea721 (03-09-2003)
| Kommentar Fra : rea721 |
Dato : 03-09-03 00:11 |
|
TGD wrote:
> Firmaet vil sikkert hævde at det er en fejl,
-snip-
Det er spekulationer fra din side.
Jesper skriver at de har sendt den til ham med besked om at retunere den
hvis han ikke vil ha den, det kan ikke være en fejl IMO.
Han kunne lægge den på hylden i en fjortendages tid, meddele firmaet at han
har den og ikke har bestilt den. Så kan de afhente den hvis de vil.
For ca 12 år siden modtog jeg 5 kassettebånd fra et kuponhæfte, som jeg ikke
havde bestilt. Rettede henvendelse til firmaet, som derefter sendte en kopi
af bestillingen til mig. Det var naturligvis ikke min underskrift og for
øvrigt ikke mit navn der stod på bestillingen, adressen var dog god nok,
hvilket jeg meddelte firmaet. De sendte mig yderligere 2 rykkere incl et nyt
kassettebånd i hver kuvert . Jeg ringede en sidste gang til firmaet og
meddelte dem at de kunne hente deres bånd inden for en måned ellers ville
jeg betragte det som en gave...de hentede dem aldrig.
--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse
Den sidste operative Flyvestation på Sjælland.
| |
SoftMan Brian (03-09-2003)
| Kommentar Fra : SoftMan Brian |
Dato : 03-09-03 00:20 |
|
"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message
news:Fo75b.64036$Kb2.2880840@news010.worldonline.dk...
> Firmaet vil sikkert hævde at det er en fejl, derfor har de også aftaler
med
> Post Dk at de kan returneres uden omkostniger, kan ikke huske om de skal
> afleveres på posthuset eller bare kan dumpes i en postkasse.
Fra det oprindelig indlæg:
"Nu sender de en mere, som jeg blot skal returnere hvis jeg ikke vil have
den.....!"
Hvis de har skrevet det på pakken, er det tydeligvis ikke en fejl, og bliver
nok svært at overbevise en dommer om at det er. (tror dog også at
vedkommende har bestilt abb. uden at vide det).
| |
Peter Sepstrup (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Peter Sepstrup |
Dato : 03-09-03 01:31 |
|
TGD skrev:
> Firmaet vil sikkert hævde at det er en fejl, derfor har de også aftaler
> med Post Dk at de kan returneres uden omkostniger, kan ikke huske om de
> skal afleveres på posthuset eller bare kan dumpes i en postkasse.
Alle pakker og breve kan returneres gratis hvis man ikke ønsker at modtage
dem! De må bare ikke være åbnet..! Så det er bare ned på posthuset og
aflevere den og sige den skal returneres, det er der ingen problemer i!
--
Mvh. Peter.
___________________________________
www.SepstrupNET.dk & www.PHP-FAQ.dk
| |
Bertel Lund Hansen (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-09-03 01:37 |
|
TGD skrev:
>Firmaet vil sikkert hævde at det er en fejl [...]
Det kan de da ikke hvis de har skrevet til Jesper at han blot
skal returnere den hvis han ikke vil have den.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Iskold (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Iskold |
Dato : 03-09-03 09:01 |
|
"Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message
news:3f54f593$0$417$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg har købt en cd på postordre, ikke noget med noget medlemsskab.
>
>>
> Hvad er mine rettigheder? Skal jeg returnere uopfordrede varer? Og hvem
skal
> betale portoen?
>
> Jesper
Hej Jsesper
Smid den med på posthuset i bunken med pakkepost og med modtagersnavn og
adresse på, uden porto og gå så din vej...hvis dit navn står på pakken så
overstreg det så man ikke akn se den.....tror godt postvæsnet ved, hvem de
skal få pengene fra, du er vel ikke den eneste der får sådan en pakke fra
det firma...
henrik
| |
Per Christoffersen (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 03-09-03 10:13 |
|
"Iskold" <hep@image.dk> wrote in message
news:Rch5b.64198$Kb2.2897098@news010.worldonline.dk...
>
> "Jesper Nielsen" <jesniel@yahoo.dk> wrote in message
> news:3f54f593$0$417$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Jeg har købt en cd på postordre, ikke noget med noget medlemsskab.
> >
> >>
> > Hvad er mine rettigheder? Skal jeg returnere uopfordrede varer? Og hvem
> skal
> > betale portoen?
> >
> > Jesper
>
> Hej Jsesper
>
> Smid den med på posthuset i bunken med pakkepost og med modtagersnavn og
> adresse på, uden porto og gå så din vej...hvis dit navn står på pakken så
> overstreg det så man ikke akn se den.....tror godt postvæsnet ved, hvem de
> skal få pengene fra, du er vel ikke den eneste der får sådan en pakke fra
> det firma...
Hvorfor skulle Jesper have besværet med at gøre noget som helst ved den
pakke, når han bare kan beholde den?
Alternativt smide den ud med dagrenovationen, som nok er den nemmeste
løsning hvis den ikke skal bruges til noget.
/Per
| |
Jesper Nielsen (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Nielsen |
Dato : 03-09-03 20:28 |
|
> > Hej Jsesper
> >
> > Smid den med på posthuset i bunken med pakkepost og med modtagersnavn og
> > adresse på, uden porto og gå så din vej...hvis dit navn står på pakken
så
> > overstreg det så man ikke akn se den.....tror godt postvæsnet ved, hvem
de
> > skal få pengene fra, du er vel ikke den eneste der får sådan en pakke
fra
> > det firma...
>
> Hvorfor skulle Jesper have besværet med at gøre noget som helst ved den
> pakke, når han bare kan beholde den?
> Alternativt smide den ud med dagrenovationen, som nok er den nemmeste
> løsning hvis den ikke skal bruges til noget.
>
> /Per
>
Jeg tror vi vælger at sende den retur.
Jeg tror, fik er fanget af dette snedige afkrydsningsfelt: "Klik her, hvis
du ikke ønsker at modtage information pr. post eller telefon vedrørende
produkttilbud, besparelser, konkurrencer, produkter og serviceydelser fra
Time-Life."
Det er vel netop et produkttilbud pr post, ikke?
Jesper
| |
Rune Wold (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 03-09-03 21:02 |
|
Jesper Nielsen wrote:
[klip]
> Jeg tror vi vælger at sende den retur.
>
> Jeg tror, fik er fanget af dette snedige afkrydsningsfelt: "Klik her, hvis
> du ikke ønsker at modtage information pr. post eller telefon vedrørende
> produkttilbud, besparelser, konkurrencer, produkter og serviceydelser fra
> Time-Life."
>
> Det er vel netop et produkttilbud pr post, ikke?
Det kan du have ret i, men i dansk ret anderkender man ikke negativ
aftalebinding. Dvs. den omstændighed, at en tilbudsgiver anser aftale
for indgået med et givent indhold, medmindre tilbudsmodtageren positivt
modsætter sig dette.
Derfor tror jeg ikke, man ud fra en ren juridisk betragtning vil komme
til det resultat, at du har anmodet om den sendte bog ved at undlade at
klikke det nævnte sted.
På den anden side kan du slippe for alt besværet ved blot at sende bogen
tilbage. Det er dit valg.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
Jesper Nielsen (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Jesper Nielsen |
Dato : 03-09-03 21:30 |
|
"Rune Wold" <news78@stofanet.dk> wrote in message
news:3f56487c$0$28603$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Jesper Nielsen wrote:
>
> [klip]
>
> > Jeg tror vi vælger at sende den retur.
> >
> > Jeg tror, fik er fanget af dette snedige afkrydsningsfelt: "Klik her,
hvis
> > du ikke ønsker at modtage information pr. post eller telefon vedrørende
> > produkttilbud, besparelser, konkurrencer, produkter og serviceydelser
fra
> > Time-Life."
> >
> > Det er vel netop et produkttilbud pr post, ikke?
>
> Det kan du have ret i, men i dansk ret anderkender man ikke negativ
> aftalebinding. Dvs. den omstændighed, at en tilbudsgiver anser aftale
> for indgået med et givent indhold, medmindre tilbudsmodtageren positivt
> modsætter sig dette.
> Derfor tror jeg ikke, man ud fra en ren juridisk betragtning vil komme
> til det resultat, at du har anmodet om den sendte bog ved at undlade at
> klikke det nævnte sted.
> På den anden side kan du slippe for alt besværet ved blot at sende bogen
> tilbage. Det er dit valg.
>
> /Rune Wold
>
Hvad med bøvlet med rykkerskrivelser, RKI-trusler, og alt det andet skrammel
der følger med? Selv og jeg har loven på min side, kan de jo stadig genere
mig.
Jesper
| |
Rune Wold (03-09-2003)
| Kommentar Fra : Rune Wold |
Dato : 03-09-03 21:41 |
|
Jesper Nielsen wrote:
[klip]
> Hvad med bøvlet med rykkerskrivelser, RKI-trusler, og alt det andet skrammel
> der følger med? Selv og jeg har loven på min side, kan de jo stadig genere
> mig.
De kan ikke genere dig, hvis du har loven på din side.
De kan selvfølge prøve på det, og det kan måske være generende for
nogen, jeg synes nu altid så noget er sjovt, men smag og behag er jo en
subjektiv ting .
Jeg er splittet, fordi på den ene side er det sjovt at vride armen på de
store selskaber, men på den anden side er det jo nemt nok, når man ikke
selv er skydeskive. I tilfælde af en domstol vil være uenig i mine
vurderinger, er det under alle omstændig dig der hæfter og ikke mig.
Derfor er det som sagt ene og alene dit valg.
/Rune Wold
--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);
nani (glory, splendor, heavenly), Meaning female genitals,
sexually receptive female or sexual intercourse.
| |
|
|