Simpel fejl, men hvem kan hjælpe. Gammel ~
Fra : Christian

Dato : 01-09-03 20:47

Hej

Så er den gal med den gamle cykel igen.

Jeg er den glade ejer af en gammel honda 500 four fra først i
halvfjerdserne. Den kører perfekt hvis man ændrer navnet til honda 3
cylindret.

Kort fortalt er problemet at den kun kører på 3 cylindre. cylinder nummer 1
vil ikke tænde/starte.
Det var jo ikke så svært at finde fejlen vil man så tænke, men tro om.
Der er gnist og timingen er også korrekt.
Karburatoren er også renset og svømmeren er ligeledes justeret.
Ventilerne er også kontrolleret for spillerum, og kompressionen er også
normal.

Nu har jeg så fundet ud af at hvis jeg lukker for benzinhanen kører den
perfekt på alle 4cylindre i 10 sekunder, hvorefter den skifter tilbage og
kører på 3cylindre igen.

Hvis svømmeren var forkert indstillet, skulle den da blive ved med at køre
på alle 4 indtil den løb tør eller hvad.

Jeg er løbet tør for ideer, så alle forslag er velkomne

MVH
Christian, Den trætte amatør mcroder

Fra : Henrik Damgaard

Dato : 01-09-03 21:09

"Christian" skrev i en meddelelse
> Så er den gal med den gamle cykel igen.

> Hvis svømmeren var forkert indstillet, skulle den da blive ved med at køre
> på alle 4 indtil den løb tør eller hvad.
>
> Jeg er løbet tør for ideer, så alle forslag er velkomne

Hej Christian

Bare en umiddelbar indskydelse, som jeg ikke har nået at tænke helt igennem:
Hvad nu hvis karburatoren på den første cylinder har forkort indstillet
svømmerhøjde. Så vil den måske "drukne" når benzinhanen er åbnet, men netop
passe i den korte periode efter du lukker, til der er for lidt benzin i
svømmerhuset.
Hvis det er rigtigt, så skal du have justeret svømmerhøjden, så den passer
og er ens med de tre andre karburatorer.

Held og lykke med fejlfindingen (Jeg har selv haft en cb 500F, og er meget
lun på at få en igen. Dejlig maskine)

Henrik Damgaard

Fra : Jørgen Klindt Anders~

Dato : 01-09-03 21:49

"> Jeg er løbet tør for ideer, så alle forslag er velkomne

> MVH
> Christian, Den trætte amatør mcroder

her måske en ide mere.

bliver tændrøret overhovedt vådt altså kommer der benzin ind.
har du prøvet at bytte om på to tændrør det kan være der er lige lidt nok
gnist på nr 1.
har du tjekket kablet oppe på spolen den kan godt være gnækket så det virker
en gang imellem.
obs: spolen har højst sandsynligt støbte kabler så det plejer at være her
det er galt.

har selv en 550 four fra 76 den fik jeg nye spoler til for 320 kr så det er
ikke den dyreste invistering.

håber det kunne hjælpe

mvh
klindt
cb550 (til salg)
kører nu på marauder.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 02-09-03 07:08

> Så er den gal med den gamle cykel igen.
>
> Jeg er den glade ejer af en gammel honda 500 four fra først i
> halvfjerdserne. Den kører perfekt hvis man ændrer navnet til honda 3
> cylindret.

Hej Christian

Lav de nemme ting først. Her er et par ideer.

Nye tændrør
Nye svømmehus nåle
Falsk luft

Find en anden CB 500F og byt dele rundt i vildskab
Skift tændspolerne rundt, og se om problemet følger med.
Selv om der er gnist når du checker, kan den godt fejle under tyk i
cylinderen.
Jeg har travlt, så jeg smutter

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 02-09-03 18:05

Jens Jacob Bager Jensen <news@abl1926.dk> skrev i en

> Find en anden CB 500F og byt dele rundt i vildskab

Eller: Skift karbunadernes dele rundt "i vildskab" (men ét emne af gangen)
og noter dig hvornår at fejlen flytter med => fejlbehæftede del er blevet
flyttet!

--
Armand.