scooter parkering
Fra : OZ7AIK Jørgen

Dato : 02-09-03 09:28

hej
er der nogen der kan fortælle hvordan det er
med reglerne om parkering af scooter og scootercar
inde i byen "København"

Jørgen

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-09-03 13:21

"OZ7AIK Jørgen" <oz7aik@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> hej
> er der nogen der kan fortælle hvordan det er
> med reglerne om parkering af scooter og scootercar
> inde i byen "København"
>
> Jørgen

En scooter betegnes som en cykel når det gælder parkering, men jeg ved så
ikke med scootercar.

Kim Larsen

Fra : Kim Pedersen

Dato : 06-09-03 15:21

Uddrag fra Pressemeddelse udsendt fra Parkering - København d. 21. Marts
2003.

Fra og med 24. Marts 2003 har Københavns Kommune ændret parkeringsreglerne
for parkering af motorcykler og EU-knallerter i Københavns Kommune.

Før denne dato kunne motorcykler og EU-knallerter parkere på fortove og
gangarealer uden at blive pålagt en parkeringsafgift (bøde) sålænge disse
ikke var til gene for de gående.

Fra 24. Marts 2003 regnes motorcykler og EU-knallerter, i forbindelse med
parkering, som værende personbiler, lastbiler og andre
indregistreringspligtige køretøjer.

Dette medfører at motorcykler og EU-knallerter kun lovligt må parkeres i
afmærkede P-båse (typisk mærket med MC).

Yderligere oplysninger bør kunne findes på www.parkering.dk

Kim Pedersen

Fra : RedHot

Dato : 06-09-03 17:14

I TouringNyt 5/2003 stod flg::

Mildere vinde fra Parkering København

Det ser ud, som om de nye regler for parkering i København er blevet
overfortolkede af mange. Nedenstående svar til en TN-læser peger ihvertfald
i den retning.

Vedrørende parkering med motorcykler og EUknallerter.

Ændringerne i praksis betyder ikke, at motorcykler fremover ikke kan
parkeres på fortovet. Motorcykler kan fremover stadig parkeres på fortov,
hvis parkeringen helt åbenbart ikke hindrer tilgængeligheden for
fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Ud fra den tidligere praksis var det som nævnt ikke muligt for den
ansvarlige myndighed Prkering København at skride ind. Det er der nu åbnet
mulighed for, således at parkeringer, der hindrer tilgængeligheden for
fodgængernes passage og den øvrige færdsel, kan begrænses mest muligt.

Det ville have været ganske enkelt at holde sig stringent til lovens
bogstav, der forbyder motorcyklers parkering på fortove. Vi er dog
opmærksomme på, at det mange steder i København kan lade sig gøre at
motorcykler parkeres på fortovet, uden at det hindrer tilgængeligheden, og
har derfor valgt denne praksis.

Eksempelvis vil en motorcykel der parkeres langs med og helt op ad en husmur
på et meget bredt fortov ikke blive pålagt en afgift, ligesom andre
parkeringer der helt åbenbart ikke hindrer fodgængernes passage vil være en
mulighed.

Vi har fuld tillid til, at ansvarlige motorcyklister er i stand til at
bedømme, hvornår en parkering kan finde sted, og hvornår en parkering vil
hindre tilgængeligheden for fodgængernes passage og den øvrige færdsel.

Formaliseringen af ændringen mener vi er tilgodeset ved den fulgte
fremgangsmåde, da der netop er tale om en ændring i praksis og ikke en
ændring i lovgivningen. Mere konkrete tiltage og forslag med faste
målangivelser vil efter vores vurdering kræve en ændring i lovgivningen.

I en storby som Købehavn er der vidt forskellige individuelle behov for at
færdes i byen og derfor mange forskellige hensyn at vægte. Ud fra en
helhedsvurdering findes den balgte praksis på nuværende tidspunkt mest egnet
og anvendelig. God sæson.

Benny Bantz
Vagtleder

--
RedHot

***Motorcycles don't drool and make puerile comments when you dress in
leathers***

Fra : oz7aik Jørgen

Dato : 07-09-03 08:15

tak for hjælpe alle sammen

73 de oz7aik Jørgen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-09-03 21:33

On Sat, 6 Sep 2003 18:13:42 +0200, "RedHot" <redhot@scor.dk>
wrote:

>I TouringNyt 5/2003 stod flg::
>
>Mildere vinde fra Parkering København

Jeg har haft kontaktet Justitsministeriet angående Parkering
Københavns idet jeg mente at nogle af reglerne direkte var i
modstrid med færdselsloven. Jeg har 12. august fået 2½ side
svar, hvor bl.a. står:

"Bestemmelser truffet i medfør af færdselslovens § 92, skal
imidlertid respektere færdselslovens øvrige bestemmelser,
herunder færdselslovens §28, stk. 3. Københavns Kommune kan
således ikke bestemme, at tohjulede knallerter ikke må
parkeres på fortorv, idet det følger af § 28, stk. 3, 4.
pkt., at forbuddet mod standsning og parkering på cykelsti,
gangsti eller fortorv ikke gælder cykler og tohjulede
knallerter.

Parkering København har over for Justitsministeriet
tilkendegivet, at § 3 i bekendtgørelsen om parkering i
København i sin nuværende udformning kan forstås som
omfattende et forbud mod parkering på fortorv for tohjulede
knallerter, hvilket efter det oplyste ikke er meningen.
Parkering København har endvidere oplyst, at der i
øjeblikket arbejdes på at præcisere bekendtgørelsens
bestemmelser, herunder § 3."

Så konklussionen er, at heller ikke kommunale institutioner
kan indføre regler som er i modstrid med dansk lovgivning.
Og at det iøvrigt nytter at klage...

/Knud