Acrylmaling på listeloft
Fra : Lars Bækgaard

Dato : 02-09-03 20:37

Hej

Mine kone har fået den tanke, at acrylmaling på vores listelofter er af det
onde, fordi vi risikerer fugtskader i loftet, når nu malingen er tæt.

Vores loftskonstruktion består - nedefra - af listeloft, dampspærre, 200mm
isolering, 3cm ventileret hulrum over isolering, tagbrædder, tagpap.

Jeg kan da godt se, at listeloftet så ligesom bliver lukket inde mellem
dampspærren og acrylmalingen, men listerne vil ikke være mere fugtige end de
er i forvejen, da de virkelige fugtproblemer først opstår på den kolde side
af isoleringen.

Jeg kan med andre ord ikke rigtigt se noget problem, men ville da gerne have
en kyndig vurdering.

Hvad siger I kloge hoveder ?

mvh Lars

Fra : zigge

Dato : 02-09-03 21:11

"Lars Bækgaard" <L.baekgaard@**REMOVETHIS**ieee.org> wrote in message
> Hej
>
> Mine kone har fået den tanke, at acrylmaling på vores listelofter er af
det
> onde, fordi vi risikerer fugtskader i loftet, når nu malingen er tæt.

Hvis listeloftet er et "rigtigt" listeloft, dvs at det består af en masse
brædder med not og fer, der er sømmet op med stifter. Så kan loftet ånde
gennem revnerne i listernes samlinger. Også selvom revnerne bliver malet
over, da brædderne arbejder en del i fugt/tørke.
Jeg har da heller aldrig hørt at det skulle være et problem.

Men det er korrekt at acrylmalingen er meget mere tæt end oliemaling og
derfor totalt uegnet til træ der udsættes for direkte fugtpåvirkning, som
f.eks. vinduer udvendigt. Hvis der går hul på acrylmalingen vil træet suge
vand gennem hullet og fugten spredes over et stort område under malingen.
Fugten kan derefter ikke fordampe igen og træet rådner - hurtigt!
Acrylmaling har en hårdere overflade end oliemaling og er efter min mening
derfor velegnet til f.eks møbler, døre, dørkarme og andre ting indendørs der
udsættes for et vist slid men altså ikke bliver fugtigt regelmæssigt.

Men når i nu er ved at undersøge maling, så tag et kik på linoliemaling. Det
er billigt, holdbart og ugiftigt for mennesker. Og velegnet til både inde og
udebrug.

Mvh
//zigge
Snedker

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-09-03 21:27

"zigge" <laser.snabela@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har da heller aldrig hørt at det skulle være et problem.

Det kan jeg heller ikke forestille mig.
Mit stueloft var malet med plasticmaling, da jeg flyttede ind, og - nå ja,
det er da hvidt
Farvehandleren anbefalede mig at bruge 2 x grunder, da jeg købte maling til
lofterne i værelser og gange, for "det får sådan en lækker silkeblød
overflade".
Og det gør det: MEGET pænere end plasticmalingen.

Hilsen Inger

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-09-03 21:48

> [...]
der
> udsættes for et vist slid men altså ikke bliver fugtigt regelmæssigt.

Sludder, akrylplastmaling er meget diffusionsåben og elastisk.
Dårlige resultater med akrylmaling udendørs, skyldes som regl dårligt
underlag, afrensning og grunding.

> [...]
Det
> er billigt, holdbart og ugiftigt for mennesker. Og velegnet til både inde

Og linoliemaling er ikke diffusionstæt?

Se mere her: http://www.maler-jo.dk/Restraurering/vinduesmaling.htm
Og "Træ 44 Maling af træ" fra Træbranchens oplysningsråd

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : zigge

Dato : 02-09-03 22:25

"Philip Oest Møller" <Philip2022@hotmail.com> wrote in message

> Sludder, akrylplastmaling er meget diffusionsåben og elastisk.

Sammelignet med alkydoliemaling er den mindre diffusionsåben og mindre
eleastisk.

> Og linoliemaling er ikke diffusionstæt?

Jo, men linolie trænger ind i porrene i træet, udvider sig og gør at træet
ikke er åbent for svampespore.

> Se mere her: http://www.maler-jo.dk/Restraurering/vinduesmaling.htm
> Og "Træ 44 Maling af træ" fra Træbranchens oplysningsråd

Det er et sted at kikke, et andet ret interessant sted er her:
http://www.raadvad.dk , specielt sammenholdt med det forgående link.

Mvh
//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-09-03 21:48

> Mine kone har fået den tanke, at acrylmaling på vores listelofter er af
det
> onde, fordi vi risikerer fugtskader i loftet, når nu malingen er tæt.

Det er den ikke, gå bare i gang.

Fra : Jens Juul

Dato : 02-09-03 23:33

>Sammelignet med alkydoliemaling er den mindre diffusionsåben og mindre
>eleastisk.

Jeg må give Hr. Møller ret. Hvor i himlens navn har du fra at acrylplast
maling er diffisionstæt ?? Især sammenlignet med alkydoliemaling ? Og at
Acrylplast skulle være hårdt er kun tilfældet i de acrylmalinger hvor der
er tilsat alkydolie - NETOP for at gøre dem hårde .................

Mvh Jens

Fra : zigge

Dato : 03-09-03 06:46

"Jens Juul" <jens_juul@net.dialog.dk> wrote in message

> [...]
> Acrylplast skulle være hårdt er kun tilfældet i de acrylmalinger hvor der
> er tilsat alkydolie - NETOP for at gøre dem hårde .................

Hmm. Måske tager jeg fejl, men hvorfor rådner vinduer malet med vandbaseret
maling så i vildskab? Er det en anden type maling jeg forveksler med?

Mvh
//zigge

Fra : Erling Nielsen

Dato : 03-09-03 12:30

Hej NG.

Jeg bliver nød til at komme med en beretning fra det virkelige liv.
Jeg er den lykkelige ejer af et nyt kolonihavehus og derfor kommer jeg i
kontakt med mange forskellige mennesker, deriblandt har jeg en kammarat som
har et ældre hus, fra slut 70erne, da han overtog huset for ville han gøre
alt godt for sit hus. Han tog derfor til en farvehandel og spurgte til hvad
han skulle brug og hvordan, han fik her anbefaldet noget træbeskyttelse med
grunder og nøje beskrevet hvordan han skulle bruge det hvad han også har
fulgt.
Problem 1, det ene hjørne med rem stolpe og brædder er rådnet.
Problem 2. resten af huset er træet indtørret og sprækket.
Problem 3.hvis man skraber malingen væk fra eks. vindskeder er de drivende
vade da fugte ikke nkan komme ud igen.
Forsikringen har repareret hjørnet og der forklarede taksator og tømren at
vandbaseret trabeskyttelse ikke burde sælges da der er rigtig mange (læs de
fleste) huse rådner af dette.

Konklussion. Brug aldrig andet end oliebaseret produkter til træbeskyttelse
da dette går ind og beskytter træet, dette har noget at gøre med
molokylestørrelser at gører.

MVH Erling

Fra : Marco

Dato : 03-09-03 15:56

> Hmm. Måske tager jeg fejl, men hvorfor rådner vinduer malet med
vandbaseret
> maling så i vildskab? Er det en anden type maling jeg forveksler med?

Fordi træet ikke grundes ordentligt.
Et andet problem med, som du kalder det, vandbaseret træbeskyttelse er, at
det er så elastisk, at træet kan rådne og revne uden det kan ses. Derfor får
man et falsk billede af ens træværk som man tror ser ok ud - selv efter 8 -
10 år :)
Derfor er det en god idé at tjekke træværket med en kniv eller skruetrækker
stukket ind stratetisk rigtige steder.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : zigge

Dato : 03-09-03 20:40

Tak for alle svarene.

Jeg er nu blevet så klog at der ikke hersker fuld enighed om at jeg er
forkert på den. Derfor vil jeg stadig holde på at acrylmaling ikke er egnet
til udendørs brug.
Jeg gider nemlig ikke at gå og prikke i mine vinduer med en spids genstand
eller male hvert år eller have rådne vinduer. Derfor bruger jeg
linoliemaling på mine vinduer og maler dem gladeligt hver 5'te år uden at
tænke på om de er rådne - det er de nemlig ikke.
Så selv om det måske lyder lidt næsvist at sige det sådan, så er jeg bare
nået dertil i mit liv at jeg ikke gider døje mere med kunstige gør det let
løsninger der ikke holder i længden og som kun skaber råd og fugt i husene.
Jeg har været der hvor jeg skummede vinduer i med PU-skum og fugede alt med
byggescilicone som ikke lige passede 100% sammen, men efter at have pillet
skidtet ned igen efter mindre end ti år - totalt råddent, er jeg blevet lidt
fanatisk med mine byggematerialer og den måde jeg bruger dem på.
Selvom det nogen gange er en pine at arbejde med, så er jeg f.eks. istedet
begyndt at sætte vinduer i med skruer, stoppe med værk og fuge med mørtel.
Jeg gider ikke se malede flader udvendigt på mit hus hvis det kan undgås, og
hvis det endeligt er nødvendigt bruger jeg helst uimpregneret træ som eg,
ceder og lærk.
Det er måske lidt gammeldags, men de og ligenede materialer er gennemprøvet
og hvis man er i tvivl om hvad der er godt kan men jo bare se efter hvad der
har siddet i hundrede år eller mere rundt omkring. De "gamle" materialer og
metoder kan jeg sagtens tilpasse tidssvarende stil og få noget ud af det der
ikke ligner noget af det mere fantasifulde fra www.friland.dk

Mvh
//zigge

Fra : zigge

Dato : 03-09-03 20:41

Linket var selvfølgeligt: http://www.dr.dk/friland/

//zigge

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 03-09-03 22:43

> Jeg er nu blevet så klog at der ikke hersker fuld enighed om at jeg er
> forkert på den. Derfor vil jeg stadig holde på at acrylmaling ikke er
egnet
> til udendørs brug.

Det er jo nemt at komme med en sådan konklusion, når dem man henviser til,
heller ikke har styr på sammenhængen.

Jeg har prøvet at lave et indlæg det skulle sætte det meste i en sammenhæng,
men kan ikke, det er for stort et område, det kræver en bog.

Her er dog lidt:

Grundlæggende kan man sige at, man kan ikke behandle sig fra dårlig
trækvalitet.

Et moderne billigt vindue(dem der bliver solgt flest af!!) består
hovedsageligt af splintved(læs:lille andel af kerneved) og karm og ramme
stykker er ikke vendt rigtigt(marvsiden skal vende ud)og træet er ikke
skåret rigtigt(spejlskåret). Dette billige vindue vil rådne meget hurtigt,
hvis det ikke imprægneres, inden det males med akryl, alkyd eller linolie
maling.

Denne imprægnering er standard hos "linoliemalere" fordi træet skal være
mættet med linolie inden påføring af linoliemaling(første gang), denne
imprægnering mætter træet så det ikke kan optage fugt. Men af uransaglige
årsager er denne imprægnering inden maling med akrylplastmaling ikke
almindelig.

Gode resultater med alkyd maling skyldes, at den trænger længere ind i træet
og derved virker præserverende på det yderste træ lag. Dette skyldes
molykyle størelserne, hvis alkyd molykylet er en ært så er akryl molykylet
en knytnæve. Men skal det være rigtigt godt, så skal der også imprægneres
inden maling med alkydmaling.

Behandling af et nyt vindue med linoliemaling kan også sagtens gå galt, der
hænger et udstillingsvindue hos byggecentrum i Ballerup, hvor
linoliemalingen bobler op.

> [...]
> linoliemaling på mine vinduer og maler dem gladeligt hver 5'te år uden at
> tænke på om de er rådne - det er de nemlig ikke.

Hvis alle gik så højt op i vedligeholdelse som dig, ville der ikke være så
mange problemer. Det er de færreste der går deres vinduer igennem hvert
5.år.

> Så selv om det måske lyder lidt næsvist at sige det sådan, så er jeg bare
> nået dertil i mit liv at jeg ikke gider døje mere med kunstige gør det let
> løsninger der ikke holder i længden

Det er ikke let, har aldrig været det og bliver det aldrig. Først når man
fårstår det, får man et godt resultat. Men der er stadig mange andre gode
muligheder end linoliemaling, når bare men er nøje.

> [...]
og
> metoder kan jeg sagtens tilpasse tidssvarende stil og få noget ud af det

Nu er det ikke alle der er interesseret i den stil, men hellere vil have et
moderne hus med moderne materialer.

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 08-09-03 19:34

Jeg er temmelig enig i dine synspunkter, og mit nye, gamle hus vil jeg
egentligt også gerne vedligeholde efter samme retningslinier.
Udskiftningen af mine sternbrædder blev derfor med lærk i stedet for
trykimpregneret fyr, og de blev grundet med linolie og efterfølgende malet
med linoliemaling, svagt pigmenteret i lærketrænuance (for at bremse den
uundgåelige solblegning).
Vores teaktræs-vinduer, der - hvem der kan forstå det - var overmalet,
bliver nu skrabet, slebet og linoliebehandlet. Det bliver _så_ flot !

Nu da det bliver efterår, rykker renoveringen indendørs, og jeg er lidt varm
på at prøve linoliemaling af indendørs, som du nævner.
Mit spørgsmål til dig er derfor: Laver du det selv af linolie, pigment og
tørrelse eller køber du det færdigt? Og hvor handler du ?
Jeg har kigget lidt på bl.a. www.linolie.dk og www.linolie123.dk (via
Raadvads hjemmeside), men hvis du kender et godt og billigt sted, var dét
måske værd at prøve først.

Hvor får du forresten værk, fæhår og lignende fra, når du fuger omkring
vinduerne?

mvh Lars
(i øvrigt bosiddende i Farum)

Fra : Erling Nielsen

Dato : 09-09-03 13:53

Hej igen.

Det er jeg glad for at høre, at det ikke kun er mig der syntes at træet
bliver så smukt når det får sin glød igen. Nej jeg laver det ikke selv men
har fået meget støtte, råd og vejledning hos Vexø Linoliestation (vexøs
gamle stionsbygning) og nu skal jeg ned og købe maling til resten af mit
træhus.

MVH Erling

Fra : Jens Juul

Dato : 03-09-03 10:59

>Hmm. Måske tager jeg fejl, men hvorfor rådner vinduer malet med
>vandbaseret
>maling så i vildskab? Er det en anden type maling jeg forveksler med?
..... Tjah - jeg ved ikke lige hvad det skulle være. Til både kan man få
en knaldhård og tæt 2 komponent acrylmaling, men det er noget helt andet
og meget giftigt.
Problemet med vandbaserede malinger er at de kræver et meget grundigt
forarbejde i forhold til oliebaserede malinger. Råd i vinduer skyldes som
regel at vand kan komme ind i træet med ikke ud igen. Dvs at enten skal
træet værde beskyttet 100 % eller også skal det være malet med noget
diffusionsåbent.

Fandt iøvrigt dette fra DTI .:
Malingtypen: Plastalkydmaling er en vandig, pigmenteret blanding af
plast-dispersion og alkydemulsion. Tørretid 1-2 timer. Udmærket
vedhæftning til finporøs overflade og god vedhæftning til let smittende
overflade samt til vakuumimprægneret træ. Halvblank.
Vanddampgennemtrængelig (diffusionsåben). Vejrbestandig. Anvendes især til
udvendigt træværk og til vinduer, ud- og indvendigt (Kilde: Dansk
Teknologisk Institut, 1998).
Acrylplastmaling er en vandig, pigmenteret acryldispersion. Fyldig
påføring nødvendig. Ingen indsugning i finporøs flade og ingen vedhæftning
til smittende overflade. Behandlede flader kan for de blankere kvaliteter
give risiko for sammenklæbning i flere dage efter tørring. Ingen væsentlig
afsmitning på fugtigt bomuldsstof. Vand-dampgennemtrængelig
(diffusionsåben). De blankere kvaliteter har sej film, der bedre end film
af alkydprodukter kan følge fugtbetingede dimensionsændringer i træ.
Halvmat - halvblank og blank kvalitet har nogen til god sammenflydning.
Tørretid 1-3 timer. Særdeles alkalibestandig. Udmærket vejrbestandig. Let
at rengøre. Anvendes til udendørs træværk og vinduer,men ikke til frisk
vakuumimprægneret træ (Kilde: Dansk Teknologisk Institut, 1998).

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-09-03 17:44

Hej

Lars Bækgaard wrote:
> Mine kone har fået den tanke, at acrylmaling på vores listelofter er af det
> onde, fordi vi risikerer fugtskader i loftet, når nu malingen er tæt.

Har der været røget i rummet? Hvis der sidder nikotin på loftet, så skal
du enten have fat i isogrunder eller male med alkydmaling. Nedvaskning
er næsten umulig.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 03-09-03 17:49

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> wrote in message
> Har der været røget i rummet? Hvis der sidder nikotin på loftet, så skal
> du enten have fat i isogrunder eller male med alkydmaling. Nedvaskning
> er næsten umulig.

Nej, det er vores gang, vi skal male i denne omgang, og der har der vist
ikke været røget.
Men vores stue havde de tidligere ejere røget til, så jeg er ganske klar
over problemerne med nikotinen.

Fra : Arne Kruse Nielsen

Dato : 09-09-03 21:38

--
akn-slg: Du nævner Acrylmaling flere gange -
acrylmaling betyder bare at det er en vandbaseret