Stegepander
Fra : Stefan Garvig

Dato : 02-09-03 02:54

Jeg har mange dårlige erfaringer med stegepander, navnlig Tefal-pander.
Tefal-belægningen holder ikke, ofte kun et par måneder, selv ved stegning
ved kun moderat varme.

Min stegepande med titanbelægning får tingene til at hænge fast ved moderat
varme, hvilket ikke skulle ske.

Titanpander skulle efter sigende kunne stege uden fedtstof (smør, margarine,
olie), men det kan min slet ikke. Det hænger fast som bare Pokker!

Jeg har rengjort min titanpande med en kradsesvamp og opvaskemiddel, hvilket
skulle gøre panden så god som ny. Men det hænger sgu stadig fast på panden.

Håber, at nogen her i gruppen kan hjælpe mig med råd om brug af titanpander.

Håber at høre om jeres erfaringer med stegepander - måske især hvilken
pandetype, I har de bedste erfaringer med.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
For direct reply only:

Fra : Kai Andersen

Dato : 02-09-03 10:08

> Titanpander skulle efter sigende kunne stege uden fedtstof (smør,
margarine,
> olie), men det kan min slet ikke. Det hænger fast som bare Pokker!

Det kan den også, men en lille smule olie eller margarine skader bestemt
ikke stegningen.
Det er fordi du vasker den med opvaskemiddel. Skyl den i varmt vand, og vask
med børsten, men altså uden opvaskemiddel.

> Håber at høre om jeres erfaringer med stegepander - måske især hvilken
> pandetype, I har de bedste erfaringer med.

Tefalpander er virkelig dårlige til at stege med, den kan kun koge ting
eller varme pølser.

Støbejern kan blive afsindigt varmt, men mange folk ødelægger dem, før de
finder ud af det.
ALDRIG nogen sinde opvaskemiddel. Hvis du har gjort det så kan du stille den
på varmen, tænd på 70% varme og kom en masse salt på (1kg eller 2). Dette
trækker sæben op af panden. Lad den stå i en halv time, og slut af med at
komme noget lunkent eller varmt vand på til at koge den op.
Nu kan du stege uden at det hænger fast igen.

Kai

Fra : Hauge

Dato : 02-09-03 11:49

Hejsa

"Kai Andersen" <Hvisjegvarenrigmand@penge.dk> wrote in message
> Det er fordi du vasker den med opvaskemiddel. Skyl den i varmt vand, og
vask
> med børsten, men altså uden opvaskemiddel.

Jeg har en wok med titanium, og den ryger i opvaskemaskinen, den er efter 2
år stadig som ny, bruger aldrig fedstof og intet hænger fast deri.
Er det en speciel god kvalitet jeg har fået fat i? (Alta 149 kr.)

Mvh Hauge

Fra : Kai Andersen

Dato : 02-09-03 12:50

> Er det en speciel god kvalitet jeg har fået fat i? (Alta 149 kr.)
>
> Mvh Hauge

Det kan kun guderne vide

Fra : Hauge

Dato : 02-09-03 12:57

Hejsa

> Det kan kun guderne vide

Hehe, troede ikke det var gud der brugte stegepander, men ham nede i dybet

Mvh Hauge

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-03 18:27

Hauge wrote:

> Hehe, troede ikke det var gud der brugte stegepander, men ham nede i
> dybet

Han kommer aldrig i Aldi!

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-09-03 18:27

Kai Andersen wrote:

> Det er fordi du vasker den med opvaskemiddel. Skyl den i varmt vand,
> og vask med børsten, men altså uden opvaskemiddel.

Forveksler du ikke titan med støbejern. Iflg de medfølgende
brugsvildledninger til mine NOWA-gryder/pander skal de netop vaskes grundigt
med opvaskemiddel, hvis maden begynder at hænge fast.

vh
Jan

Fra : Kai Andersen

Dato : 02-09-03 22:05

> Forveksler du ikke titan med støbejern. Iflg de medfølgende
> brugsvildledninger til mine NOWA-gryder/pander skal de netop vaskes
grundigt
> med opvaskemiddel, hvis maden begynder at hænge fast.

Nej, det gør jeg ikke.
Inspirations serie af Titan pander skal ikke vaskes med sæbe, men f.eks.
Raadvads skal vaskes med sæbe.
Jeg aner ikke hvad forskellen er, men det er producenternes skrevne ord.
Kai

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-09-03 17:23

Kai Andersen wrote:

> [...]
> f.eks. Raadvads skal vaskes med sæbe.
> Jeg aner ikke hvad forskellen er, men det er producenternes skrevne

Jammen så burde vi starte med at spørge manden, hvilket fabrikat han
interesserer sig for. Ellers er ethvert svar jo nærmest lige godt eller lige
dårligt

vh
Jan

Fra : -V-

Dato : 02-09-03 10:33

Stefan Garvig wrote:
> Min stegepande med titanbelægning får tingene til at hænge fast ved
> moderat varme, hvilket ikke skulle ske.
> Håber, at nogen her i gruppen kan hjælpe mig med råd om brug af
> titanpander.

Min egen erfaring med titaniumspander (to stks. Scanpan) er at de bør
behandles præcis, som mine gode, gamle støbejernspander. Altså en lille
smule fedtstof, ingen sæbe og bare en børste og varmt vand til at gøre den
ren.
Hvis du har brugt sæbe på skal du, som Kai så rigtigt skriver, koge den af
med masser af salt og kogende vand. Derefter er det en god idé at smøre den
let med lidt vindruekerneolie på en klud.

-V-

Fra : Stefan Garvig

Dato : 04-09-03 22:01

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> let med lidt vindruekerneolie på en klud.

Jeg vil prøve rådene snarest - men jeg savner en forklaring på, hvorfor man
ikke må bruge sæbe, og at man skal koge panden i salt, hvis man alligevel
har brugt sæbe.

Jeg prøver at spørge i dk.videnskab, hvortil jeg XFUT'er (tror jeg nok det
hedder).

Venligst

Stefan Garvig
--
**********

Fra : Erling Hansen

Dato : 08-09-03 15:24

Stefan Garvig <sgdataGED@edb.dk> wrote:

> [...]
> har brugt sæbe.
>
> Jeg prøver at spørge i dk.videnskab, hvortil jeg XFUT'er (tror jeg nok det

Hej Stefan. Hvis du har været ude og sejle og har prøvet at vaske hænder
i saltvand, så ved du hvorfor det er godt til at neutralisere sæbe.
En pande (alu eller andet) der ikke vaskes, danner et godt, fast
gennemstegt lag på overfladen, så du ikke behøver ret meget fedtstof -
og så er det uskadeligt, i modsætning til tefal og andre...
--
Med venlig hilsen Erling Hansen

http://www.erlinghansen.dk/

Fra : Henrik Engel

Dato : 02-09-03 11:40

Hej NG'er

Jeg har den erfaring efter at have prøvet lidt af hvert, at
støbejerns pander er langt de bedste. Hvis man ikke bruger sæbe på
dem.

Der er heller ingen grund til at bruge andet. Svenske
undersøgelser viser at kødt og grøntsager man steger så at sige
ikke kan optage fedt under stegning.

Hvis man hælder fedtet fra efter stegning og ikke panerer med rasp
og lignende så er der ingen grund til at købe stege/koge pander
som tefal der ikke virker eller højst virker i få måneder.

Henrik Engel

----------------------
www.FamilienEngels.net

Fra : Søren Kongstad

Dato : 02-09-03 12:35

"Henrik Engel" <hengel@mail.dk> wrote in message
> Hvis man hælder fedtet fra efter stegning og ikke panerer med rasp
> og lignende så er der ingen grund til at købe stege/koge pander
> som tefal der ikke virker eller højst virker i få måneder.

Pandekager!

Det er synd at bruge fedtstof til pandekager, de suger en del og bliver nemt
lidt fedtede i betrækket hvis man bruger fedtstof på panden. Kom lidt olie i
dejen, og stej dem på en tefalpande.

99% af vores mad laves i wokken, eller i sauterpanden, men pandekagerne, de
skal laves på slip let

Søren

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 02-09-03 23:31

"Søren Kongstad" <kongstad@kongstad.net> wrote:

>Det er synd at bruge fedtstof til pandekager, de suger en del og bliver nemt
>lidt fedtede i betrækket hvis man bruger fedtstof på panden. Kom lidt olie i
>dejen, og stej dem på en tefalpande.

Man kan nu godt lave pandekager på andet end tefal. I mit barndomshjem
blev pandekagerne altid lavet på en gammel alu-stegepande. Den var
godt brugt, fik aldrig sæbe og stegte fint pandekager.
Nu er komfuret så skiftet ud til induktion, og det virker jo ikke med
aluminium.

Selv bager jeg af og til pandekager på min titanium-pande - også uden
ekstra fedtstof.

I øvrigt er min mors bedste stegepande en lille støbejernspande, som
min far købte for mere end tredive år siden. Den fungerer glimrende på
induktionskomfuret, og man skal faktisk anstrenge sig meget for at
brænde noget fast på den. Den har heller aldrig fået sæbe - og dog:
For fem år siden stod natten over med bunden i brun sæbe, og pludselig
kunne man igen se ind til metallet på bagsiden

--
Kåre

Fra : Morten Lidegaard

Dato : 02-09-03 16:00

Hej

Har Gastrolux, og rengør med vand sæbe og alm svamp (dem man kan købe 10 for
kr 5,- i et hvert supermarked - de har både den hårde side og den bløde) Jeg
bruger begge sider. Min pande steger godt, og holder sig som ny. Steger ikke
for fuld knald, men næsten, og skruger gærne ned efter bruning....

Morten

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 03-09-03 20:16

"Morten Lidegaard" <morten@lidegaard.net> writes:
> [...]
>Jeg
>bruger begge sider. Min pande steger godt, og holder sig som ny
Samme her - Gastrolux er simplethen bare den bedste pande jeg nogensinde
har haft på komfuret. Jeg har ganske vist en del andre, herunder et par
Eva Trio ting og nogle støbejernspander af den gode gamle slags. de er
udmærkede, men kommer ikke på højde med Gastrolux.
Støbejernspanderne og Eva Triopanderne får ikke andet end varmt vand - og
de steger nu fortrinligt.
--
Frank Løkkegaard
Et hus uden bøger er fattigt, også når skønne tæpper dækker dets gulve og

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-09-03 08:41

On Tue, 2 Sep 2003 03:54:29 +0200, "Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk>
wrote:

>Håber at høre om jeres erfaringer med stegepander - måske især hvilken
>pandetype, I har de bedste erfaringer med.

De bedste pander (og gryder, for den sags skyld) jeg ejer, er
Calphalon Hard-anodized. De er lavet af aluminum, som er passiveret.
De er ikke helt så "non-stick" som f.eks tefal, men de er langt mere
holdbare, og de er langt bedre til stegning ved høj varme, f.eks.
bøffer.
Desværre er de også relativt dyre :(

Tom

--
Continued dependence on relief induces
a spiritual and moral disintegration.

Fra : Erling Hansen

Dato : 04-09-03 22:46

Stefan Garvig <sgdataGED@edb.dk> wrote:

Mine to mest sejlivede og oftest brugte grejer er en pande og en
stegegryde, vi fik i bryllupsgave i 1957 ! Look - nopret aluminium -
super til stegning - og giver stadig de smukkeste pandekager eller den
flotteste brunede grydesteg.
Helst kun afvaskning med varmt vand lige efter brug.

Fra : Stefan Garvig

Dato : 05-09-03 02:12

"Erling Hansen" <erling.korsoer@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> flotteste brunede grydesteg.
> Helst kun afvaskning med varmt vand lige efter brug.

Hej Erling

En sådan pande havde vi faktisk i mit barndomshjem, og den stegte (husker
jeg nu) aldeles fortræffeligt. Jeg må se mig omkring hos marskandisere og
loppemarkeder efter en sådan glimrende stegeting.

Hvad sker der med din stegepandes stegeegenskaber, hvis du vasker den med
sæbe?

Venligst

Stefan
--
**********

Fra : Erling Hansen

Dato : 05-09-03 13:16

> [...]

> loppemarkeder efter en sådan glimrende stegeting.
>
> Hvad sker der med din stegepandes stegeegenskaber, hvis du vasker den med

Hej, Stefan.
Så hænger alting fast, også selv om der er smør/margarine/olie på. En
gang hver anden måned vasker jeg den af med sulfo - giver den en gang
salt som beskreveet i et af de andre indlæg, og så får den en klat smør,
som får lov at stå smeltet en halv times tid på midste blus. Så er den
sgu så god som den dag vi fik den.
Og i modsætning til Tefal og de andre, er det en STEGE-pande.

mvh
erling