Hvilken RAM ?
Fra : Henrik Schytte

Dato : 01-09-03 13:31

Hvilken RAM skal jeg smide i en Proliant 800 ? (dual PII-400)

Har ikke lyst (penge) til at købe original Compaq

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-09-03 21:01

Henrik Schytte wrote:

> Hvilken RAM skal jeg smide i en Proliant 800 ? (dual PII-400)
>
> Har ikke lyst (penge) til at købe original Compaq

Jeg har brugt Kingston til en del mærkevare-servere. Det kører lige så
godt som originalen.
Hvis Compaq skal servicere maskinen, skal man bare tage modulet ud
først - ellers får de en kollektiv mental blokering for andre
fejlmuligheder.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henrik Schytte

Dato : 02-09-03 08:28

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis Compaq skal servicere maskinen, skal man bare tage modulet ud
> først - ellers får de en kollektiv mental blokering for andre

Ja, jeg er klar over Kingston er et godt alternativ - men hvad med noget
endnu billigere RAM ? f.eks. ikke-mærkevare ?

Fra : Per Thomsen

Dato : 02-09-03 10:33

> Ja, jeg er klar over Kingston er et godt alternativ - men hvad med noget
> endnu billigere RAM ? f.eks. ikke-mærkevare ?

Put aldrig bambus-RAM i en server.

Per

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-09-03 14:04

Henrik Schytte wrote:

> Ja, jeg er klar over Kingston er et godt alternativ - men hvad med noget
> endnu billigere RAM ? f.eks. ikke-mærkevare ?

Du kan også finde andet kopi-RAM, som er lidt billigere, men et almindeligt
no-name modul, som ellers har de rigtige specifikationer (ECC SDRAM o.s.v.)
vil formentlig ikke virke.
Jeg må dog indrømme, at min erfaring er noget begrænset med den slags
eksperimenter. Jeg prøvede det en enkelt gang med et modul, hvor alle
specifikationer svarede til Compaqs oplysninger, men maskinen ville slet ikke
kendes ved modulet.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 04-09-03 17:59

"Henrik Schytte" <hschytte@NOSPAMmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Ja, jeg er klar over Kingston er et godt alternativ - men hvad med noget
> endnu billigere RAM ? f.eks. ikke-mærkevare ?

Hvis ellers vi taler om ECC SDRAM PC100, så kan man slet ikke finde andet
end Kingston på edbpriser.dk.

Og priserne er da ganske rimelige!

Hvad havde du regnet med at kunne finde af RAM?

Kan dit bundkort understøtte mere end 64 MB klodser, for de koster kun 110
kr?
Ellers koster 256 MB 622 kr.
Det kan du vel ikke ønske billigere?

Rune

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-09-03 20:02

"Rune Friis Jørgensen" wrote:

> Hvis ellers vi taler om ECC SDRAM PC100, så kan man slet ikke finde andet
> end Kingston på edbpriser.dk.

Man kan (desværre) ikke forvente, at sådan et standard-modul vil køre i
Compaq-serveren, selv om specifikationerne svarer til serverens.

Selv om man køber Kingston, skal man have fat i et modul, som Kingston har
lavet specielt til den serie servere. Prisen ligger et sted mellem prisen for
Kingstons standard-moduler og Compaqs egne moduler.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 04-09-03 23:20

> [...]
for
> Kingstons standard-moduler og Compaqs egne moduler.

Godt så, så lærte jeg noget idag.
Og fik så bekræftet at man ikke skal købe Compaq servere

Rune

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 05-09-03 07:45

Rune Friis Jørgensen wrote:

<snip>
> har
> for
>
> Godt så, så lærte jeg noget idag.
> Og fik så bekræftet at man ikke skal købe Compaq servere

s/Compaq servere/Compaq/

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-09-03 20:09

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote:

> Godt så, så lærte jeg noget idag.

Måske du kan nå at lære mere...

> Og fik så bekræftet at man ikke skal købe Compaq servere

Man kan ikke længere købe nye Compaq Servere...
Prøv selv på: http://www.compaq.dk/

Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl
Mail: fornavn@efternavn.dk (ret selv) - Web: www.efternavn.dk (ret selv)
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-09-03 22:26

"Rune Friis Jørgensen" wrote:

> har
> for
>
> Godt så, så lærte jeg noget idag.
> Og fik så bekræftet at man ikke skal købe Compaq servere

Compaq er ikke ene om det nummer. Der kan både være tekniske og politiske
årsager, men det alene er nok et lidt tyndt grundlag at vælge server ud fra...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 07-09-03 23:01

> [...]
politiske
> årsager, men det alene er nok et lidt tyndt grundlag at vælge server ud

Det er nu ikke Compaq jeg har noget imod, men mærkevarer generelt.

Man kan jo selv stykke gode servere sammen, der bliver ligeså gode hvis
ellers man er omhyggelig ved sit valg af komponenter.

Rune

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-09-03 21:07

"Rune Friis Jørgensen" wrote:

> Det er nu ikke Compaq jeg har noget imod, men mærkevarer generelt.
>
> Man kan jo selv stykke gode servere sammen, der bliver ligeså gode hvis
> ellers man er omhyggelig ved sit valg af komponenter.

Tjo, hvis man lige har et par hundrede ingeniør-timer til overs til at
regne det hele igennem - og så laver tortur-tests på 10-20 tilsvarende
maskiner inden man sætter det i drift...

Så er der spørgsmål om service og tilgængelighed af reservedele. Det er
ikke ren dumhed, at nogle vælger mærke-vare servere.

Hvis overvejelser omkring køb af mærkevarer kontra byg-selv koster et par
timer, kan man måske lige så godt købe mærkevaren og spare overvejelserne.

Skal man bruge større mængder, er det selvfølgelig en væsentlig
overvejelse.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Esben

Dato : 06-09-03 01:31

> [...]
for
> Kingstons standard-moduler og Compaqs egne moduler.

Og selv med de rigtige Kingston-ekvivalentram, kan man ikke være 100% sikker
at de spiller i maskinen.

--
Esben

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-09-03 21:08

Esben wrote:

> Og selv med de rigtige Kingston-ekvivalentram, kan man ikke være 100% sikker
> at de spiller i maskinen.

Risikoen for at få et Kingston-modul, der ikke vil køre i maskinen vil jeg
ikke vurdere som væsentligt større end risikoen for f.eks. at få et defekt
original-modul.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 02-09-03 09:23

"Henrik Schytte" <hschytte@NOSPAMmail.dk> writes:
> Ja, jeg er klar over Kingston er et godt alternativ - men hvad med noget
> endnu billigere RAM ? f.eks. ikke-mærkevare ?

Hvis du gider bruge tid/penge på at finde ud af hvorfor din maskine
pludselig bliver ustabil på underlige tidspunkter af døgnet, er det
helt fint at spare et par hundrede kroner på RAM.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-09-03 22:01

On Tue, 02 Sep 2003 10:22:38 +0200, Lars Balker Rasmussen
<lars@balker.org> wrote:

> Hvis du gider bruge tid/penge på at finde ud af hvorfor din
> maskine pludselig bliver ustabil på underlige tidspunkter af
> døgnet, er det helt fint at spare et par hundrede kroner på
> RAM.

Der kan da nemt være mere end 'et par hundrede kroner'... Det er
ikke helt ualmindeligt, man kan se 'mærkevarepriser' på RAM, der
er ca. det samme i dollar, som et normalt tænkende menneske ville
give i kroner.

Det er selvfølgelig ikke helt rimeligt at sammenligne HPs eller
IBMs listepriser med 'gadeprisen' på Falkoner Allé, men altså...

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 02-09-03 22:39

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:
> [...]
>
> Det er selvfølgelig ikke helt rimeligt at sammenligne HPs eller
> IBMs listepriser med 'gadeprisen' på Falkoner Allé, men altså...

Jaja, jeg mente Kingston-priser vs. gadepriser. Priserne på "rigtig"
mærkevare-ram er ganske rigtigt fuldstændig ude af proportioner med
virkeligheden.
--
Lars Balker Rasmussen Consult::Perl

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 02-09-03 22:54

>Jaja, jeg mente Kingston-priser vs. gadepriser. Priserne på "rigtig"
>mærkevare-ram er ganske rigtigt fuldstændig ude af proportioner med
>virkeligheden.

RAM der stadig produceres koster vel ca. 4x af uoriginalt mærkevare og
nok det dobbelte igen af uoriginalt noname. Men hvor mange penge er
det værd at spare for at tage en risiko for ekstra besvær på den ene
eller anden måde?

Hvis først RAM ikke længere bliver produceret og originalt RAM skal
hentes fra spare-part lagrene - så er det næsten billigere at købe en
ny maskine. Derfor anbefaler jeg altid folk at købe rigeligt i
forbindelse med initialinvesteringen.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-03 00:00

On Tue, 02 Sep 2003 23:54:05 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

> Men hvor mange penge er det værd at spare for at tage en risiko
> for ekstra besvær på den ene eller anden måde?

Det er en god pointe.

Der bør dog være en grænse for, hvor meget avance, de skal have.
På et eller andet tidspunkt må man spørge sig selv (og måske dem)
om de har samme avance på alt det andet hardware, de skubber over
disken.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Esben

Dato : 06-09-03 01:29

> [...]
> På et eller andet tidspunkt må man spørge sig selv (og måske dem)
> om de har samme avance på alt det andet hardware, de skubber over

Den høje avance på reservedele hænger sammen med at der i produktets livstid
bliver produceret et reservedelslager til den pågældende serie, som SKAL
holde i en vis årrække. Løber reservedelslageret tør hænger de på den, og
dette forsøger de at undgå ved at prissætte dem højt.

--
Esben

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 05-09-03 20:06

> [...]

> hentes fra spare-part lagrene - så er det næsten billigere at købe en
> ny maskine. Derfor anbefaler jeg altid folk at købe rigeligt i

Og hvis man endelig køber ram senere bør man også huske at gentage sin
Burn-In test, hvilket ofte kan være ganske besværligt på et system i drift.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-09-03 00:00

On Tue, 02 Sep 2003 23:39:16 +0200, Lars Balker Rasmussen
<lars@balker.org> wrote:

> Jaja, jeg mente Kingston-priser vs. gadepriser.

Ah, så forstår jeg.

-A
--
http://www.hojmark.org/