Parkering i KBH.?
Fra : Benz...

Dato : 02-09-03 12:10

Hej.

Hvad endte det så med ang parkering i kbh.?
Så vidt jeg husker var det at det blev ulovlig gjort at parkere på
fortorvet.
Men er der nogen som har fået nogen bøde for det endnu?
Eller nogen som kender nogen som har fået en??
Og evt. under hvilke omstændigheder?

Overvejer nemlig at komme til det selv. ;)

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-09-03 12:23

> Hvad endte det så med ang parkering i kbh.?
> Så vidt jeg husker var det at det blev ulovlig gjort at parkere på
> fortorvet.

Har det ikke hele tiden været det?
At de så tidligere så igennem fingre med det, var så noget andet.

> Men er der nogen som har fået nogen bøde for det endnu?
> Eller nogen som kender nogen som har fået en??
> Og evt. under hvilke omstændigheder?
> Overvejer nemlig at komme til det selv. ;)

Jeg kender da en måde hvor du hurtigt kan finde ud af hvordan det forholder
sig. Den koster dog 500,-.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-09-03 12:39

"Har det ikke hele tiden været det?"

I gamle dage måtte du parkere på fortorvet i KBH, hvis en barnevogn kunne
komme forbi, mener jeg det var. Så blev det ulovligt. Men hvordan det er
lige nu, ved jeg ikke. Husk at parkeringsreglerne er forskellige rundt om i
landet...

Det værste er at parkeringsvagterne ikke altid selv er klar over reglerne.
Så sidste år måtte jeg fortælle en P-vagt i Odense hvordan reglerne var. Jeg
havde heldigvis selv kontaktet politiet i Odense, inden jeg tog afsted

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-09-03 13:13

> [...]
> kunne komme forbi, mener jeg det var. Så blev det ulovligt. Men
> hvordan det er lige nu, ved jeg ikke. Husk at parkeringsreglerne er

Ja, men færdselsreglerne gælder i hele Danmark.
Jeg slog det lige op:

------
§ 28:
Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller
fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj,
hvis tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet
bestemmes i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af
køretøjet på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for
færdslen på fortovet.
------

Jeg synes det er lidt tvivlsomt, da man på motorcykel ikke kan parkere 'en
del af køretøjet på fortov'. Det vil da se lidt sjovt ud ihvertfald.
Strengt taget så er det vel, ud fra ovenstående, ulovligt at parkere hele
cyklen på fortov, uanset hvad der står i en lokal bekendtgørelse?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 02-09-03 13:48

Tjaa... Pas på.

I gamle dage måtte man fx. i Odense, parkere i betalingsbås, uden at betale.
Det blev så ændret.
Man måtte heller ikke holde 2 MC'er i samme bås!!! Ej heller på
ikke-betalingspladser!!!!

Og det sidste jeg har hørt dernede fra nu, er at man nu kun må holde i de
specielle MC-båse. Dette har jeg dog ikke fået bekræftet hos politiet endnu.

Så mit bedste råd er: Ring til politiet hvis du er i tvivl. Der er mange
forskellige lokale bestemmelser rundt om i landet.

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 02-09-03 13:08

Martin Sørensen wrote:

> Har det ikke hele tiden været det?
> At de så tidligere så igennem fingre med det, var så noget andet.

Jo det har hele tiden været ulovligt - men man har i København fået
dispensation for det i en år-række. Denne dispensation er således fornyligt
blevet inddraget således at Parkering København kan give bøder hvis folk
parkerer på fortorvet. Jeg har dog fået Søren Pinds ord for at man ikke har
tænkt sig at ændre praksis på området - men det betyder bare ikke at man er
bedre stillet hvis man alligevel en dag ender med at få en bøde - for uanset
hvordan man vender og drejer den så har de ret til at give een bøden
alligevel - and there ain't a damn thing you can do about it

--
Tony
Fazer 1000 (der dagligt holder parkeret på fortorvet)

Fra : Benz...

Dato : 02-09-03 13:38

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> [...]
> hvordan man vender og drejer den så har de ret til at give een bøden
> alligevel - and there ain't a damn thing you can do about it

Næ... Men det var lige praksis jeg var interesseret i.
Så er jeg væsenligt bedre stillet når jeg nu endag i den nærmeste fremtid
nok kommer til at skulle parkere i kbh.

Tak alle sammen!

Fra : KubikH

Dato : 02-09-03 16:47

"Tony Lorentzen" <spam@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Tony
> Fazer 1000 (der dagligt holder parkeret på fortorvet)

Har også en skrivelse fra den gode Hr. Pind.
Reglerne er kun gjort tydeligere, så man kan give bøder til MCére.
Man må fortsat holde på fortov mm. sålænge der er plads til den omtalte
"tvillingebarnevogn"
Pind har meddelt at disse retningslinier er indskærpet over for P København.
Så der er altså ikke ændret noget af betydning
Mvh
Niels

Fra : lejevalby@tiscali.dk

Dato : 02-09-03 12:30

> Har det ikke hele tiden været det?
> At de så tidligere så igennem fingre med det, var så noget andet.

Naeh - den forige formulering var noget med at sålænge at mc'en ikke
holdt i vejen var et ok - og at det blev tolket som at en
dobbeltbarnevogn skulle kunne komme forbi

Efter "revisionen" er det slået fast at det ikke er tilladt - men at de
i stor stil vil se igennem fingre med det ... Sålænge mc'en ikke er i
vejen

Jeg parkere på fortovet i valby på et sted hvor bilister ofter for en
p-bøde for samme forseelse - uden at have fået en bøde endnu

/A

Fra : Benz...

Dato : 02-09-03 13:44

Martin Sørensen wrote:

> Har det ikke hele tiden været det?
> At de så tidligere så igennem fingre med det, var så noget andet.

> Jeg kender da en måde hvor du hurtigt kan finde ud af hvordan det
> forholder sig. Den koster dog 500,-.

Er ikke interesseret! ;)

Jeg tager den billige vej.

Fra : Morten

Dato : 02-09-03 13:01

"Benz..." <jezzuz@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> Eller nogen som kender nogen som har fået en??
> Og evt. under hvilke omstændigheder?
>
> Overvejer nemlig at komme til det selv. ;)

Det er ikke så lang tid siden der blev skrevet om det sidst

http://groups.google.com/groups?hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=ed10b6dc.0304100528.3ebeb013%40posting.google.com&rnum=1

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 13:42

Benz... wrote:
> Hvad endte det så med ang parkering i kbh.?

Og nu vi er igang ..

Hvordan er det med sidevogne? må man godt parkere en sidevognscykel
i en bilbås, og skal man stille parkeringsafgift?

// Hans, der planlægger at købe en russer(MC).
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Benz...

Dato : 02-09-03 13:42

Hans Joergensen wrote:

> Og nu vi er igang ..
>
> Hvordan er det med sidevogne? må man godt parkere en sidevognscykel
> i en bilbås, og skal man stille parkeringsafgift?

Se det var jo egentlig et interessandt spørgsmål!

> // Hans, der planlægger at købe en russer(MC).

Kender en som har en Russer. Han køre heller ikke særlig lange ture på den.
I hvertilfælde ikke så langt væk fra hans bolig. ;)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-09-03 14:31

Benz... wrote:
> Kender en som har en Russer. Han køre heller ikke særlig lange ture på den.
> I hvertilfælde ikke så langt væk fra hans bolig. ;)

Hm? hvilken en har han ? jeg er lidt på udkig efter en militærmodel
med 2wd og militær-udstyr (minus gevær, æv;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : ozoko

Dato : 02-09-03 21:36

> [...]
> Eller nogen som kender nogen som har fået en??
> Og evt. under hvilke omstændigheder?
>
> Overvejer nemlig at komme til det selv. ;)

Jeg skrev til Parkering København for at få en forklaring, den er vedhæftet
herunder.

Han forsøgt også at sende mig en liste over MC parkering i kbh, men fik
sendt en forkert fil; selvom jeg har skrevet tilbage til ham har jeg ikke
modtaget den rigtige endnu.

/Oizo
GSF 600

============

Tak for din henvendelse til Parkering København vedrørende parkering med
motorcykler.
Det er korrekt at det ikke er tilladt at parkere motorcykler i almindelige
p-båse beregnet for biler , ligesom biler ikke må parkere i p-båse der er
afmærket med MC.
Der findes desværre ingen liste over mc p-pladser , men vi er ved at prøve
at " konstruere " en liste den vedhæfter jeg til dig , du kan også med
fordel læse nedenstående , som skulle give svar på de fleste spørgsmål
omkring parkering med MC.

Ændringerne i praksis betyder ikke som det anføres, at motorcykler fremover
ikke kan parkeres på fortovet. Motorcykler kan fremover stadig parkeres på
fortov, hvis parkeringen helt åbenbart ikke hindrer tilgængeligheden for
fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Ud fra den tidligere praksis var det som nævnt ikke muligt for den
ansvarlige myndighed Parkering København at skride ind. Det er der nu åbnet
mulighed for, således at parkeringer der hindrer tilgængeligheden for
fodgængernes passage og den øvrige færdsel kan begrænses mest muligt.

Det ville have været ganske enkelt at holde sig stringent til lovens
bogstav, der forbyder motorcyklers parkering på fortove. Vi er dog
opmærksomme på, at det mange steder i København kan lade sig gøre, at
motorcykler parkeres på fortovet, uden at det hindrer tilgængeligheden, og
har derfor valgt denne praksis.

Eksempelvis vil en motorcykel der parkeres langs med og helt op ad en husmur
på et meget bredt fortov ikke blive pålagt en afgift, ligesom andre
parkeringer der helt åbenbart ikke hindrer fodgængernes passage vil være en
mulighed.

Vi har fuld tillid til, at ansvarlige motorcyklister er i stand til at
bedømme, hvornår en parkering kan finde sted, og hvornår en parkering vil
hindrer tilgængeligheden for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Formaliseringen af ændringen mener vi er tilgodeset ved den fulgte
fremgangsmåde, da der netop er tale om en ændring i praksis og ikke en
ændring i lovgivningen. Mere konkrete tiltag og forslag med faste
målangivelser vil efter vores vurdering kræve en ændring i lovgivningen.

I en storby som København er der vidt forskellige individuelle behov for at
færdes i byen og derfor mange forskellige hensyn at vægte. Ud fra en
helhedsvurdering findes den valgte praksis på nuværende tidspunkt mest egnet
og anvendelig.

God sæson.

Med venlig hilsen

Benny Bantz