bog Om Marias mor
Fra : Jane

Dato : 02-09-03 13:04

Jeg mindes at have læst en god skønlitterær bog om
jomfru marias mor - man følger hende primært, men
kommer også til at høre om både Maria og Jesus og
de ting som sker. Er ikke sikker på om den hed noget
med Anna? En ting som er fascinerende i bogen er at
pigerne ikke er så vigtige så de nævnes ikke, og det
fremgår af Jesus har søstre så vidt jeg husker.

Kan i gætte hvilken bog?
Jeg vil meget gerne læse den igen og jeg er helt
blank hvad angår et gæt på forfatter.

Jane

Fra : paw

Dato : 03-09-03 15:41

Jane skrev

>Kan i gætte hvilken bog?

Det skulle vel aldrig være noget
af Selma Lagerlöf... Såvidt jeg véd
har hun begået en bog, der indeholder
forkellige kristne legender - naturligvis
med en vis forbindelse til omstændigheder,
som ikke fandt nåde for den patriarkalske
historietradition; men vel også til dels med
et vist islæt netop af af den skønlitterære
gernres nuancerigdom - for ikke just at
vurdere det som blot og bar fiktion.

Mundtlig overlevering har man jo siden
tidernes morgen haft nødig at dyrke som
en ædel sport, hvilket også kendes fra
eventyr, fabler og sagn, som videregav
generationers livsfrugt i skønneste orden.

Jeg mindes ihvertfald at fået omtalte bog
læst op af min dansklærer{-inde} for,
skal vi sige, henved 40 år siden.

--
Mvh, paw.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-09-03 19:45

Scripsit paw:

> Jane skrev

> Det skulle vel aldrig være noget
> af Selma Lagerlöf... Såvidt jeg véd
> har hun begået en bog, der indeholder
> forkellige kristne legender

Ja - den hedder netop Kristuslegender, men en historie som Jane beskriver
kan jeg ikke mindes i den bog. Hermed dog alligevel anbefalet.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : paw

Dato : 04-09-03 13:14

Jeg kom i tanker om at der fra
Niels Steensens Bibliotek, beliggende
overfor Jesu Hjerte Kirke i Kbh, kan
rekvireres diverse litteratur af især katolsk
observans - også via lokale biblioteker
overalt i landet...

Bogkartotek findes på net-adressen:
<>www.home6.inet.tele.dk<> og
direkte henvendelse kan stiles til adr:
<>nsb@post,7tele.dk<>

--
Mvh, paw.

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 04-09-03 20:09

Scripsit paw:

> [...]
> Niels Steensens Bibliotek, beliggende
> overfor Jesu Hjerte Kirke i Kbh, kan
> rekvireres diverse litteratur af især katolsk

Det her link virker lidt bedre:

http://home6.inet.tele.dk/nsb/

--
Med venlig Hilsen