Hvidløgsolie
Fra : Stefan Garvig

Dato : 02-09-03 03:08

Til bagte kartofler hører persillesmør (fy for den Lede) eller Hvidløgssmør
(Mums). Men man kan faktisk lige så godt bruge hvidløgsolie.

Tag en passende mængde god madolie (vindruekerneolie er fremragende) i et
glas (nemt at rengøre bagefter) svarende til den mængde smør du ellers ville
have anvendt. Kom friskpresset hvidløg i. Rør rundt for at fordele hvidløg.
Voila! Nemmere kan det ikke gøre. Og det er mindst lige så velsmagende som
hvidløgssmør, men knap så fedtholdigt. Krydderier, evt. lidt salt, kan
tilsættes efter smag og behag.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
For direct reply only:

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-09-03 06:42

Stefan Garvig skrev:

> [...]
> at fordele hvidløg. Voila! Nemmere kan det ikke gøre. Og det er
> mindst lige så velsmagende som hvidløgssmør, men knap så fedtholdigt.

Hvordan mener du "knap så fedtholdigt"? Smør indeholder 80 % fedt, mens
olie indeholder 100 % fedt.

// Klaus

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-03 18:23

Stefan Garvig wrote:

> Tag en passende mængde god madolie (vindruekerneolie er fremragende)

jeg ville nu lige netop til denne brug foretrække en god olivenolie. Den
bidrager med nogle smagsretninger (jeg tror 'herbale' dækker) der passer
fremragende til hvidløg.

> mindst lige så velsmagende som hvidløgssmør, men knap så fedtholdigt.

Det må da vist være en smutter

vh
Jan