Sort/hvid billede gennem TV-out -øv!!!!!!
Fra : Thomas Klosowski

Dato : 01-09-03 11:49

Hej

Jeg har en Compaq bærbar med et Trident Cyberblade 1 grafikkort og TV-out.

Jeg har installeret WinXP på den og vil gerne benytte TV-out på den til at
se DVD på fjernsynet, men desvære er billedet jeg får ud i sort/hvid.....

Det skal lige siges at jeg også har Win98 på den og der får jeg farver på
fjernsynet gennem TV-out, men jeg ville gerne slette denne windows så jeg
kunne nøjes med at køre XP.

Er der nogen som har en ide til hvad jeg skal gøre for at få det til at
virke i XP?

På forhånd mange tak

Mvh Thomas

Fra : Zif

Dato : 01-09-03 13:53

Hej

Jeg havde samme problem mit kort. Det er dit tv der er for gammelt, det fik
jeg i hvert fald at vide, men hvis du køber et "Colorfix kabel" løser det
garanteret problemet. Det gjorde det i hvert fald for mig. Det kan
selvfølgelig også være at der er problemer med at du sende et NTSC signal
til dit tv, som sikkert kun kan modtage PAL.

http://www.computercity.dk/Product/Product.aspx?id=34218

Zif

Fra : Thomas Klosowski

Dato : 01-09-03 15:25

Hejsa

Mit fjernsyn er sådan ca. 6 måneder gammelt, så jeg tvivler meget på at det
er det.

Jeg ved også at jeg sender med PAL.

Og jeg kan jo sagtens sende i farver, når jeg bruger Win98.

ps: Jeg har også sendt i farver til et tidligere fjernsyn jeg havde, som var
16 år gammelt.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-09-03 17:43

"Thomas Klosowski" <invalid@invalid.invalid> crashed Echelon writing

> Jeg ved også at jeg sender med PAL.

Hvordan verificerer du dette?

--
Bjarke Andersen

Fra : Thomas K

Dato : 01-09-03 20:30

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message

> Hvordan verificerer du dette?

Det gør jeg i form af at det står i skærmindstillingerne under TV standard,
hvor man kan vælge mellem PAL og NTSC, så det må jeg jo stole på :0) -og
det virker jo fint under Win98 (hvilket jo så selvfølgelig kan få én til at
betvivle indstillingen i XP)

Mvh Thomas

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 01-09-03 21:59

"Thomas K" <nope@niks.næ> crashed Echelon writing

> [...]
> stole på :0) -og det virker jo fint under Win98 (hvilket jo så
> selvfølgelig kan få én til at betvivle indstillingen i XP)

Tænkte bare mere på om du havde nogen indstillingsmuligheder under XP?

Har selv arbejdet med Scumpaq og i mit tilfælde en gammel ATi gfx chip, her
var ingen muligheder for indstilling af TV-out under Win2000, fordi der
ikke var udviklet en driver. Men hvor Win98 havde funket fint.

--
Bjarke Andersen

Fra : Stefan Majland

Dato : 01-09-03 18:28

Hej Thomas

Jeg har haft samme problem. Jeg har to scar stik på mit fjernsyn, men
2 forskellige versioner (som du kan høre har jeg ikke så meget
forstand på fjernsyn!). Jeg satte først mit scar i version 1, hvilket
gav sort hvid, men da jeg skiftede stik (til scar 2) fik jeg farver
på.
Jeg håber at det kan afhjælpe problemet.

SM

On Mon, 1 Sep 2003 12:48:50 +0200, "Thomas Klosowski"

Fra : cool

Dato : 12-09-03 09:33

On Mon, 01 Sep 2003 12:48:50 +0200, Thomas Klosowski wrote:

> [...]
> jeg kunne nøjes med at køre XP.
>
> Er der nogen som har en ide til hvad jeg skal gøre for at få det til at

Hej,

Jeg har samme problem med win2K med en Asus Geforece Ti4200 kort. Jeg kan
kun se sort/hvid på min TV. Men jeg har haft samme problem med en anden
PC, som kører med en GeForce 2 GTX kort. Her har jeg løst problemet ved
at vælge "composite" fra en list-box som kunne findes der, hvor man
vælger hvilken monitor (analog skærm eller TV.out). Her kan man vælge
mellem "composite" eller "S-Video", og default var S-video, tror jeg. Med
S-video er TV.skærmet kun sort/hvid men er ok med farver med "composite".

Men jeg kan ikke finde en tilsvarende list-box med den nyeste driver for
den GeForce-4 Ti4200 kort. Ifølge Asus og Nvidia burde dette kort
understøtte både S.video og Composite.

Er der nogen som har forstand på dette her? Hvorfor kan man ikke finde en
indstilling til composite eller S-video med den Geforce 4 kort, ligesom
den GeForce 2 kort?

Steve

Fra : Martin K. R.

Dato : 12-09-03 12:50

"cool" <coo@goaheadjusttrytospamme.com> wrote in message

> [...]
> S-video er TV.skærmet kun sort/hvid men er ok med farver med "composite".

Det er fordi du skal 'fortælle' dit TV hvilket format du benytter (S-Video
eller Composite).
S-Video og Composite deler et fælles ben (enten direkte i SCART stikket
eller internt efter S-Video/Composite stikket). TVet kan godt detektere at
der kommer et signal og slå over på den rette kanal, men det kan ikke vide
om signalet på det fælles ben er et rent Composite signal eller en del af et
S-Video signal. Som default vælger den Composite og antager derfor at hele
signalet kommer på dette ben. Da benet kun bærer luminans signalet for
S-Video (chrominans kommer på et andet ben) bliver resultatet sort/hvidt.
På mit Sony TV skal man trykke en ekstra gang på A/V knappen på
fjernbetjeningen for at skifte format på indgangen.

Martin

Fra : cool

Dato : 12-09-03 15:19

On Fri, 12 Sep 2003 13:50:02 +0200, Martin K. R. wrote:

> [...]
> resultatet sort/hvidt. På mit Sony TV skal man trykke en ekstra gang på
> A/V knappen på fjernbetjeningen for at skifte format på indgangen.

Tak Martin, for forklaringen. Jeg skal nok prøve det, du siger (men vi
mangler lige nu en fjernbetjening på vores TV men den er bestillt).

Men det forklarer mig ikke, hvorfor jeg kan se farve på denne TV monitor
når jeg bruger min anden PC med den GeForce 2 GTS kort hvor jeg har valgt
den "composite" indstilling, og hvorfor denne valg findes ikke med den
GeForce 4 Ti4200 kort. Jeg mener, hvis det er så let for mig til at
"fortælle" mit system, dvs. TV og PC, hvordan de skulle snakke med
hinanden ved at indstille min PC til "composite" med den GeForce 2,
hvorfor mon kan jeg ikke gøre det samme med den GeForce 4? Martin siger,
at jeg bliver nødt til at indstille mit fjernsyn i stedet for, men
hvorfor det? Er der nogen som kan gøre mig klogere med dette her? Mange
tak, og tak igen, Martin!

/Steve