Vægt og alder ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 02-09-03 11:50

Når man ser den almindelige BMI skale for kvinders- og mænds idealvægt kan
man konstatere, at denne ikke tager højde for alder. Er det ikke en fejl,
eller kan man sige at et menneskes idealvægt ikke er afhængig af dets alder?

Er sådanne idealvægt-udreninger baseret på måling af hvad der er statistisk
normalt, eller udregnes de ud fra hvad man mener er "sundest", uanset hvad
normen rent faktisk er?

v.h.
Jakob

Fra : gap

Dato : 02-09-03 20:40

hej

man har altid sagt at den vægt man havde som 20-årig skal man holde hele
livet - forudsat at man var slank dengang.

Med venlig hilsen

Spirrevip

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-09-03 21:45

> man har altid sagt at den vægt man havde som 20-årig skal man holde hele
> livet - forudsat at man var slank dengang.

Gælder kun mænd. Kvinder skal helst ikke være for slanke, når de kommer op i
årene - har noget med hormoner og kræft at gøre.

Mvh Maria

Fra : Pia J

Dato : 03-09-03 06:28

"gap" <gap@tdcadsl.dk> wrote in message
> hej
>
> man har altid sagt at den vægt man havde som 20-årig skal man holde hele
> livet - forudsat at man var slank dengang.

Jeg vejede 42 kg som 20-årig. Det kommer jeg STENSIKKERT ikke ned på igen!!
50 hvis jeg knokler rigtig hårdt.

:Pia

Fra : Maria

Dato : 30-09-03 14:27

hh.... Hvad så når man KUN er 23 år og vejer 36 kg

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-03 18:11

> hh.... Hvad så når man KUN er 23 år og vejer 36 kg

Så er man enten dværg eller har anoreksi
Nej, jeg ved godt at det er alvorligt for dig - jeg gætter på at det er dig
fra dk.helbred ?

Mvh Maria

Fra : Maria

Dato : 30-09-03 19:36

Tue, 30 Sep 2003 19:10:52 +0200, Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> skrev:

> Så er man enten dværg eller har anoreksi
> Nej, jeg ved godt at det er alvorligt for dig - jeg gætter på at det er
> [...]

Ja det er mig, og jeg er hverken dværg eller har anoreksi.

Faktisk var jeg forbi mine forældre i går og fordi jeg skulle hente noget.
Mine forældre ved nu ikke meget om hvad jeg laver (mere vil jeg ikke komme
ind på her). Men min mor spurgte da, hvordan det gik hos diætisten, jeg
sagde var var færdig, men overvejde om jeg ikke skulle tage til læge igen,
fordi der måtte kunne gøres et eller andet. Hertil svarede hun: "Man er som
man er, og det må man accepterer".
Jeg tænkte: "Fed, opbakning...den kan jeg virkelig også bruge... NEVER" -
På vej hjem tænkte jeg så: "Hvad fanden har jeg overhovedet mine forældre
til...??"

Sorry...skulle lige ud med det....

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-09-03 20:36

"Maria" <maria@fjernfjong.dk> skrev i en meddelelse
newsrwbsmjd648hpk3@news.tele.dk...

> [...]
> På vej hjem tænkte jeg så: "Hvad fanden har jeg overhovedet mine forældre

Hvad skulle du lige ud med? Undrer mig lidt....

I mine ører lyder det nemlig som om du faktisk får en fed opbakning - nemlig
accept. Men på den anden side får du vist ikke den opbakning du forventer?
Hvad ville være rigtig opbakning for dig?

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria

Dato : 30-09-03 21:34

> [...]
> accept. Men på den anden side får du vist ikke den opbakning du
> forventer?
> Hvad ville være rigtig opbakning for dig?

Jeg havde da ventet en eller anden form for opbakning om at de havde synes
det var en god ide at jeg fik en ny tid hos lægen fordi der måtte gøres
noget.

Jeg er jo 23 år, ca. 165 cm, 36 kg..?!
Jeg kan feks. ikke have cowboybukser, har næsten hver dag ondt i mine led
fordi de ikke kan tåle det ene og det andet. Lægerne siger det går over når
jeg har taget 10 - 15 kg. på.

Da jeg startede med at få ondt i mine led sagde mine forældre: "nå du har
nok overanstrengt dig, det går over igen".

En af mine tidl. kollega sagde at hun synes jeg skulle gå til lægen, fordi
jeg lignede en "hængt kat", når jeg havde så ondt i mine led. Jeg tog
derfor til lægen, som godt kunne se der var noget galt, og henviste mig til
diætisten på sygehuset.

Så nej ærlig talt synes jeg ikke jeg får en skid opbakning fra mine
forældre men derimod synes jeg min tidl. kollega hjælpe mig mere.

Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-10-03 07:33

"Maria" <maria@fjernfjong.dk> skrev i en meddelelse
newsrwbx2nun48hpk3@news.tele.dk...

> Så nej ærlig talt synes jeg ikke jeg får en skid opbakning fra mine
> forældre men derimod synes jeg min tidl. kollega hjælpe mig mere.

Det lyder stadig for mig som om du har forældre, der støtter dig og
accepterer dig som du ER. Selvom jeg jo godt kan fornemme, at DU ikke føler
du bliver støttet.

Har du prøvet fortælle dem, at når du fortæller, at du vil til læge, så har
du brug for, at de fortæller dig, at det er en god idé du har fået? Hvis det
vel at mærke ER det, du synes de skal sige til dig.

Og hvis du har behov for, at DE kommer med ideer og forslag til, hvordan du
skal gøre, så fortæl dem, at det er dét, du har behov for.

Ikke engang forældre kan regne ud, hvad deres datter forventer og
ønsker. Gid det var såvel *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria

Dato : 07-10-03 07:09

Ja jeg har prøvet at fortælle dem det.

Lige nu er jeg f.eks. syg. Har pisse ondt der hvor ribbenene går du til
hver sin side. Her sagde de f.eks. "Det skal bare arbejdes væk!".

Derimod har min tidl. kollega ringet hver dag, for at høre hvordan det går.
Hun synes jeg skulle tage til læge for at finde ud af hvad det er, fordi
jeg har haft det i 4 - 5 dage nu.

Så nu vil jeg ringe til lægen, og så må lægen samtidig finde ud af hvad han
kan gøre for at jeg tager nogle kilo på. Da diætisten ikke hjalp.

Maria
ps. Jeg føler min tidl. kollega er der mere for mig end mine forældre!!

Fra : Jørgen Hess

Dato : 09-10-03 17:38

> Så nej ærlig talt synes jeg ikke jeg får en skid opbakning fra mine
> forældre men derimod synes jeg min tidl. kollega hjælpe mig mere.
>
> Maria

Nu har vi ikke fået at vide, hvorvidt dine er forældre er normal
vægtige eller ej.
Når nu dagens trend er "Spis mindre fedt" "Spis mindre Kulhydrat"
"Spis mindre protein" / "Spis mere fedt" "Spis mere kulhydrat" "Spis
mere protein". Så er essensen af alle gode slankeråd: At man generelt
skal spise mindre eller næsten ikke spise noget af visse ting. Og dyrk
mere motion.

Det vil sige at du (Efter mit gæt) skal leve fuldstændig almindeligt
med dansk mad. Det vil sige godt med kulhydrater, men ikke for mange
grønsager, lad fedtet sidde på kødet. Brug lidt mere smør en anbefalet
til den opbagte sovs. Spis fromager godt med sukker, fløde og æg.
Alt det som de fleste her i gruppen elsker, men ikke må få (I
ubegrænsede mængder) Spis mange små måltider er et godt slankeråd.
Altså spis få men store måltider.

Og alligevel: Der ER mennesker der kan vælte sig i de værste (for
denne gruppes vedkommende) sager og alligevel ikke tage på.

Du har virkelig min medfølelse, og kan du bruge det til noget er jeg
glad. Men opskriften på, hvordan du skal tage på i vægt har jeg ikke.

Jørgen