Bedste plantetidspunkt?
Fra : Kenth Jensen

Dato : 01-09-03 15:05

Hej

Jeg har til min store overraskelse lige læst i det nyeste ide nyt blad at
det bedste plantetidspunkt for træer osv. skulle være i første halvdel af
september måned.

Jeg har altid været af den klare overbevisning at det bedste tidspunkt var
efter at de havde smidt bladene, og dermed gået i hi, altså henne omkring
skolernes efterårsferie.

Er det korrekt at det er nu de nye træer og buske skal smides i jorden?

På forhånd tak

Hilsen
Kenth

Fra : Klaus

Dato : 01-09-03 20:33

Kenth Jensen wrote:

> [...]
> skolernes efterårsferie.
>
> Er det korrekt at det er nu de nye træer og buske skal smides i jorden?

Jeg plejer at plante træer og buske når de er i hvile, dvs. sen efterår til
tidlig forår. Jeg tror du skal læse Ide Nyt-bladet med meget kritiske
briller, jeg har før oplevet at de har skrevet misvisende om havebrug.
Fordi man er journalist, behøver man jo ikke vide noget om plantetidspunkt

--
mvh. Klaus Eriksen
www.aigis.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-09-03 21:28

On Mon, 1 Sep 2003 16:05:00 +0200, "Kenth Jensen"
<kenth.susanne@FJERN_DETTE_postman.dk> wrote:

> [...]
>skolernes efterårsferie.
>
>Er det korrekt at det er nu de nye træer og buske skal smides i jorden?

Ja. Jo før jo bedre (kort sagt.)
Nu om stunder dyrkes og sælges de fleste planter i potter/containere.
Dvs. de får ikke ødelagt rødderne når man flytter rundt på dem.
Jo før de bliver plantet, jo bedre rod når de at få inden næste sommer.
Dvs. de klarer sig bedre, især hvis der skulle blive tørke.

Er det større træer som er dyrket direkte i mark er det stadig også en
fordel at sætte dem nu. Men det er til gengæld et problem at få fat i
dem nu fordi de ikke kan graves op før de er ved at være derhenne hvor
de smider bladene. (Man kan sagtens grave dem op 3-4 uger før de selv
smider bladene, i så fald vil bladene blive smidt med det samme - og så
tror kunderne at træerne er ved at dø - for de smider jo bladene

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jensn

Dato : 02-09-03 06:06

"Kenth Jensen" <kenth.susanne@FJERN_DETTE_postman.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Er det korrekt at det er nu de nye træer og buske skal smides i jorden?
>
> På forhånd tak
>
> Hilsen
> Kenth

Hej

Jeg undrede mig også da jeg så denne uges Bilka avis - de havde Bøgeplanter
til salg -
jeg har altid hørt at det først var i oktober at man måtte plante bøgehæk ?!

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-09-03 13:25

On Tue, 2 Sep 2003 07:05:44 +0200, "Jensn" <m3m5@hotmail.com> wrote:

>Jeg undrede mig også da jeg så denne uges Bilka avis - de havde Bøgeplanter
>til salg -
>jeg har altid hørt at det først var i oktober at man måtte plante bøgehæk ?!

Det er det også. Faktisk er det bedst med bøg fra slutningen af oktober
og ind i november måned.

Det er end ikke tid at grave bøg op nu - efter min mening vil det være
idioti at sælge, købe og plante bøgehæk nu, medmindre man bruger
pottedyrkede planter. Og det er der ingen som har råd til når det er en
hæk...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Felix

Dato : 02-09-03 14:05

On Tue, 2 Sep 2003 07:05:44 +0200, Jensn wrote:

>Jeg undrede mig også da jeg så denne uges Bilka avis - de havde Bøgeplanter
>til salg -
>jeg har altid hørt at det først var i oktober at man måtte plante bøgehæk ?!

Bilka skriver i deres avis: Køb og betal nu. Planterne udleveres
fra den 2. oktober til den 5. oktober.

Fra : Jensn

Dato : 03-09-03 08:16

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

Bøgeplanter

> Bilka skriver i deres avis: Køb og betal nu. Planterne udleveres
> fra den 2. oktober til den 5. oktober.
>

> Med venlig hilsen

Nåeh - den havde jeg lige overset

Mvh.