Maling af trykimprægneret træ?
Fra : Lars Christensen

Dato : 01-09-03 11:13

Hej.

Jeg er ved at sætte et plankeværk op i trykimprægneret træ. Jeg har også
indkøbt en god portion linoliemaling og linoliegrunder. Men... Jeg kom
pludelig i tanke om at jeg vist en gang har hørt noget om at nyere
trykimprægneret træ IKKE skal males kort efter det er sat op, men på et
senere tidspunkt. Er det rigtigt, eller er der andre forhold jeg skal tage
mig?

Lars Christensen
Fanø

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-09-03 07:32

> [...]
> senere tidspunkt. Er det rigtigt, eller er der andre forhold jeg skal tage

Der er ihvertfald folk her i gruppen der tidligere har beskrevet at de
mente de skulle stå i et års tid og "afgasse" - jeg har dog læst i
Gør-Det-Selv at man bare skal male det med det samme, grundet
UV-nedbrydningen af træet der jo også sker med trykimprægneret træ. Men
igen - hvad man så mener er det mest rigtige kan jo diskuteres.

Mvh
Jesper.

Fra : Mari

Dato : 03-09-03 19:43

"Lars Christensen" <lac.tagdettebortforatsvare@fanonet.dk> skrev i en
meddelelse news:3f531b5a$0$251$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
et
> senere tidspunkt. Er det rigtigt, eller er der andre forhold jeg skal

Godt du kom i tanke om det - for min nabo opsatte et meget stort hegn
for 4 år siden - og vi malede det efter alle kunstens regler.
Det er simpelthen rådnet indefra allerede nu - og tjenligt til
udskiftning.

/Mari

Fra : Lars Christensen

Dato : 05-09-03 08:55

Tak for de fine råd. Men hvor er det lige til at blive forvirret over...
Hvad gør I andre?
Jeg ville have malet stolper og løsholt inden opsætning af stave. For at få
den tætteste beskyttelse af træet. Men hvis det skal vente i lang tid, så
vil jeg nok blive nød til at sætte det op nu, og så male det der er synligt.
Jeg har ringet til træhandlen. De aner ikke hvor længe det træ jeg har fået
er lagret. Noget af det er tungere end andet, og selve stavene virker helt
tørre, og havde inden tilskæring begyndende sprækker i enderne.

Lars Christensen
Fanø

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 05-09-03 16:27

> [...]

> er lagret. Noget af det er tungere end andet, og selve stavene virker helt
> tørre, og havde inden tilskæring begyndende sprækker i enderne.

Hvis du er ekstrem nysgerrig over, hvor tørt dit træ er. Kan du skære et
stykke af, og dele det op med en økse, veje det, og tørre det ved 100 grader
i ovnen i et par timer, og så veje det igen. Så finder du fugtigheden i
træet, som helst skal være omkring 12-18(20) procent(af tør vægten).

Den metode kan bruges til mange ting.

Jeg syntes sån't simpelt fysik er sjovt

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"

Fra : Lars Christensen

Dato : 05-09-03 17:18

> [...]
> i ovnen i et par timer, og så veje det igen. Så finder du fugtigheden i
> træet, som helst skal være omkring 12-18(20) procent(af tør vægten).

Det var alligevel smart

> Den metode kan bruges til mange ting.

Det tror jeg da på.

> Jeg syntes sån't simpelt fysik er sjovt

Jow jow......

Lars Christensen, som takker for metoden, som helt sikkert skal stå sin
prøve inden jeg maler.