Arb.giverbetalt internetforbindelse
Fra : Kristian Mogensen

Dato : 02-09-03 08:50

Hej NG!

3 Simple spørgsmål, håber jeg. :)

Vi har et netværk her på kontoret, som alle ansatte har adgang til via
internettet (via VPN).

Så vidt jeg kan gennemskue er en arbejdsgiverbetalt internetforbindelse ikke
skattepligtig for medarbejderen, hvis der er adgang til virksomhedens
netværk (bingo - dette er opfyldt).

Spørgsmålene melder sig imidlertid:

1) Er det en fuldt lovlig og acceptabel fremgangsmåde, hvis man justerer den
enkelte ansattes bruttoløn ned (svarende til udgiften til den private
internet-forb.) og i virksomheden afholder udgifterne til internetudbyderen?
Eksempel. X har nuværende bruttoløn på 25.000,- og 400,- pr. md. til
internetforbindelsen derhjemme. Kan selskabet betale
internetforbindelsesregningerne og justere X's bruttoløn til 24.600,-?

2) Hvis ovenst. er OK, skal man da indberette udgifterne til arb.giverbetalt
internetforb. nogetsted, fx. på oplysningssedlerne sidst på året el. lign?

3) Hvis 1'eren er OK, er det så OK at 'overtage' regningerne for de private
internetforbindelser med tilbagevirkende kraft tilbage til 01.01.2003? (dvs.
indeværende regnskabsår)

Ser meget frem til så simple svar som muligt :)

På forhånd tak!

/Kristian

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-09-03 20:09

Kristian Mogensen wrote:

> [...]
> skattepligtig for medarbejderen, hvis der er adgang til virksomhedens

Rigtig, resten er rent gætteværk, så skriv hvad du vil opnå.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Kristian Mogensen

Dato : 03-09-03 10:18

> Rigtig, resten er rent gætteværk, så skriv hvad du vil opnå.

Gætteværk? Hvem gætter - dig eller mig?

Jeg vil gerne nedjustere bruttolønnen (dvs. før skat og bidrag) for en
medarbejder, mod tilgengæld at betale hans udgifter til privat
internetforbindelse.

Jeg vil gerne overtage hans regninger for den private internetforbindelse
fra 1.1.2003 til nu - mod at trække det i hans bruttoløn.

Jeg vil gerne vide om ovenstående er lovligt og helt efter bogen - og om man
skal indberette værdien af regningerne (betalt af virksomheden) vedrørende
hans private internetforbindelse.

Beklager hvis jeg ikke udtrykte dette i det første opslag...

/Kristian

Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 04-09-03 23:35

Var der ikke på et tidspunkt også tale om at man kunne få fri telefon
uden beskatning, hvis blot man også havde frit internet?

Hvordan definerer man i øvrigt "Adgang til netværk" ?
Flg er hentet fra Told&skat's hjemmeside:
Fra 1. januar 2002 er der dog skattefrihed for arbejdsgiverbetalt
datakommunikation via en dataforbindelse tilsluttet den ansattes pc i
hjemmet, når denne har adgang til arbejdsstedets netværk.

Hvis man eks. henter mail fra virksomhedens server kan det vel næppe
gå under ovennævnte eller ?

Carsten

Fra : anders majland

Dato : 05-09-03 07:40

> Hvis man eks. henter mail fra virksomhedens server kan det vel næppe
> gå under ovennævnte eller ?

Jeg har set en vejledning hvor det er fomuleret som fuld adgang til de
filer man ville have adgang til på sin "pind"

/A