Ulykken på EDO 04 (mere info)
Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-09-03 12:49

Pressemeddelelse fra politiet i Freistaat Thüringen kan læses på tysk
her:

<http://www.thueringen.de/de/lka/aktuell/presse/pm/10774/uindex.html>

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-09-03 14:57

Er der ikke noget med at der findes en lille oversætter dims fra prøjsisk
til engelsk et eller andet sted på nettet.
Nogen der kan huske et link ?

JZC

Fra : Alan Olsen

Dato : 02-09-03 15:19

Hej Johnny

Linket er her.
http://babelfish.altavista.com/tr

Mvh Alan

Fra : Søren Arnvig

Dato : 02-09-03 18:13

> Er der ikke noget med at der findes en lille oversætter dims fra prøjsisk
> til engelsk et eller andet sted på nettet.
> Nogen der kan huske et link ?

Jeg har boet i München i 2 år, så her er en kort oversættelse:

Pressemitteilung der Polizeidirektion Saalfeld
Pressemeddelelse fra politidirektøren Saalfeld

Efter en dykkerulykke med dødelig udgang d 23.8.2003 i Stausee Hohenwarte,
med et kredsløbsapperat af typen EDO 04 også kaldet RB80 Klon
bliver p.g.a. en fejl i apperatet, advaret mod brug af dette apperat.

Det anvendte apperat var blevet overgivet til den forulykkede
dykker en uge før, af den schweiske producent.
Dykkeren forulykkede ved den fjerde dykning med apperatet.

Her følger en kort beskrivelse af virkemåden:

EDO04 / RB80 er et passivt halvlukket kredsløbsapperat. Den har 2
koncentriske
harmonikabælge som modlunge. Den udåndede gas blive afgivet fra den indre
bælg
og den afgivne gas erstattes med frisk gas.

Hvis der ikke lukkes gas ud, bliver der heller ikke lukket frisk gas ind

Derved falder iltandelen i gassen og dykkeren drukner.

Gasafgivelsen sker ved at en "Flatterventil" (Flagreventil =Envejsventil? )
i den indre bælg, forhindrer at gassen strømmer tilbage i kredsløbet.

Efter politiets skøn kan Flatterventilen i begge
kredsløbapperater være årsag til ulykken.
Endeligt skøn er endnu udestående.

Derefter følger en beskrivelse med billeder,
hvor man ser den smadrede/ klemte flatterventil.

Søren Arnvig

Fra : Morten Dall

Dato : 02-09-03 20:25

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> <http://www.thueringen.de/de/lka/aktuell/presse/pm/10774/uindex.html>

er der nogle der ved om RB80 bruger samme udventiler, det forekommer mig at
jeg på et eller andet billed har set bund ventilen i en RB80 liner en outlet
ventil til tørdragt en del, kan det ikke passe ?

mvh Morten Dall

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 02-09-03 20:47

Morten Dall:

> er der nogle der ved om RB80 bruger samme udventiler,

Jeg har set mange RB80'ere men aldrig en ventil som denne. Dette
betyder dog ikke den ikke eksisterer, men siden Reinhard mener det er
en fejl er det nok usandsynligt at RB80 bruger samme princip/type.

> det forekommer mig at jeg på et eller andet billed har set bund
> ventilen i en RB80 liner en outlet ventil til tørdragt en del, kan
> det ikke passe ?

Ja. Udlufningsventilen på en RB80 er en Apeks
tørdragtsudluftningsventil (gamle, høje, type)

Fra : Alan Olsen

Dato : 02-09-03 21:07

Det er vel i bund og grund dette princips akilleshæl. Det skulle også have
været et af problemerne med den rebreather ( DC55) som Minørerne brugte før
hen.

Mvh Alan

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-09-03 07:36

> [...]
have
> været et af problemerne med den rebreather ( DC55) som Minørerne brugte

Ja der burde nok være et fast minimums flow, lige nok til at overleve på.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-09-03 08:26

Henrik Manley:

> Ja der burde nok være et fast minimums flow, lige nok til at
> overleve på.

Hvad mener i problemet er: den dumper for meget - eller for lidt?

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-09-03 09:15

> Hvad mener i problemet er: den dumper for meget - eller for lidt?

Som jeg har forstået det kommer der ikke frisk gas ind når den ikke dumper
gas, indtaget af ny gas er kontrollert af hvor meget den dumper. Den ventil
der er på billedet er nok den der spærre for at den gas der skulle dumpes
ikke løber tilbage i systemet.

Jeg synes at 1 til 10 lyder rimeligt men for at sikre systemet mod den fejl
der er sket vil et flow af frisk gas ind i system på hvad der svare til
0,3-0,5 liter O2 gøre det. Demand ventilen søger så for resten i stedet for
som nu at klare det hele. (En utæt demand ventil ville gøre det).

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-09-03 09:32

Henrik Manley:

> [...]
> den dumper. Den ventil der er på billedet er nok den der spærre
> for at den gas der skulle dumpes ikke løber tilbage i systemet.

Så vidt jeg har forstået vil systemet hellere dumpe for meget gas end
for lidt så hvis der går noget galt vil man bare bruge for meget gas.

Derudover tror jeg et af de vigtigste pointer på kurset er at man skal
høre meget efter injektionen af gas.

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-09-03 10:46

> Så vidt jeg har forstået vil systemet hellere dumpe for meget gas end
> for lidt så hvis der går noget galt vil man bare bruge for meget gas.

Nu har jeg jo ikke set en i virkeligheden så jeg er ikke 100% sikker på
hvordan den virker. Men fejlen der skete gjorde den ikke dumpede noget og
derfor eller ikke kom ny gas i systemet. Du lage engang en link til en
skematisk tegning over RB80. Har du den?

> Derudover tror jeg et af de vigtigste pointer på kurset er at man skal
> høre meget efter injektionen af gas.

Man skal nok hellere høre efter om den dumper gas, hvis den gør det og den
ikke tilsætter gas så mærker man det jo ved at man ikke kan trække vejret.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 03-09-03 20:36

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> derfor eller ikke kom ny gas i systemet. Du lage engang en link til en
> skematisk tegning over RB80. Har du den?

prøv dette link det er godtnok ikke en RB80 men en EDO 04
http://www.stde.ch/en/edo04/fonct.php
der sidder 2 ventiler i "dump lungen" den ene kander de #8, og det er ikke
den der var problemer med, det er den anden ventil der var gået i stykker,
og som henrik også skriver resulter det i at den ikke dumper gas, og der ved
heller ikke tager nyt ind.
vintil #8 er den som peter bekrafter, er en apeks out let ventil fra en
tørdragt, på en RB80, hvilken ventil RB80 bruger i den anden ende ved jeg
ikke, er der nogle af jer der gør det ?

men EDO 04 bruger samme typpe ventiler som den out let ventil der sidder i
en hver regulator, i begge ender, det der undre mig er så krøllet og ødelagt
den membran er, det kan ses på det link peter postede, hvorfor skulle den
blive så medtaget, er der måske nogle der har haft en out let ventil der så
sådanne ud i deres regulator ? det ville resultere i en oversvømmet
regulator. det har jeg aldrig set, og tænk så lige på at i EDO 04 bliver
denne ventil kun belastet med ca 1/10 af hvad den gør i en almindelig
regulator, så jeg ville jo gætte på at den kunne holde i 100år, men nej den
holde til nogle få dyk, det kunne være meget sjovt at høre hvad de kloge
mener har foråsaget at ventilen er blevet ødelagt ?

mvh Morten Dall

Fra : Henrik Manley

Dato : 03-09-03 20:57

> [...]
> holde til nogle få dyk, det kunne være meget sjovt at høre hvad de kloge
> mener har foråsaget at ventilen er blevet ødelagt ?

Jeg vil gætte på et opløsnings middel der er brugt til at rense udstyret.
Jeg har set en sillicone maske krølle på samme måde efter at have været i
kontakt med noget rengøringsmiddel. Jeg kan desværre ikke huske hvad det var
men det var noget almindeligt noget.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Morten Dall

Dato : 03-09-03 22:03

> [...]
> kontakt med noget rengøringsmiddel. Jeg kan desværre ikke huske hvad det

aha, se nu nermer vi os en forklæring, det lyder da sansynlig, og det passer
måske også godt med at RB80 ikke vil have dette problem, da dens ventiller
er en anden typpe, men stål fjeder osv ?

men hvis det er noget rengøring der er skyld i det, så må det vel betegnes
som en bruger fejl ?
hvis han har renset den, bør han vel se fejlen før han samler den ?

mvh Morten Dall

Fra : Alan Olsen

Dato : 03-09-03 22:07

På en anden rebreathergruppe jeg er medlem af, var der en der sagde at
ventilen deformeres hvis man bruger meget varmt vand til rensning.
Han skulle selv have prøvet det i forbindelse med rensningen af en
dobbelslange lungeautomat.
Jeg syntes at det lyder som et godt bud på hvorfor begge kredsløb havde
defekte ventiler.

Mvh Alan

Fra : Morten Dall

Dato : 03-09-03 22:38

"Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> På en anden rebreathergruppe jeg er medlem af, var der en der sagde at

hvad er det for en gruppe ?

> [...]
> dobbelslange lungeautomat.
> Jeg syntes at det lyder som et godt bud på hvorfor begge kredsløb havde

i det tilfælle ville det nok også være bedre med en tørdragt out let ventil

mvh Morten Dall

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-09-03 11:19

Morten Dall:

> "Alan Olsen" <al.olsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
>
> hvad er det for en gruppe ?

rebreather@nwdesigns.com - som jeg også er medlem af (selvom der
sjælden sker noget spændende).

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-09-03 11:58

> [...]
> dobbelslange lungeautomat.
> Jeg syntes at det lyder som et godt bud på hvorfor begge kredsløb havde

Muligvis, det kommer jo nok an på hvad de er lavet af. Siliconegummi kan
normalt godt tåle at blive kogt uden det tager skade. Derimod lidt forkert
olie og det er færdigt med det samme.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Alan Olsen

Dato : 03-09-03 16:44

Hej

Hvis ventilen der forbinder det store kammer med det lille "dumpkammer" ikke
virker, fiser gassen frem og tilbage mellem de to kammere, uden at der
dumpes noget. Resultatet er at gassen tømmes for ilt, så dør man som
bekendt.

Men som Peter skriver så lærer man jo nok på kurset at lytte efter
injektionen af gas. Så må man bare håbe at man også husker at lytte efter
kursuset er overstået.

Mvh Alan

Til Peter jeg fik trykket på den forkerte knap, derfor får du måske også
denne komentar privat.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-09-03 20:00

Alan Olsen:

> Til Peter jeg fik trykket på den forkerte knap, derfor får du
> måske også denne komentar privat.

Det gjorde jeg, men det så ud som en fejl (der var ingen tilsvininger